Til dem som bor i hus - Billig El, måske en fremtid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. september 2012

Skouboe

Ja, jeg kunne godt tænke mig billig el.

Nej, jeg ser umiddelbart ikke mig selv i målgruppen for at købe en hydrogenerator til 140.000. 

Prisen er et aspekt. Som du selv er inde på er det en stor udskrivning for en enkelt husholdning og jeg ville tøve med at investere sammen med fx en nabo. Ikke fordi jeg ikke har et godt forhold til mine naboer, men jeg kan se en lang række potientielle konflikter ligge og lure i horisonten.

Dernæst kommer selve konceptet. Normalt bliver hydrogeneratorer drevet af vand under tryk, enten pga. højde eller flow. Jeg kan ikke umiddelbart se en brugbar måde at udvinde det vha. en hydrogenerator, der ikke involverer en masse omkostninger for mig i fx vandafledningsafgift. Hvis man kobler den op på husets vandforsyning vil man - selv hvis man leder vandet tilbage til det lukkede system, stadig skulle betale en halv jetjager i vandafledning, da det bliver opkrævet på baggrund af forbruget på måleren.

Dernæst kommer tilslutningen - selvom det i princippet er muligt at køre genereret strøm ind på el-nettet og dermed bruge forsyningen som variabel buffer, kræver det yderligere investeringer og lovgivningen er ret uklar på det område. Der er mig bekendt ikke nogen afregning i kraft på hydrogeneratorer men kun op vind og sol, hvilket betyder at jeg ville forære min evt.  overskudsstrøm til energinet, men jeg ville blive bonget fuld pris for mit forbrug.

Hvis generatoren kan skalere produktionen op og ned uden yderligere omkostninger og styret af forbruget, ville noget af dette problem være løst, men hvis jeg deler med naboen og generatoren kan dække fx 50% af vores forbrug, ville dette jo være væsentligt lavere i peak perioderne fx om aftenen, så den reelle besparelse ville være mindre. Hvis generatoren skal dimensioneres efter vores energiforbrug i peak perioderne, ville jeg have temmelig meget overkapacitet en stor del af døgnet, og det koster som regel, om ikke andet fordi jo større en generator, jo dyrere.

Dernæst er der ting som finansiering, vedligeholdsomkostninger mv.

Hatten af for at I har fået en god ide, men sørg for at overveje den grundigt og undersøge alle aspekter, og prøv evt. at finde nogle professionelle samarbejdspartnere.

I kan evt. prøve at søge EUDP om midler, men vær opmærksom på at de bl.a. forlanger en vis selvfinansiering, og som studerende kan det være meget svært at låne større beløb.

http://www.ens.dk/da-dk/nyteknologi/om-eudp/sider/forside.aspx

I skal også vide at i forhold til at starte et firma op, er 200.000 meget få penge. Bare prisen for at starte et Aps (hvilket man bl.a. gør for at undgå at hæfte personligt, hvis det ikke går) er 80.000 + advokatomkostninger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2012

Dustmuz

serinasmor skriver:

Jeg er ikke husejer men regner med at blive det engang

Ja jeg kunne da godt tænke mig billig el .. men jeg er ikke sikker på at så stor en investering er noget jeg ville turde dele med en nabo ...

Et par spørgsmål:

Hvor billigt snakker vi ?

Hvor lang tid vil der gå før ens investering er tjent ind ?

Er det overhovedet lovligt at producere egen el

Skal man have en special tilladelse til det

Larmer en hydrogenerator ?

Hvor meget fylder apparatet

Skal den stå inde eller ude eller under jorden

Hvad med vedligeholdelse af apparatet - hvad vil det koste ?

Skal den have fx service aftale

Tror det var de spørgsmål der lige dukkede op

Vores udregninger har vist os, at hvis det er 1 hustand med 2 voksne og 1 barn (teenager) samt det der anses for værende "normalt" at have i et hus, og huset er 130 kvm.

