min kat stjæler, hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.815 visninger
40 svar
0 synes godt om
23. september 2012

Princesspigen

jeg har pt 3 katte, mine 2 og kærestens 1..

mine katte og jeg er lige flyttet ind i kærestens hus sammen med ham og hans gamle hankat..  

men min hankat på 3 år har igennem det sidste ½ år stjålet og det bliver værre og værre  

det startede med lidt kød og mad, så lærte jo bare at mad ikke skal stå uden opsyn..

men så udviklede det sig, nu stjæler han brød, opvaskebørster, skuresvampe(som han altså spiser)  karklude, jamen ALT!

jeg elsker min hankat over alt på jorden, han er jo mega dejlig, men hvad gør jeg ved han stjæler på den måde ?

bliver det ved vil min kæreste ikke have ham boende, og med en lille ny på vej her om 3 uger skal der ske noget NU, ellers ender jeg med at måtte af med ham  

jeg har prøvet med forskrækkelser, vand, skælde ud, råbe højt, jamen syndes selv jeg har gjordt ALT  

har i nogle gode råd eller triks der måske kunne hjælpe mig ? ? ?  

er virkelig ved at være desperat  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2012

TeamRocket

Kan det ikke løses med en brødkasse og en kurv til klude og børster under håndvaskskabet? Ellers ved jeg det sørme ikke. Er det en vane han har fået nu her? Måske han keder sig i det nye hjem.

Anmeld

23. september 2012

SussieThyssen

Han stjæler fordi han er frustreret og stresset...så enkelt er det.

Har I mulighed for at lave nogle katte-afsatser/hylder rundt om i huset, hvor de kan klatre op og lægge sig?

De er ret lette at lave, hvis din mand er lidt praktisk på fingrene.
Det kræver blot nogle spånplader, søm og skruer.
Og så køber man nogle af de der kokosmåtter i metermål, samt evt nogle lægter, og så laver man ellers hylder rundt om i huset, som de kan klatre op til og lægge sig i fred for de andre katte.

Din kat har nemlig brug for sit eget domæne, med hans egne legeting, som de andre ikke kan snuppe fra ham, eller sætte lugte på.

Hvad med tissebakker?
Har de hver deres?

Det er nemlig også vigtigt at de har deres egne tissebakker, evt adskilt i forskellige rum.

Kattes korttidhukommelse er kort og fungerer helt anderledes end vores opfattelse af tingene, og derfor forstår han ikke straf, han kan ganske enkelt ikke forbinde det med hændelsen, så ved at du straffer ham stresser du ham kun yderligere, så stop med det.

Så fat i søm og skruer, og få lavet små fristeder med legesager til ham, så vil det hurtigt hjælpe.
Og giv ham så nogle udfordringer.
Køb nogle af de der kasser med hulelr i hvor du lægger hans mad i, og som han så selv skal fiske ud, det giver også udfordring, så han ikke keder sig.

Kærligst
Sussie

Anmeld

23. september 2012

Princesspigen

TeamRocket skriver:

Kan det ikke løses med en brødkasse og en kurv til klude og børster under håndvaskskabet? Ellers ved jeg det sørme ikke. Er det en vane han har fået nu her? Måske han keder sig i det nye hjem.

han startede i min lejlighed, (2 katte på 40 km2) hvor han nok kede sig og sådan..

men nu, han har 2 katte og lege med, stort kradsetræ, masser af legetøj og ja virker virkelig til at trives..  

tænderne er fine, jamen kan ikke sætte en finger på hvad det sku være..

han går så vidt nu som at gå på bordet og stjæle af tallerkerne (og det er ikke fordi han er sulten for han får masser af mad hele tiden) så kasserne hjælper nok ikke meget

Anmeld

23. september 2012

SussieThyssen

Princesspigen skriver:

han startede i min lejlighed, (2 katte på 40 km2) hvor han nok kede sig og sådan..

men nu, han har 2 katte og lege med, stort kradsetræ, masser af legetøj og ja virker virkelig til at trives..  

tænderne er fine, jamen kan ikke sætte en finger på hvad det sku være..

han går så vidt nu som at gå på bordet og stjæle af tallerkerne (og det er ikke fordi han er sulten for han får masser af mad hele tiden) så kasserne hjælper nok ikke meget

De er ikke udekatte??

Anmeld

23. september 2012

Princesspigen

SussieThyssen skriver:

Han stjæler fordi han er frustreret og stresset...så enkelt er det.

Har I mulighed for at lave nogle katte-afsatser/hylder rundt om i huset, hvor de kan klatre op og lægge sig?

