Lahn11 skriver:
DVil starte med at undskylde over dette indlæg, kommer med sikkerhed til at træde på nogen menesker, og det er IKKE meningen at denne debat skal udvikle sig til en diskusion med en masse skælds ord osv. Vil bare gerne have jeres mening.. Vi sad i psykologi og diskuterede DS og der var jo mange gode og dårlige holdninger til dette med om det egentlig ikke lidt er at sortere de "svage" fra, men så kom vi ind på arveligt sygdomme, og folk som vælger at få børn velvidende om at der er stor risiko for at man giver barnet sygdommen med. Min personlige mening er at jeg synés det er egoistisk at få børn hvis man har en eller anden form for handicap, eller en farlig sygdom som er arvelig, feks. Aids.. Men hvad mener i herinde ? Skal et handicap eller en arvelig lidelse afholde os fra at få vires egne børn ?? Syntes selv det er et svært etisk dilemma .. 
Du har helt ret! Det er et rigtig svært spørgsmål du stiller!
Jeg tror det kommer meget an på "defekten" og situationen.
Har hørt om en familie med 9 børn, hvor moderen finder ud af, at hun er bærer af en arvelig, uhelbredelig kræftsygdom, med 50% risiko for at give sygdommen videre til hendes børn. Hun vælger alligevel at få to børn mere (nu 11 børn) hvorefter hendes kræft konstateres i udbrud og hun dør af den i en ret ung alder.
I hendes tilfælde ville jeg have handlet anderledes, men det er en rigtig svær beslutning. Fordi ens mor får konstateret brystkræft vælger vi jo ikke at lade være at få børn.
Jeg ville aldrig fravælge, hvad der i min verden er mindre defekter, fx manglende fingre, blindhed, døvhed, turners syndrom, etc. Men det er jo svært at vide på forhånd.
Jeg ville måske overveje det, hvis der efter en nakkefoldsscanning var meget stor sandsynlighed, men jeg er ikke sikker, og jeg ved at hvis jeg i sådan et tilfælde valgte en abort, ville jeg bebrejde mig selv for det meget, meget længe!
Anmeld