Børn skal kunne gå når de er 1,5 år...........

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2012

MF<3

Monica P skriver:

Er det ikke en mærkelig ting at mene, eller er det bare mig, jeg mener børn er forskellige og de går når de går, det er min svigermor og mig der har denne diskussion, hun siger Johanne da skal kunne gå når hun bliver 1,5 år gammel og jeg er uenig, det er da hamrende ligegyldigt hvornår et barn kan gå

Eller er det????

Hvornår kunne jeres lækkermåse gå ??

Johanne er 11 måneder gammel og kravler på livet løs men er overhovedet ikke i nærheden af at kunne gå.

Monica

Melina gik først da hun var 17 mdr. Hun havde taget sine første skridt alene en hel måned før hun gik.. Hun gjorde det en aften, hvor jeg fik det filmet, siden prøvede vi så at øve med hende, som vi fik at vide vi skulle, men hun gad slet ikke, hun satte sig bare på rumpen.. En dag ca 1 måned senere, var vi til grillaften, og Melina rejste sig bare og gik derud af.  Siden har hun gået, så jeg tror på at børn går når de går. Min sundhedsplejeske siger at nogle børn først kan gå når de er 2 år. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2012

Silas&Mille

Børn går når de går.
Alle børn er forskellige.

Men langt de fleste børn går inden de bliver 1½ år (har jeg hørt )

Her begyndte Silas at gå en uge inden han blev 1½ år. Han var 'langsom' fordi han ikke gad bruge benene da han var helt lille. Det sagde ham simpelthen ingen ting når vi prøbede at få ham til at stå i vores skød.

Mille derimod ELSKER at stå på fusserne
Så vi tror hun går inden hun bliver 1 år.
Hun er 6½ måned nu. 

Anmeld

23. august 2012

Tona

Er det ikke en mærkelig ting at mene, eller er det bare mig, jeg mener børn er forskellige og de går når de går, det er min svigermor og mig der har denne diskussion, hun siger Johanne da skal kunne gå når hun bliver 1,5 år gammel og jeg er uenig, det er da hamrende ligegyldigt hvornår et barn kan gå

Eller er det????

Johanne er 11 måneder gammel og kravler på livet løs men er overhovedet ikke i nærheden af at kunne gå.

Monica

Jeg ved en del om dette emne, da jeg har været igennem en lang proces med Amanda, som er sen motorisk. Det har aldrig været et problem for Amanda, som til gengæld er utrolig dygtig sproglig, men det har været et ufatteligt stort problem for dumme familiemedlemmer og sundhedsplejeske. Det er som om at hvis et barn ikke følger en snor og går præsis når det er et år senest så går folk totalt i selvsving.

Pga denne hetz fik jeg Amanda undersøgt på sygehuset da hun var 8 mdr gammel og ikke kunne kravle. Der fik jeg følgende besked. Så længe et barn kan kravle når det er halvanden er man som udgangspunkt ikke bekymret overhovedet, men man vælger som regl at undersøget et barn ved børnefys for en sikkerheds skyld hvis det ikke kan gå når det er 19 mdr. Det er dog ikke fordi der nødvendigvis er noget galt, for det er ikke unormalt ikke at gå der, men bare for en sikkerhedsskyld.

Amanda trillede omkring i huset fra hun var en 8-9 mdr og hun kravlede da hun var 15 mdr først og hun gik først selv da hun var 18 mdr. Hun har været til børnefys og var helt komplet normal (dog skal hun undersøges for hypermobilitet til december, men det er fordi jeg har det og det er arveligt). Børnefys sagde også til mig at det var forskruet at folk gik så meget op i hvornår børn gik.

Men som svar på dit spørgsmål. Hvis dit barn går senest når det er 18 mdr er det indenfor normal-rammen. Går det senere er det efter alt sandsynlighed stadig komplet normalt, men man tilråder så lige et lille tjeck hos børnefys for en sikkerheds skyld. Det skal heller ikke kunne kravle før de 18 mdr, men har det ikke kravlet eller har det ikke kravlet ret meget bør man øve kravle-lege med det senere hen fx i 2 års alderen således at det får lært at kravle ordentligt da det har betydning motorisk senere

Anmeld

23. august 2012

Tona

MissMaria skriver:

En klog sundhedsplejerske sagde engang :

Alle børn GÅR i skole

Anmeld

23. august 2012

Muhmi

Silas kunne gå da han var 12-13 mdr.

