Det er sjovt, for jeg har det lige omvendt - jeg synes, at man konstant hører om, hvor hårdt og slemt det er at være gravid (og at føde), og at man nærmest ikke bliver taget alvorligt, når man fortæller, at man har helt igennem lette og ubesværede graviditeter og fødsler bag sig - det må være fordi, man har glemt alt om, hvordan det egentlig var...
Jeg tror, vi fokuserer mest på det, der ikke stemmer overens med vores egne oplevelser - at ligesom du lader dig gå på af forventninger om evig lykke og idyl, så irriterer det mig grusomt, når nogle udbasunerer, at det - generelt - er hårdt og slemt at være gravid, og at jeg bare har glemt det og romantiserer på mine egne oplevelser.
For mig ville det være en pinsel at løbe fem kilometer, for andre er det en rus og en nydelse, og det falder ikke nogen svært at forstå, at der er kolossal forskel på, hvordan man oplever dette. Mht. graviditeter og fødsler skal vi tilsyneladende være ens og kunne udtale os generelt om den endegyldige sandhed om, hvordan det er.
Jeg kan sagtens - sagtens!! - forstå, at det må være rædsomt at skulle fortælle, at man ikke er i en evig lykkerus og har det fantastisk fysisk, hvis det er det, folk forventer - men vi skal passe på alle yderlighederne, for det er bestemt heller ikke fedt at blive mistænkt for hukommelsestab, fordi man har haft det fremragende under graviditeterne. Jeg ville gerne være gravid og føde resten af livet, hvis det ikke lige var fordi, tre børn er nok til os - men jeg er da helt på det rene med, at sådan ville jeg ikke have det, hvis jeg havde døjet med kvalme og bækkenløsning og ikke følt mig tilpas i min gravide krop.
Anmeld