Så er det ca 7000 kr om året man skal af med i el.
den "testgruppe" vi brugte til at lave udregningerne ud fra,
havde huse fra 85kvm op til 160kvm, og deres gennemsnitlige besparelse var mellem 2.000,- og 3.500,- om året, hvis den blev købt med en nabo.
Dog vil denne besparelse jo svinge meget fra person til person, da ikke 2 personer har samme strøm forbrug.

Dog er der IKKE taget højde for salg af overskydene strøm i vores beregning. dog er første udskiftning medregnet (70.000 til ny pumpee og generator)

jo større et strømforbrug du har, jo hurtigere er den faktisk tjent ind.
Men det kan være alt fra 5-6 år og op til 12-13 år, alt efter hvor stort dit strømforbrug er.
Men er da noget er kan regnes ud forholdsvist nemt.

Ja det er faktisk lovligt at producere egen el.
Du kan jo allerede købe solceller og vindmøller.

Special tilladelse.
Du skal have en bygge tilladelse hos kommunen.
vi har ikke kunne få et svar fra kommunen endnu, da vi ikke har en prototype bygget endnu.
Vi venter med at bygge en prototype, indtil vi har set om det er et produkt folk rent faktisk ville have interesse i og købe.

JA den larmer åndsvagt meget. MEN det er ikke noget du som kunde ville mærke noget til, da den ved opsættelse vil blive placeret i et mindre "skur" eller gravet ned i et stort hul hehe.
ved nybyggeri, vil den blive bygget ind i selve husets galv..
rummet hvor den står i vil være lydisoleres med 50mm lysisolering, så man burde ikke kunne høre den, medmindre man lægger øret til væggen (teorisk indtil videre)

Sammenlagt så fylder den faktisk kun 120cm x 55cm x 165xm (L - B - H)
det er ikke ligefrem verdens største anordning..
hvis den skulle stå i et skur, ville skuret være 2x2 meter

vedligeholdelse..
den måde vi har tænkt os at gøre dette på er ved at yde en service garanti de første 10 år.. dvs. går lortet i stykker de første 10 år, ja så hænger vi ski på regningen..
hvis intet går i stykker, så koster det ca 70.000 og skifte pumpe og generator ud. De har en levetid mellem 10 og 15 år.

Derefter er det op til folk selv om de vil forsætte med at have en service aftale der koster 15.000 om året (så dækker vi alle udgifter i forhold til reperationer og vedligeholdelse, eller om folk selv vil stå for dette..
Dog er der INGEN garanti hvis folk selv vælger at vedligeholde (desværre folkens)

Håber dette besvarede dine spørgsmål..

Anmeld

11. september 2012

serinasmor

Dustmuz skriver:

Vores udregninger har vist os, at hvis det er 1 hustand med 2 voksne og 1 barn (teenager) samt det der anses for værende "normalt" at have i et hus, og huset er 130 kvm.

Så er det ca 7000 kr om året man skal af med i el.
den "testgruppe" vi brugte til at lave udregningerne ud fra,
havde huse fra 85kvm op til 160kvm, og deres gennemsnitlige besparelse var mellem 2.000,- og 3.500,- om året, hvis den blev købt med en nabo.
Dog vil denne besparelse jo svinge meget fra person til person, da ikke 2 personer har samme strøm forbrug.

Dog er der IKKE taget højde for salg af overskydene strøm i vores beregning. dog er første udskiftning medregnet (70.000 til ny pumpee og generator)

jo større et strømforbrug du har, jo hurtigere er den faktisk tjent ind.
Men det kan være alt fra 5-6 år og op til 12-13 år, alt efter hvor stort dit strømforbrug er.
Men er da noget er kan regnes ud forholdsvist nemt.

Ja det er faktisk lovligt at producere egen el.
Du kan jo allerede købe solceller og vindmøller.

