Nu er jeg bare ude efter jeres mening :D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.647 visninger
31 svar
1 synes godt om
31. august 2012

baby012

Vil starte med at undskylde over dette indlæg, kommer med sikkerhed til at træde på nogen menesker, og det er IKKE meningen at denne debat skal udvikle sig til en diskusion med en masse skælds ord osv. Vil bare gerne have jeres mening.. Vi sad i psykologi og diskuterede DS og der var jo mange gode og dårlige holdninger til dette med om det egentlig ikke lidt er at sortere de "svage" fra, men så kom vi ind på arveligt sygdomme, og folk som vælger at få børn velvidende om at der er stor risiko for at man giver barnet sygdommen med. Min personlige mening er at jeg synés det er egoistisk at få børn hvis man har en eller anden form for handicap, eller en farlig sygdom som er arvelig, feks. Aids..  Men hvad mener i herinde ? Skal et handicap eller en arvelig lidelse afholde os fra at få vires egne børn ?? Syntes selv det er et svært etisk dilemma ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2012

gædde/gitte

Lahn11 skriver:

Vil starte med at undskylde over dette indlæg, kommer med sikkerhed til at træde på nogen menesker, og det er IKKE meningen at denne debat skal udvikle sig til en diskusion med en masse skælds ord osv. Vil bare gerne have jeres mening.. Vi sad i psykologi og diskuterede DS og der var jo mange gode og dårlige holdninger til dette med om det egentlig ikke lidt er at sortere de "svage" fra, men så kom vi ind på arveligt sygdomme, og folk som vælger at få børn velvidende om at der er stor risiko for at man giver barnet sygdommen med. Min personlige mening er at jeg synés det er egoistisk at få børn hvis man har en eller anden form for handicap, eller en farlig sygdom som er arvelig, feks. Aids..  Men hvad mener i herinde ? Skal et handicap eller en arvelig lidelse afholde os fra at få vires egne børn ?? Syntes selv det er et svært etisk dilemma ..

puhhh ha..... Ja hvis det er så alvorlig en sygdom at man føder børn, som fra start er sikret et liv på hospital og tidligdød +smertefuld liv, så syntes jeg det er MEGET ondskabsfuldt. 

Anmeld

31. august 2012

Stivdie

Lahn11 skriver:

DVil starte med at undskylde over dette indlæg, kommer med sikkerhed til at træde på nogen menesker, og det er IKKE meningen at denne debat skal udvikle sig til en diskusion med en masse skælds ord osv. Vil bare gerne have jeres mening.. Vi sad i psykologi og diskuterede DS og der var jo mange gode og dårlige holdninger til dette med om det egentlig ikke lidt er at sortere de "svage" fra, men så kom vi ind på arveligt sygdomme, og folk som vælger at få børn velvidende om at der er stor risiko for at man giver barnet sygdommen med. Min personlige mening er at jeg synés det er egoistisk at få børn hvis man har en eller anden form for handicap, eller en farlig sygdom som er arvelig, feks. Aids..  Men hvad mener i herinde ? Skal et handicap eller en arvelig lidelse afholde os fra at få vires egne børn ?? Syntes selv det er et svært etisk dilemma ..

Du har helt ret! Det er et rigtig svært spørgsmål du stiller!
Jeg tror det kommer meget an på "defekten" og situationen.
Har hørt om en familie med 9 børn, hvor moderen finder ud af, at hun er bærer af en arvelig, uhelbredelig kræftsygdom, med 50% risiko for at give sygdommen videre til hendes børn. Hun vælger alligevel at få to børn mere (nu 11 børn) hvorefter hendes kræft konstateres i udbrud og hun dør af den i en ret ung alder.
I hendes tilfælde ville jeg have handlet anderledes, men det er en rigtig svær beslutning. Fordi ens mor får konstateret brystkræft vælger vi jo ikke at lade være at få børn.
Jeg ville aldrig fravælge, hvad der i min verden er mindre defekter, fx manglende fingre, blindhed, døvhed, turners syndrom, etc. Men det er jo svært at vide på forhånd.
Jeg ville måske overveje det, hvis der efter en nakkefoldsscanning var meget stor sandsynlighed, men jeg er ikke sikker, og jeg ved at hvis jeg i sådan et tilfælde valgte en abort, ville jeg bebrejde mig selv for det meget, meget længe!

Anmeld

31. august 2012

AnnaK89

Jeg har selv sat et barn i verden, som lever et smertefuldt liv til tider, og som kommer til at opleve en tidlig og måske smertefuld død - og piner det mig? Nej det er sku ikke engang ordet! Det er mit livs mareridt!

Desværre vidste vi det ikke, før efter hun blev født - men havde jeg vidst det, så havde jeg ikke sat hende i verden, det er helt sikkert! Hvor grumt det så end lyder

Anmeld

31. august 2012

Levi&LilysMor

Lahn11 skriver:

Jeg synes det er synd at sætte et barn til verden som får store belastninger i livet, eller dør tidligt. det er sikkert meget svært at vælge hvis man skulle og jeg håber aldrig det bliver mig som kommer til at stå i sådan en situation, bare tankne om hvis det skete med den næste får mig til at overveje slet ikke at få flere børn...

