Det kommer jo lidt an på, hvad det er og hvor stor chancen er, og evn om det er muligt at sortere æggene.
Min datter blev født med semialvorlige urinvejsproblemer, som nu heldigvis er rettet op, men hendes første 6 mndr indeholdt meget sygdom og smerte mm. Jeg har aldrig fået noget klart svar på, hvorfor det skete, og jeg har gået en million runder med mig selv og ledt efter, hvad jeg gjorde forkert under graviditeten. Jeg har haft så meget dårlig samvitighed over, at jeg på en eller anden måde måske har påført hende dette uden, at jeg nogen gang kommer til at få et svar på det.
Jeg kan slet ikke forestille mig, hvor meget værre, det ville have været at skulle leve med det, hvis man fik et barn og videregav en alvorlig arvelig sygdom. Enkelte ting kan jo i dag kontrolleres med mediciner, kosthold eller andet, så man kan have noget nær et normalt liv alligevel, men hvis det er en af den slags ting, hvor barnet kommer til at være alvorlig plaget livet igennem, evn dø meget ung, så havde min samvittighed ret og slet ikke klaret det.
En veninde af mig har 3 søsken. To af hendes søsken sidder i rullestol og er multihandicappede. Da den første af disse blev født var det først efterhånden, at det begyndte at gå ned ad bakke og blive tydeligt, og forældrerne snakkede en masse med lægerne om, hvad som var årsagen og blev forsikret om, at dette ikke var arveligt. Derfor fik de efter nogen år et barn til. Og det var så endnu mere handicappet end det andet. Det er 100% sikkert, at de havde ikke fået det sidste barn, hvis de havde vist, at det faktisk var arveligt, som det bagefter viste sig. Jeg husker ikke præcis, hvilken diagnose det er, de har. Alligevel er de blevet mødt med en masse fordomme fra folk, som finder dem uansvarlige osv.
At gå ind at sige, at enkelte mennesker ikke har ret til at få børn, synes jeg er meget problematisk - men jeg tror faktisk også, at de færreste mennesker ønsker at viderebringe den slags problemer til sine børn. Det er jo flot, at man forsker så meget på dette med at lokalisere sygdomme til forskellige gener. Det vil jo i fremtiden give mange mennesker mulighed for netop at sikre, at en sådan sygdom ikke bliver videregivet.
Uanset videregiver vi en masse anlæg til vores børn, og selvom man er rimeligt velfungerende, kan der være nogen meget negative ting i mellem. I min mands familie er der meget få mænd, som er blevet over 50 pga hjerteproblemer. Hans far har været igennem en større hjerteoperation for få år siden. Hvor går grænsen?