Special tilladelse.
Du skal have en bygge tilladelse hos kommunen.
vi har ikke kunne få et svar fra kommunen endnu, da vi ikke har en prototype bygget endnu.
Vi venter med at bygge en prototype, indtil vi har set om det er et produkt folk rent faktisk ville have interesse i og købe.

JA den larmer åndsvagt meget. MEN det er ikke noget du som kunde ville mærke noget til, da den ved opsættelse vil blive placeret i et mindre "skur" eller gravet ned i et stort hul hehe.
ved nybyggeri, vil den blive bygget ind i selve husets galv..
rummet hvor den står i vil være lydisoleres med 50mm lysisolering, så man burde ikke kunne høre den, medmindre man lægger øret til væggen (teorisk indtil videre)

Sammenlagt så fylder den faktisk kun 120cm x 55cm x 165xm (L - B - H)
det er ikke ligefrem verdens største anordning..
hvis den skulle stå i et skur, ville skuret være 2x2 meter

vedligeholdelse..
den måde vi har tænkt os at gøre dette på er ved at yde en service garanti de første 10 år.. dvs. går lortet i stykker de første 10 år, ja så hænger vi ski på regningen..
hvis intet går i stykker, så koster det ca 70.000 og skifte pumpe og generator ud. De har en levetid mellem 10 og 15 år.

Derefter er det op til folk selv om de vil forsætte med at have en service aftale der koster 15.000 om året (så dækker vi alle udgifter i forhold til reperationer og vedligeholdelse, eller om folk selv vil stå for dette..
Dog er der INGEN garanti hvis folk selv vælger at vedligeholde (desværre folkens)

Håber dette besvarede dine spørgsmål..

Hmmm ... hvis du har en serviceaftale til 15.000 om året efter det 10. År så sparer du vel egentlig ingenting ... og man kan da ikke sælge overskydende el - endnu i hvert fald ...

Anmeld

11. september 2012

Dustmuz

Skouboe skriver:

Ja, jeg kunne godt tænke mig billig el.

Nej, jeg ser umiddelbart ikke mig selv i målgruppen for at købe en hydrogenerator til 140.000. 

Prisen er et aspekt. Som du selv er inde på er det en stor udskrivning for en enkelt husholdning og jeg ville tøve med at investere sammen med fx en nabo. Ikke fordi jeg ikke har et godt forhold til mine naboer, men jeg kan se en lang række potientielle konflikter ligge og lure i horisonten.

Dernæst kommer selve konceptet. Normalt bliver hydrogeneratorer drevet af vand under tryk, enten pga. højde eller flow. Jeg kan ikke umiddelbart se en brugbar måde at udvinde det vha. en hydrogenerator, der ikke involverer en masse omkostninger for mig i fx vandafledningsafgift. Hvis man kobler den op på husets vandforsyning vil man - selv hvis man leder vandet tilbage til det lukkede system, stadig skulle betale en halv jetjager i vandafledning, da det bliver opkrævet på baggrund af forbruget på måleren.

Dernæst kommer tilslutningen - selvom det i princippet er muligt at køre genereret strøm ind på el-nettet og dermed bruge forsyningen som variabel buffer, kræver det yderligere investeringer og lovgivningen er ret uklar på det område. Der er mig bekendt ikke nogen afregning i kraft på hydrogeneratorer men kun op vind og sol, hvilket betyder at jeg ville forære min evt.  overskudsstrøm til energinet, men jeg ville blive bonget fuld pris for mit forbrug.

Hvis generatoren kan skalere produktionen op og ned uden yderligere omkostninger og styret af forbruget, ville noget af dette problem være løst, men hvis jeg deler med naboen og generatoren kan dække fx 50% af vores forbrug, ville dette jo være væsentligt lavere i peak perioderne fx om aftenen, så den reelle besparelse ville være mindre. Hvis generatoren skal dimensioneres efter vores energiforbrug i peak perioderne, ville jeg have temmelig meget overkapacitet en stor del af døgnet, og det koster som regel, om ikke andet fordi jo større en generator, jo dyrere.