Anmeld

31. august 2012

baby012

AnnaKJ skriver:

Jeg har selv sat et barn i verden, som lever et smertefuldt liv til tider, og som kommer til at opleve en tidlig og måske smertefuld død - og piner det mig? Nej det er sku ikke engang ordet! Det er mit livs mareridt!

Desværre vidste vi det ikke, før efter hun blev født - men havde jeg vidst det, så havde jeg ikke sat hende i verden, det er helt sikkert! Hvor grumt det så end lyder

det er jeg frygteligt ked af at høre  

det er helle rikke så meget tilfælde som dit vi diskutere, mere dem som ved at de er syge og derefter sætter børn i verdenen.. 

puha hvor må det være hårdt må man spørge hvad det lille pus fejler ? 

føler med jer, og håber din datter alligevel får en rigt og langt liv 

Anmeld

31. august 2012

baby012

LevisMor skriver:

Jeg synes det er synd at sætte et barn til verden som får store belastninger i livet, eller dør tidligt. det er sikkert meget svært at vælge hvis man skulle og jeg håber aldrig det bliver mig som kommer til at stå i sådan en situation, bare tankne om hvis det skete med den næste får mig til at overveje slet ikke at få flere børn...

jeg har det på samme måde, tror hvis mit næste barn kommer ud og  så har fået en alvorlig sygdom fra mig, så er det slut med at få børn her .. 

et barn med DS ville jeg også vælge fra efter jeg har fået mine to børn, ville slet ikke kunne give et barn med ds den opmærksomhed de fortjæner når jeg har to i forvejen  som stadig er meget små .. 

Anmeld

31. august 2012

AnnaK89

Lahn11 skriver:

det er jeg frygteligt ked af at høre  

det er helle rikke så meget tilfælde som dit vi diskutere, mere dem som ved at de er syge og derefter sætter børn i verdenen.. 

puha hvor må det være hårdt må man spørge hvad det lille pus fejler ? 

føler med jer, og håber din datter alligevel får en rigt og langt liv 

Nej men fortalte også bare, at hvis jeg vidste det, så havde jeg valgt ikke at få hende - det er vel det emnet er omkring?

Jeg synes det er så synd at sætte børn i verden, som har det sådan, hvis man vidste det på forhånd. Det er ikke et værdigt liv for dem!

Min datter har aicardi syndrom.

Anmeld

31. august 2012

Frk-Lotusblomst

Meget svært spørgsmål!

I min kærestes familie har de en genetisk arvelig sygdom der hedder familiær amyloise!
Det er en sygdom hvor der sker noget med de indre organer.. Altså det er vist protein der lagre sig.. Årh synes den er svær at forklare om..
Men den nedbryder ihvertfald organerne..
Det starter med at man får ledsmerter og det nærmer sig til slidgigt og man kan blive ret krumpet sammen fordi funktionerne ikke længere duer..

Min svigermor har sygdommen og den angreb hendes lever.. Hendes bror har den også, den angreb leveren og hjertet..
De lever begge idag, min svigermor rigtig godt kørende, hendes bror er så lidt mere medtaget grundet hjertet.. Men de har det godt. Lever emd at tage piller..
De har begge fået en levertransplantation for ellers var de døde. Broren har pacemaker til at holde hjertet igang og er blevet opereret i hjertet, mener faktisk han har fået nyt hjerte for han har været indlagt flere gange fordi kroppen prøver at udstøde det. :/

Vi har haft mange diskussioner. Min kæreste vil ikke vide om han bærer genet og derfor vil vi jo så heller ikke vide om lillepigen i maven har det!..
Sygdommen viser sig først sent, omkring 35-40 års alderen.. Så de lever/levede jo helt normalt indtil da.. Og hvem siger de ikke pludselig finder en pille eller andet der kan få proteinet til at lade vær emd at angribe organerne!...

Vi har ihvertfald taget det valg at vi tager sygdommen med os, hvis min kæreste eller kommen børn har den!
Livet er jo stadig værd for dem at leve.. Ja transplantationen/transplantationerne er ikke sjove at komme igennem, og der er chance for at man ikke kommer igennem-- Men derfor er de første 40 år jo stadig værd at leve...

Men hvis vi fik en mosaik mongol, eller en med ds så skulle det fjernes... Men det er fordi vi ikke magter opgaven. :/
Havde de en sygdom der gjorde at barnet døde inden de blev 8 og ville lide meget, så skulle det fjernes..

Men hold op det er et svært spørgsmål.. Og jeg ved egetnlig ikke hvad jeg 100% ville gøre hvis jeg stod i situationen!. :/ Selvom jeg på skrift udmærket ved hvad jeg vil!

Anmeld

31. august 2012

baby012

AnnaKJ skriver:

Nej men fortalte også bare, at hvis jeg vidste det, så havde jeg valgt ikke at få hende - det er vel det emnet er omkring?

Jeg synes det er så synd at sætte børn i verden, som har det sådan, hvis man vidste det på forhånd. Det er ikke et værdigt liv for dem!

Min datter har aicardi syndrom.

det er det ja, var bare så du med sikkerhed ikke følte at det var for at stemple folk med syge børn.. 

er så bange for at træde en eller anden over tæerne med dette emne  men det er bare et meget interessant og meget svært spørgsmål.. 

Men mange tak for dit svar 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.