Men vi skyndte ikke på ham eller noget i den retning, han fik lov til at gå når han havde lyst 

Anmeld

23. august 2012

L&V

Sara. skriver:

Jeg kan godt forstå dig, men samtidig kan jeg også godt følge din mor.

´

Jeg synes at det er vigtigt at huske på at alle børn er forskellige, og gør det i DERES tempo.

Nogle børn bruger deres energi på at lære at tale, imens andre børn bruger energien på at lære at gå.

Men jeg synes det er vigtigt at være opmærksom på et barn hvis det halter lidt bagud på nogle punkter.. Det kan der jo være flere grunde til. Barnet kan bare være i den sene ende til at lære det, men der kan også være noget galt.

Helt enig.. Tænker os at normalen er at børn ofte går i den alder og hvis jeg havde et barn i min vg gruppe der ikke ku eller overhovedet var i nærheden af at prøve at komme op i den alder så ville jeg os ha et øje på det. Men alle børn er forskellige og man kan ikke være lige go til alt

Anmeld

23. august 2012

Frk. Himmelblå

Monica P skriver:

Eller er det????

Monica

Har ikke læst hele tråden, - men jeg ved, at man siger, at kan barnet ikke gå ved 18 mdr, så skal barnet lige tjekkes efter, for måske er det fordi, der er behov for at sætte ind med hjælp som fx fysioterapi...

Så tror det med de 18 mdr handler om, at man ikke umiddelbart "gør noget ved det", hvis barnet ikke går før. Det er en slags skillelinje for, hvornår der kan være brug for en indsats, selvom alt er individuelt, og man må møde barnet, der hvor det er.

Anmeld

23. august 2012

Frk. Himmelblå

Amandas-mor skriver:

Anmeld

23. august 2012

Mother-love

Isabella kunne intet da hun var 10 mdr. Kun sidde selv. Det kunne hun grå hun var 5 mdr. Hun kunne heller ikke støtte på hendes ben hvilket hun aldrig har kunnet. Vi købe en gåstol til hende. To dage efter spændende hun rundt. Hun var 11 mdr da hun begyndte at kravle og 11,5 mdr da hun kunne gå med os i hænderne da hun var 13 mdr kunne hun rejse sig op ved ting. Da hun var næsten 14 mdr gav hun slip og gik selv. Hun er nu knap 15 mdr og går rigtig fint selv nu. Har hun os i hænderne prøver hun og løbe.

Jeg var meget urolig for Isabella fordi hun jo nærmest ikke vidste hun havde ben da hun var 10mdr. Hun har altid lagt helt stille. Det var først da hun var 7 mdr hun kunne trille fra mave til ryg.

Men jeg fik en lærestreg. Jeg havde bare slet ikke nogen grund til at bekymre mig. Det går stærkt lige pludselig. Og synes det er lidt noget fis at have den holdning at de skal kunne gå når de er 1,5 og desuden siger man også at jo længere tid de kravler des bedre. Da de styrker deres ryg mere.

Anmeld

23. august 2012

Annette A

Alle børn udvikler sig jo i deres eget tempo og på forskellige områder. Vores første dreng var meget motorisk hurtig og kunne gå da han var 12 mdr. men til gengæld havde han ingen lyde eller sproglig udvikling, som først kom langt senere.

Vores anden dreng er helt anderledes. Han bliver 12 mdr om et par uger og kan da støtte sig op ad ting, men kravler alt det han kan og jeg tror det kommer til at vare noget længere før han går. Til gengæld siger han mange lyde og pludrer og virker til at "fokusere" mere på hele hans generelle udvikling og det er da bestemt helt rigtigt som du siger, at man ikke kan tidsbestemme hvornår et barn kan gå. Alt sådan noget er jo vejledende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.