Dernæst er der ting som finansiering, vedligeholdsomkostninger mv.

Hatten af for at I har fået en god ide, men sørg for at overveje den grundigt og undersøge alle aspekter, og prøv evt. at finde nogle professionelle samarbejdspartnere.

I kan evt. prøve at søge EUDP om midler, men vær opmærksom på at de bl.a. forlanger en vis selvfinansiering, og som studerende kan det være meget svært at låne større beløb.

http://www.ens.dk/da-dk/nyteknologi/om-eudp/sider/forside.aspx

I skal også vide at i forhold til at starte et firma op, er 200.000 meget få penge. Bare prisen for at starte et Aps (hvilket man bl.a. gør for at undgå at hæfte personligt, hvis det ikke går) er 80.000 + advokatomkostninger.

Ja prisen er et aspekt som desværre er halv dyrt..
Vi foreslår 2 husstande af den årsag, at en generator til 1 husstand vil koste 100.000,- alene og så går fidusen desværre lidt af..

nabo forholdet, har umiddelbart ikke nogen rolle, da den eneste ting der binder jer sammen er den andel i køber i produktet.

Tilslutningen: ja kan da se dit dillema..
Du for opstillet et lukket system, som kun skal fyldes med vand 1 gang, og derefter skal det udskiftes, engang imellem (ca hvert 15-20 år og er en udgift på ca 4.000 som vi som firma æder i vores service aftale vi tilbyder folk)

Hvad vi fik og vide fra NRGI (det forsyningsværk som vi sparede med omkring netop dette punkt) så skulle det ikke være et problem, Din elmåler vil komme til at sidde "efter generatoren sammen med el-nettet.. Den strøm som du ikke vil få fra generatoren, vil blive trukket fra el-nettet som du selv siger..
vores beregninger viser dog at selv ved peak perfomance, så vil der stadig være overskudsstrøm i en halv stor mængde (2.4kW).
systemet kan indstilles til at producere fra 3.5kW kontenuelig op til 8kW kontinueligt. Det er bare at regulere flowet som pumpen skal levere.

NRGI gav "tilbud" på at man må sælge sin overskydene strøm til en pris af 35% af den gældene strøm pris (dette er beregnet pr kW)  Dette kan dog variere fra elselskab til elselskab

hvad samarbejdspartnere og finansering angår, så har vi tænkt os at holde det i eget hus, så at sige..
så produktet her, vil tidligst komme på tale om måske 2-3 år. som det absolut tidligste, da vi umiddelbart ikke ønsker nogen med ind i det.

de 200.000 er kun til produkt udvikling, selve produktet kommer til at koste os knap 150.000,- at lave første gang, dertil kommer tilladelser og andre småting.. firma opstart ligger ud over disse 200.000,-

Anmeld

11. september 2012

Dustmuz

serinasmor skriver:

Hmmm ... hvis du har en serviceaftale til 15.000 om året efter det 10. År så sparer du vel egentlig ingenting ... og man kan da ikke sælge overskydende el - endnu i hvert fald ...

det gør du faktisk, For det er ikke 15.000,- pr husstand. det er 15.000,- i alt for begge husstande.. dvs 7.500,- pr husstand..
Det skal dog siges at denne godt kan ændres, da vi jo ikke har et præcist overblik over hvor stor en del af det der skal repareres.
men vi sætter den hellere en smule højt i starten, og så sænker den med tiden..
det kan være at man kan slippe med 10.000,- når vi får produktet på markedet (hvis dette er der)

Det svar vi fik fra NRGI, er at det må du gerne, dog kun op til et hvis maximum. dette maximum er dog rimelig højt.. 5kw kontinuelig salgs produktion

Anmeld

11. september 2012

Mussen2

Jeg siger ja og synes ikke 70000 er for meget his det er virkelig billig el. Det kan da godt konkurrermed solceller.

