Åh det er så hårdt!
Vi troede osse Jonathan havde kolik. Allerede fra han var 1 dag gammel skreg han 24 7. Han skreg så meget at han helt glemte at trække vejret, blev helt rød i hovedet og var ved at kaste op
. Vi havde ham til kiropraktor, zoneterapeut og kranio sakral terapi. Intet af det hjalp. Næsten tværtimod.
Da det havde varet ved i 5 uger, kunne vi ikke mere. Og ved 5 ugers undersøgelsen indlagde min læge ham på børneafdelingen i Herning til udredning. Han blev undersøgt grundigt af en børnelæge som kom frem til at vi havde en sund og rask lille dreng som bare skreg lidt mere end andre børn. Han hentydede til at jeg nok overfodrede Jonathan så han derfor fik ondt i maven.
Sygeplejerskerne hjalp os med at lave en rytme hvor han kun spiste hver 3 time. Jeg måtte under ingen omstændigheder lægge ham til før der var gået 3 timer siden sidste måltid. Det prøvede jeg så, og vi troede faktisk vi havde fundet løsningen og blev udskrevet som nogle meget lettede forældre.
Men det blev bare værre. Han skreg og skreg og skreg så lige lidt mere. Dag og nat. Det var SÅ hårdt!!!
Så kom sundhedsplejersken på besøg en dag og kunne jo godt se at vi var fuldstændig ude af den. Jeg græd som pisket og Jesper havde blanke øjne. Vi viste hende en video med Jonathan hvor vi havde filmet ham under en af hans skrigeture. Hun var målløs
. Han skreg som om vi havde revet en arm af ham
. Vi fortalte hende om alle de ting vi havde forsøgt med ham, og at intet af det havde hjulpet.
Hun spurgte os så om han evt kunne have nogle allergier.... Og så gik der et lys op for mig. Jeg led af meget svær laktoseintolerans da jeg var barn og måtte ikke få brystmælk, erstatning eller komælk. Så jeg fik speciel laktosefri erstatning og senere hen soya-og rismælk. Jeg voksede heldigvis fra det i børnehavealderen.
Hun sendte os afsted på apoteket efter nutramigen, hvilket er laktosefri mme, og vi startede op med det samme. Dagen efter kunne vi allerede mærke at der var bedring. Jonathan pruttede ikke nær så meget og hans mave var ikke udspilet på samme måde som før. Efter en uge på det nye mælk sov han pludselig igennem
. Og kunne tage lure på 4-5 timer i løbet af dagen. Han var en helt ny dreng. Pludselig begyndte han at smile og pludre hvilket han overhovedet ikke havde gjort før. Alle billeder vi har af ham fra de første 6 uger af hans liv, viser en lille forpint dreng med dybe rynker i panden. Han har haft så ondt i den mave

Undskyld det blev så langt. Synes bare ikke du skal slå dig til tåls med at jeres pige har kolik. Ordet kolik er en fællesbetegnelse for en masse ting. Der er ingen egentlig definition på kolik, andet end at barnet skal skrige minimum 4 timer om dagen.
Har i fået jer en god snak med jeres sundhedsplejerske om det?