Jeg faldt lige over en dokumentar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2012

Dustmuz

en selv tænker jeg ikke SPOR over sukkeret eller i det hele taget andre ting omkring min mad..

jeg laver mad som JEG kan lide den..
maden er ikke proppet med fedt, derimod indeholder den smag, vitaminer, og andre diverse dimser som er gode for kroppen..
og ja.. god mad sætter sig på sidebenene, så smut ud og løb en tur efter dette indlæg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2012

SukkerDronning

Kellie skriver:

Altså herhjemme er vi ikke sukkerforskrækket, men prøver da at leve sundt og varieret. Kan dog anbefale sukkeret der hedder "Stevia". Det er et naturligt produkt og altså ikke et kunstigt sødemiddel som fx aspartan der ikke er særligt godt at indtage for meget af. Stevia fås i supermarkeder som Brugsen, kviickly, Føex, Bilka mv og er et 100% naturprodukt uden grim bismag og kalorier og er derfor langt sundere at indtage end både sukker og andre sødemidler. Det kan man jo bruge på fx havregryn, cornflakes, bagværk mv hvor man selv tilsætter sukker og på den måde få reduceret sit geberelle sukkerindtag. Men udover det tror jeg mest det handler om sund fornuft. At man ikke overdriver noget og sørger for at spise varieret kost.

Hvordan er Stevia mere naturligt eller bedre end alm. rørsukker?

Anmeld

17. september 2012

JustMe

SukkerDronning skriver:

Hvordan er Stevia mere naturligt eller bedre end alm. rørsukker?

Det er ikke mere naturligt, men påvirker ikke blodsukkeret

Anmeld

17. september 2012

B&J

Kellie skriver:

Altså herhjemme er vi ikke sukkerforskrækket, men prøver da at leve sundt og varieret. Kan dog anbefale sukkeret der hedder "Stevia". Det er et naturligt produkt og altså ikke et kunstigt sødemiddel som fx aspartan der ikke er særligt godt at indtage for meget af. Stevia fås i supermarkeder som Brugsen, kviickly, Føex, Bilka mv og er et 100% naturprodukt uden grim bismag og kalorier og er derfor langt sundere at indtage end både sukker og andre sødemidler. Det kan man jo bruge på fx havregryn, cornflakes, bagværk mv hvor man selv tilsætter sukker og på den måde få reduceret sit geberelle sukkerindtag. Men udover det tror jeg mest det handler om sund fornuft. At man ikke overdriver noget og sørger for at spise varieret kost.

Hvordan smager den?? forhold til alm sukker??

bruger selv det kunstige sukker og dejligt at kunne finde ud af hvordan den smager uden af købe en kæmpe bøtte

og hvad bruger du den til???

Anmeld

17. september 2012

JustMe

MissMona skriver:

Vi spiser ikke, mælk, sukker, pasta, brød, kartofler, sodavand og sukker-slik. Hvis vi spiser ris, spiser vi sorte, røde eller vilde ris, i meget lille mængde, i forhold til resten af det vi spiser, men det sker kun en gang eller 2 om mdr. Resten af tiden spiser vi Salat og grøntsager, frugt, kød, nødder og bælgfrugter.

Sodavanden kan erstattes med 100% ren frugtjuice (vi bruger æblejuice) fortyndet med danskvand. Der findes også et par sodavand på markedet uden tilsat sukker, myntebrus og ginger ale fra naturfrisk fx. OBS - æblejuicen er bedre end sodavand, men får stadig blodsukkeret til at stige. Så med måde.
Slikken erstatter vi med grydepoppede popcorn og hjemmesaltede mandler, eller en skål med mandler og nødder og lidt 80 " chokolade".

Vi har levet sådan de sidste 2 år tror jeg det er og jeg lever fint uden tilsat sukker! Det kan lade sig gøre, hvis det er det man har lyst til!

Min personlige holdning er at det ikke er hys. Men et personligt valg om man vil leve sukker og stivelsesfrit eller ej. Ligesom nogle vælger om de vil ryge eller ej, drikke eller ej. Og i mit tilfælde kan jeg ikke leve den gyldne middelvej eller bare nøjes med lidt sukker engang imellem. Sukker er gift for min krop. Men jeg vil ikke udtale mig om hvad den er for andres. Det er op til folk selv at vurdere!

