Lahn11 skriver:
Vil starte med at undskylde over dette indlæg, kommer med sikkerhed til at træde på nogen menesker, og det er IKKE meningen at denne debat skal udvikle sig til en diskusion med en masse skælds ord osv. Vil bare gerne have jeres mening.. Vi sad i psykologi og diskuterede DS og der var jo mange gode og dårlige holdninger til dette med om det egentlig ikke lidt er at sortere de "svage" fra, men så kom vi ind på arveligt sygdomme, og folk som vælger at få børn velvidende om at der er stor risiko for at man giver barnet sygdommen med. Min personlige mening er at jeg synés det er egoistisk at få børn hvis man har en eller anden form for handicap, eller en farlig sygdom som er arvelig, feks. Aids.. Men hvad mener i herinde ? Skal et handicap eller en arvelig lidelse afholde os fra at få vires egne børn ?? Syntes selv det er et svært etisk dilemma .. 
Vildt spændende debat 
Jeg er født med en neurologisk sygdom som bla medfører at jeg har kroniske smerter i hele kroppen og er kronisk udmattet og ikke kan være på arbejdsmarkedet. Denne sygdom har jeg arvet fra min mor, men man vidste ikke dengang at den var arvelig. Det ved man dog i dag. Når mor eller far har sygdommen har deres børn 8 gange større risiko end andre for at være født med/udvikle sygdommen i løbet af livet.
Min mor har fortalt mig, at hvis man havde kunnet scanne og opdage det da hun ventede mig, så ville hun have fravalgt mig og have fået en abort. Fordi hun vurderede at det ville være alt for synd for mig og ikke kunne nænne at jeg skulle leve med det. Jeg gyser hver gang jeg tænker på det. Tænk på at den eneste grund til at jeg er i live er at teknologien ikke var til stede som gjorde det muligt at opdage at jeg var syg? Andre mente at kunne vurdere at mit liv ikke ville blive godt nok til at man kunne byde mig det. Men jeg har altid være lykkelig for at være i live. Jeg er tit træt af at være syg, men jeg har aldrig nogensinde ønsket ikke at være blevet født!
På samme måde tænker jeg mht andre handicaps. Jeg mener ikke at vi har retten til at vælge til eller fra på den måde. Et barn er et selvstændigt væsen og det har retten til at leve. Vi har som samfund pligt til at sørge for at alle individer har mulighed for et værdigt liv hvad end de fejler. Ud over denne overvejelse er jeg kristen og min opfattelse af kristendom går ikke over ens med det at få en abort.
MEN når det så er sagt, så er det kun min personlige holdning og jeg har slet ingen fordomme mod andre som vælger abort. Så der er ikke noget fordømmende i mit indlæg, for jeg er sikker på at alle vælger det som de vurderer som det bedste for dem i den givne situation.
Som en ekstra krølle på historien kan jeg lige nævne, at jeg jo har en vidunderlig datter og et nyt barn i maven og de har jo så begge to 8 gange større risiko end andre for at udvikle samme sygdom som jeg har, men jeg har valgt at få børn alligevel. Det har været en opvejning af at så alvorlig er sygdommen alligevel ikke (den er fx ikke dødelig eller voldsomt invaliderende eller sådan) og når jeg selv elsker livet, selv med sygdommen, så vil jeg godt byde mine børn det, selv om jeg håber og beder til at de går fri. Men faktisk er der virkelig mange der ikke burde få børn hvis man skulle gå efter de der odds, for det med at der er 8 gange større risiko end for andre, det gælder også i familier hvor nogen har sukkersyge, blodpropper, kræft osv. Så det er lidt hvor man sætter grænsen.