De er ret lette at lave, hvis din mand er lidt praktisk på fingrene.
Det kræver blot nogle spånplader, søm og skruer.
Og så køber man nogle af de der kokosmåtter i metermål, samt evt nogle lægter, og så laver man ellers hylder rundt om i huset, som de kan klatre op til og lægge sig i fred for de andre katte.

Din kat har nemlig brug for sit eget domæne, med hans egne legeting, som de andre ikke kan snuppe fra ham, eller sætte lugte på.

Hvad med tissebakker?
Har de hver deres?

Det er nemlig også vigtigt at de har deres egne tissebakker, evt adskilt i forskellige rum.

Kattes korttidhukommelse er kort og fungerer helt anderledes end vores opfattelse af tingene, og derfor forstår han ikke straf, han kan ganske enkelt ikke forbinde det med hændelsen, så ved at du straffer ham stresser du ham kun yderligere, så stop med det.

Så fat i søm og skruer, og få lavet små fristeder med legesager til ham, så vil det hurtigt hjælpe.
Og giv ham så nogle udfordringer.
Køb nogle af de der kasser med hulelr i hvor du lægger hans mad i, og som han så selv skal fiske ud, det giver også udfordring, så han ikke keder sig.

Kærligst
Sussie

hej sussie.. tak for dit svar

desværre tror jeg bare ikke det er det der er problemet

de har stort kradsetræ i forskellige nivuer, et hus på 118 km2 men flere værelser, hylder, skabe osv de kan være på, de må komme alle steder på nær vores borde..

masser af legetøj, og sove pladser, får masser af mad, har 2 kattebakker(ved der burdte være 3 men ved ikke hvor jeg skal gøre af en sidste) den ene bakke i størrelse kæmpe på stort badeværelse og den lidt mindre på det lille badeværelse..

han har 2 lege kammarater men kan os godt trække sig og være i fred..

hans ynglings sted at sove er i stuen op da de andre katte eller op ad mig på sofaen..

så jeg syndes ikke han virker stresset eller generet af de andre katte, og det er faktis ham der driller dem når de trækker sig hvor han som regl sagtens kan være i fred for dem når han sover

Anmeld

23. september 2012

Princesspigen

SussieThyssen skriver:

De er ikke udekatte??

da de lig er flyttet ind er de ikke ude katte endnu men skal være det når der har boet her 2-3 måneder  så omkring 1/12 eller 1/1 begynder vi at kunne lukke dem ud

Anmeld

23. september 2012

SussieThyssen

Princesspigen skriver:

da de lig er flyttet ind er de ikke ude katte endnu men skal være det når der har boet her 2-3 måneder  så omkring 1/12 eller 1/1 begynder vi at kunne lukke dem ud

Hvorfor vente så længe?

Anmeld

23. september 2012

Princesspigen

SussieThyssen skriver:

Hvorfor vente så længe?

det har jeg fået af vide man skal for at de ikke skal søge tilbage til tidliger hjem og for at kunne finde hjem igen og sådan

desuden skal min hunkat lige steriliseres, det er kun drengene der er kastereret  men lige nu er jeg mere optaget af baby som skal komme om 3 uger, så sterilisationen må lige vente lidt så jeg kan finde en god dyrlæge og sådan

Anmeld

23. september 2012

SussieThyssen

Princesspigen skriver:

det har jeg fået af vide man skal for at de ikke skal søge tilbage til tidliger hjem og for at kunne finde hjem igen og sådan

desuden skal min hunkat lige steriliseres, det er kun drengene der er kastereret  men lige nu er jeg mere optaget af baby som skal komme om 3 uger, så sterilisationen må lige vente lidt så jeg kan finde en god dyrlæge og sådan

Det skal du nu ikke...14 dage, så er det fint.

Du kan jo give missepigen p-piller indtil hun kan blive steriliceret.
jeg tror stjæleriet vil aftage når din kat kan komme ud. Nogle katte egner sig  bare ikke til at være indekatte.

Men..jeg tænker nu også på den kat, man har kunnet følge i medierne som stjal fra gud og hvermand i et helt område.
Dens familie havde et helt værelse fyldt med ting, som den kom hjem med.
Har du set den?
De viste endda en udsendelse om den på Animal Planet LOL
Alt fra tennissko og tilhørende sokker til håndklæder, t-shirts, bilvaskesvampe og legetøj.
De satte skjult natvideooverågning på den, og så hvordan den kom slæbende hjem, nat efter nat med de mest umulige ting, somme tider, så store at den dårligt kunne løfte dem LOL
Så familien holdt af og til åbent hus, så naboerne i kvarteret kunne komme og afhente deres ting Hehe!

Ingen kunne give nogen forklaring på hvorfor den gjorde det, men...ligesom mennesker, har den muligvis været kleptoman.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.