Er det ikke en mærkelig ting at mene,
eller er det bare mig, jeg mener børn er forskellige og de går når de går, det er min svigermor og mig der har denne diskussion, hun siger Johanne da skal kunne gå når hun bliver 1,5 år gammel og jeg er uenig, det er da hamrende ligegyldigt hvornår et barn kan gå
Eller er det????
Hvornår kunne jeres lækkermåse gå
??
Johanne er 11 måneder gammel og kravler på livet løs men er overhovedet ikke i nærheden af at kunne gå
.
Monica
Jeg ved en del om dette emne, da jeg har været igennem en lang proces med Amanda, som er sen motorisk. Det har aldrig været et problem for Amanda, som til gengæld er utrolig dygtig sproglig, men det har været et ufatteligt stort problem for dumme familiemedlemmer og sundhedsplejeske. Det er som om at hvis et barn ikke følger en snor og går præsis når det er et år senest så går folk totalt i selvsving.
Pga denne hetz fik jeg Amanda undersøgt på sygehuset da hun var 8 mdr gammel og ikke kunne kravle. Der fik jeg følgende besked. Så længe et barn kan kravle når det er halvanden er man som udgangspunkt ikke bekymret overhovedet, men man vælger som regl at undersøget et barn ved børnefys for en sikkerheds skyld hvis det ikke kan gå når det er 19 mdr. Det er dog ikke fordi der nødvendigvis er noget galt, for det er ikke unormalt ikke at gå der, men bare for en sikkerhedsskyld.
Amanda trillede omkring i huset fra hun var en 8-9 mdr og hun kravlede da hun var 15 mdr først og hun gik først selv da hun var 18 mdr. Hun har været til børnefys og var helt komplet normal (dog skal hun undersøges for hypermobilitet til december, men det er fordi jeg har det og det er arveligt). Børnefys sagde også til mig at det var forskruet at folk gik så meget op i hvornår børn gik.
Men som svar på dit spørgsmål. Hvis dit barn går senest når det er 18 mdr er det indenfor normal-rammen. Går det senere er det efter alt sandsynlighed stadig komplet normalt, men man tilråder så lige et lille tjeck hos børnefys for en sikkerheds skyld. Det skal heller ikke kunne kravle før de 18 mdr, men har det ikke kravlet eller har det ikke kravlet ret meget bør man øve kravle-lege med det senere hen fx i 2 års alderen således at det får lært at kravle ordentligt da det har betydning motorisk senere 
Anmeld