Skouboe skriver:
Ja, jeg kunne godt tænke mig billig el.
Nej, jeg ser umiddelbart ikke mig selv i målgruppen for at købe en hydrogenerator til 140.000.
Prisen er et aspekt. Som du selv er inde på er det en stor udskrivning for en enkelt husholdning og jeg ville tøve med at investere sammen med fx en nabo. Ikke fordi jeg ikke har et godt forhold til mine naboer, men jeg kan se en lang række potientielle konflikter ligge og lure i horisonten.
Dernæst kommer selve konceptet. Normalt bliver hydrogeneratorer drevet af vand under tryk, enten pga. højde eller flow. Jeg kan ikke umiddelbart se en brugbar måde at udvinde det vha. en hydrogenerator, der ikke involverer en masse omkostninger for mig i fx vandafledningsafgift. Hvis man kobler den op på husets vandforsyning vil man - selv hvis man leder vandet tilbage til det lukkede system, stadig skulle betale en halv jetjager i vandafledning, da det bliver opkrævet på baggrund af forbruget på måleren.
Dernæst kommer tilslutningen - selvom det i princippet er muligt at køre genereret strøm ind på el-nettet og dermed bruge forsyningen som variabel buffer, kræver det yderligere investeringer og lovgivningen er ret uklar på det område. Der er mig bekendt ikke nogen afregning i kraft på hydrogeneratorer men kun op vind og sol, hvilket betyder at jeg ville forære min evt. overskudsstrøm til energinet, men jeg ville blive bonget fuld pris for mit forbrug.
Hvis generatoren kan skalere produktionen op og ned uden yderligere omkostninger og styret af forbruget, ville noget af dette problem være løst, men hvis jeg deler med naboen og generatoren kan dække fx 50% af vores forbrug, ville dette jo være væsentligt lavere i peak perioderne fx om aftenen, så den reelle besparelse ville være mindre. Hvis generatoren skal dimensioneres efter vores energiforbrug i peak perioderne, ville jeg have temmelig meget overkapacitet en stor del af døgnet, og det koster som regel, om ikke andet fordi jo større en generator, jo dyrere.
Dernæst er der ting som finansiering, vedligeholdsomkostninger mv.
Hatten af for at I har fået en god ide, men sørg for at overveje den grundigt og undersøge alle aspekter, og prøv evt. at finde nogle professionelle samarbejdspartnere.
I kan evt. prøve at søge EUDP om midler, men vær opmærksom på at de bl.a. forlanger en vis selvfinansiering, og som studerende kan det være meget svært at låne større beløb.
http://www.ens.dk/da-dk/nyteknologi/om-eudp/sider/forside.aspx
I skal også vide at i forhold til at starte et firma op, er 200.000 meget få penge. Bare prisen for at starte et Aps (hvilket man bl.a. gør for at undgå at hæfte personligt, hvis det ikke går) er 80.000 + advokatomkostninger.
Ja prisen er et aspekt som desværre er halv dyrt..
Vi foreslår 2 husstande af den årsag, at en generator til 1 husstand vil koste 100.000,- alene og så går fidusen desværre lidt af..
nabo forholdet, har umiddelbart ikke nogen rolle, da den eneste ting der binder jer sammen er den andel i køber i produktet.
Tilslutningen: ja kan da se dit dillema..
Du for opstillet et lukket system, som kun skal fyldes med vand 1 gang, og derefter skal det udskiftes, engang imellem (ca hvert 15-20 år og er en udgift på ca 4.000 som vi som firma æder i vores service aftale vi tilbyder folk)
Hvad vi fik og vide fra NRGI (det forsyningsværk som vi sparede med omkring netop dette punkt) så skulle det ikke være et problem, Din elmåler vil komme til at sidde "efter generatoren sammen med el-nettet.. Den strøm som du ikke vil få fra generatoren, vil blive trukket fra el-nettet som du selv siger..
vores beregninger viser dog at selv ved peak perfomance, så vil der stadig være overskudsstrøm i en halv stor mængde (2.4kW).
systemet kan indstilles til at producere fra 3.5kW kontenuelig op til 8kW kontinueligt. Det er bare at regulere flowet som pumpen skal levere.
NRGI gav "tilbud" på at man må sælge sin overskydene strøm til en pris af 35% af den gældene strøm pris (dette er beregnet pr kW) Dette kan dog variere fra elselskab til elselskab
hvad samarbejdspartnere og finansering angår, så har vi tænkt os at holde det i eget hus, så at sige..
så produktet her, vil tidligst komme på tale om måske 2-3 år. som det absolut tidligste, da vi umiddelbart ikke ønsker nogen med ind i det.
de 200.000 er kun til produkt udvikling, selve produktet kommer til at koste os knap 150.000,- at lave første gang, dertil kommer tilladelser og andre småting.. firma opstart ligger ud over disse 200.000,-