Hvis i lever 100% stivelsesfrit, hvordan kan det så være, at i spiser popcorn? Bare nysgerrighed

Jeg har også haft levet stort set som dig (dog inkl mælk) og burde fortsat gøre det; jeg har bare ikke rygraden til det Så jeg tager hatten af for, at i har gjort det så længe, og min krop ville nok ønske, at jeg vare mere restriktiv omkring min mad, for den har det klart bedst på en kulhydratfattig og lavglykæmisk diæt. Dog ville jeg aldrig byde min datter en så stram diæt, men blot holde hende fra de raffinerede sukkertyper.

Anmeld

17. september 2012

MissMona

Dustmuz skriver:

Nu spørger jeg bare..

hvor for i jeres calcium fra?? (kalk)

så vidt jeg har hørt og læst mig til, så er det ikke sundt at fjerne stivelse helt fra ens kost..
og ved fra min fars ernærings expert og kost vejleder (2 personer) at leve af salat, frugt, grøntsager absolut heller ikke er sundt (igen det med stivelse)

de fleste nødder indeholder en stor mængde fedt..

men nu var det hovedsagligt jeres Calcium jeg var interesseret i.
hvad med D Vitamin (fisk og æg)

Vi spiser massere af grøntsager, fx kål og brocolli og mandler som er rigt på kalcium. +vi tager et supplerende kalk-tilskud idet vi ikke spiser eller drikker mælkeprodukter.

Stivelse er en god energikilde, men tjener derudover intet formål, men vi får fint vores energi fra den øvrige del af vores mad. Der er også stivelse i noget af det mad vi spiser. Men den hurtige stivelse går vi udenom! (Brød, pasta, hvide ris)

Vi spiser både fisk og æg og vi tager også D-vitamin supplement.

De fedtstoffer der er i nødder og mandler og frø er de sunde fedtstoffer. Så længe jeg holder øje med at jeg ikke bliver for tyk, gør de ingen skade! Hjerne har faktisk brug for de fedtstoffer.

Jeg har fået taget prøver ved lægen for at tjekke om jeg mangler noget efter vi har lagt kosten om, hvilket jeg synes man har ansvar for at gøre hvis man laver en drastisk kost-omlægning, og alle tal så fine ud. Det jeg gør virker på min krop! Men jeg har tænkt mig at holde øje med flere tjek i fremtiden også. Pt. Imens jeg prøver at blive gravid, tager jeg supplerende vitamintilskud bl.a. i form af Baby-me-now. Bare for at være på den sikre side. Men lægetjekket blev foretaget inden jeg tog disse og der så tallene altså fine ud!

Det er helt i orden du spørger. Skriv endelig hvis der er mere du vil spørge om...

Anmeld

17. september 2012

modesty

Min mand spiser ikke hvede og meget lidt sukker. Så automatisk er der ikke meget af den slags herhjemme. Jeg har aldrig været særlig glad for slik. Så nej - det bliver ikke til meget sukker.

Hvidt brød spiser jeg ikke særlig tit, måske en gang om ugen ryger der en sandwich eller en burger ned. Og hvis jeg en sjælden gang spiser pasta, er det fuldkorn. Kartofler, stort set aldrig. Ris er egentlig det eneste stivelse jeg spiser forholdsvis ofte, måske en gang eller to om ugen. Og rugbrød er der vel også noget stivelse i...

M.h.t. vores søn er jeg af den holdning at der ikke er nogen grund til at have den slags i hjemmet, men at han selvfølgelig skal have lov til at spise kage og slik til fødselsdage når han bliver ældre (han er kun 11 mdr. så det er ikke aktuelt endnu).

Anmeld

17. september 2012

Dustmuz

MissMona skriver:

Vi spiser massere af grøntsager, fx kål og brocolli og mandler som er rigt på kalcium. +vi tager et supplerende kalk-tilskud idet vi ikke spiser eller drikker mælkeprodukter.

Stivelse er en god energikilde, men tjener derudover intet formål, men vi får fint vores energi fra den øvrige del af vores mad. Der er også stivelse i noget af det mad vi spiser. Men den hurtige stivelse går vi udenom! (Brød, pasta, hvide ris)

Vi spiser både fisk og æg og vi tager også D-vitamin supplement.