Måske det kan sælges som produkt til kædehuse, rækkehuse, ejerlejligheder etc. Hvor man har en form for fælles økonomi.

Anmeld

11. september 2012

serinasmor

Dustmuz skriver:

det gør du faktisk, For det er ikke 15.000,- pr husstand. det er 15.000,- i alt for begge husstande.. dvs 7.500,- pr husstand..
Det skal dog siges at denne godt kan ændres, da vi jo ikke har et præcist overblik over hvor stor en del af det der skal repareres.
men vi sætter den hellere en smule højt i starten, og så sænker den med tiden..
det kan være at man kan slippe med 10.000,- når vi får produktet på markedet (hvis dette er der)

Det svar vi fik fra NRGI, er at det må du gerne, dog kun op til et hvis maximum. dette maximum er dog rimelig højt.. 5kw kontinuelig salgs produktion

Så er det nok fordi jeg ikke ville købe så stor én investering med min nabo ... det ville jeg bare ikke stole nok på naboens økonomi til ... desuden vil de 2 naboer jo skulle blive enige om at have serviceaftale og have økonomi til serviceaftale ...

Anmeld

11. september 2012

Dustmuz

Mussen2 skriver:

Jeg siger ja og synes ikke 70000 er for meget his det er virkelig billig el. Det kan da godt konkurrermed solceller.

Måske det kan sælges som produkt til kædehuse, rækkehuse, ejerlejligheder etc. Hvor man har en form for fælles økonomi.

vi må i princippet sælge til ALLE..
Dog må beboere ikke bo i en boligforening, eller være eget af kommunen/stat..

det fandt vi ud af ved at kontakte forskellige instancer heriblandt.
Kommune, andels bolig foreninger, LLO og boligforeninger..

Vores potentielle marked er meget stort..
men for at markedet er muligt at bygge til, så skal vi jo først undersøge om dette potentelle marked, ville have interesse i at købe et sådanne produkt

Anmeld

11. september 2012

Mussen2

Dustmuz skriver:

vi må i princippet sælge til ALLE..
Dog må beboere ikke bo i en boligforening, eller være eget af kommunen/stat..

det fandt vi ud af ved at kontakte forskellige instancer heriblandt.
Kommune, andels bolig foreninger, LLO og boligforeninger..

Vores potentielle marked er meget stort..
men for at markedet er muligt at bygge til, så skal vi jo først undersøge om dette potentelle marked, ville have interesse i at købe et sådanne produkt

Nej, det giver jo fuld mening at det skal værer ejerbolig, men der er rækkehus og ejerlejlighed jo også, de har bare en fælles forening.

Jeg tror der er potentiale til at afsætte til ejerforeninger.

Hvad er investeringen sammenlignet med solceller? Derer folk jo gået helt amok?

Anmeld

11. september 2012

Dustmuz

serinasmor skriver:

Så er det nok fordi jeg ikke ville købe så stor én investering med min nabo ... det ville jeg bare ikke stole nok på naboens økonomi til ... desuden vil de 2 naboer jo skulle blive enige om at have serviceaftale og have økonomi til serviceaftale ...

Det ganske rigtigt...
men det kunne jo være at det var genboen der skulle købes med så..
vi foreslår kun naboen af hensyn til kabeltræk

Men i princippet, kunne du købe den med ham der bor 6 huse længere nede af gaden..

ja, en investering på 70.000,- er en sjat penge..
men også noget JEG tror de fleste har mulighed for at hente..
i hvert fald, hvis Steffen har gør sit arbejde godt nok, for efter en kommentar fra igår aftes, så tager vi kontakt til bank og realkredit institut idag, og finder ud af om det er muligt at låne et eller begge steder til sådanne en investering.

7.500 om året..
det er 650kr om måneden ca..

Ja ikke alle har dette beløb til rådighed, men som jeg skriver i et andet indlæg.
dette kan måske godt blive ændret nedaf..
Vi satte den højt for at være sikker på at være dækket ind..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.