De fedtstoffer der er i nødder og mandler og frø er de sunde fedtstoffer. Så længe jeg holder øje med at jeg ikke bliver for tyk, gør de ingen skade! Hjerne har faktisk brug for de fedtstoffer.

Jeg har fået taget prøver ved lægen for at tjekke om jeg mangler noget efter vi har lagt kosten om, hvilket jeg synes man har ansvar for at gøre hvis man laver en drastisk kost-omlægning, og alle tal så fine ud. Det jeg gør virker på min krop! Men jeg har tænkt mig at holde øje med flere tjek i fremtiden også. Pt. Imens jeg prøver at blive gravid, tager jeg supplerende vitamintilskud bl.a. i form af Baby-me-now. Bare for at være på den sikre side. Men lægetjekket blev foretaget inden jeg tog disse og der så tallene altså fine ud!

Det er helt i orden du spørger. Skriv endelig hvis der er mere du vil spørge om...

okay jamen var bare lidt nysgerrig hehe

jamen vil jeg da gøre

Anmeld

17. september 2012

MissMona

JustMe skriver:

Hvis i lever 100% stivelsesfrit, hvordan kan det så være, at i spiser popcorn? Bare nysgerrighed

Jeg har også haft levet stort set som dig (dog inkl mælk) og burde fortsat gøre det; jeg har bare ikke rygraden til det Så jeg tager hatten af for, at i har gjort det så længe, og min krop ville nok ønske, at jeg vare mere restriktiv omkring min mad, for den har det klart bedst på en kulhydratfattig og lavglykæmisk diæt. Dog ville jeg aldrig byde min datter en så stram diæt, men blot holde hende fra de raffinerede sukkertyper.

Popcorn er vores erstatning for den gamle fredagshygge/slik, da det erstatter vores tidligere ædegilde i stivelsesholdige-chips med fedt, sukker og e-mærker i. Det var også derfor jeg nævnte det. Dog styrer vi mængden af fedt og salt det bliver poppet i. Men det er kun om fredagen vi får os en bowle med det. Og ikke hver fredag. Men du har ret. Det er et af syndeområderne. Vi har et par stykker, som i mine øjne er syndeområder. Men i andres, ville det ikke være noget. For at nævne præcis hvilke:

*popcorn
*æblejuice
*80% chokolade
*Til særlig begivenhed - lidt fåre eller gede ost (4-5 gange om året)
*Rismælk i kaffen 0-1 gang om dagen.

Det var vist det efter hvad jeg kan huske

Anmeld

17. september 2012

modesty

Nu spørger jeg bare..

hvor for i jeres calcium fra?? (kalk)

så vidt jeg har hørt og læst mig til, så er det ikke sundt at fjerne stivelse helt fra ens kost..
og ved fra min fars ernærings expert og kost vejleder (2 personer) at leve af salat, frugt, grøntsager absolut heller ikke er sundt (igen det med stivelse)

de fleste nødder indeholder en stor mængde fedt..

men nu var det hovedsagligt jeres Calcium jeg var interesseret i.
hvad med D Vitamin (fisk og æg)

Hvor har du det med stivelse fra? Links til noget konkret info?

Jeg har researchet en del på nødvendigheden af calcium i kost, og mange undersøgelser tyder på at det er meget overvurderet. F.eks er der jo ikke højere forekomst af knogleskørhed eller andre lidelser man forbinder med kalkmangel i de lande hvor man stort set ikke drikker mælk (f.eks mange lande i Asien). Generelt har jeg fundet frem til at det er OK at drikke lidt mælk, men at det på ingen måder er nødvendigt i det omfang vi får at vide. Af samme årsag får min søn heller ikke den efter min mening absurd store mængde mælkeprodukt som man i DK anbefaler til småbørn. Og så kan man faktisk få en hel del calcium gennem grønne grønsager.

Hvis man havde hang til at skyde skylden på nogen, kunne man teoretisere at der er en ret konkret grund til at det anbefales at spise store mængder mælke- og kornprodukter i de lande der producerer meget mælk og korn...

Man kan sagtens spise fedtholdige madprodukter hvis man holder sig fra sukker og stivelse, da fedtet jo så vil forbrændes meget hurtigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.