Han vil have adressen, er det okay?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Du bekræfter mig blot i mine tanker. Sådan TÆNKER jeg nemlig også, men jeg turde ikke skrive det da jeg var bange for at jeg var sippet. 

Jeg ved bare han bliver enormt vred, hvis jeg fortæller ham, at jeg ikek går med til det o_O han har alle mulige argumenter på plads, og så er jeg da i øvrigt en egoistisk idiot, der kun ønsker ham det værste. Yea.... nej. 

Jamen den dobbelte su skulle jo være til jeres søn og IKKE til ham alligevel! Fatter han ikke det??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2012

Stivdie

Anonym skriver:

Jeg kunne dårligt få dette til at passe ind under nogen kategori, og jeg vil gerne være ano, da jeg ikke ønsker at dette "familieproblem" skal kunne googles og at min eks ikke udstilles for kraftigt, så selvom nogen måske genkender dette, så lad som ingenting

Og så håber jeg endnu engang på jeres kloge hoveders råd.

Sagen er den at jeg for nylig er blevet gravid sammen med min dejlige kæreste. Jeg har en søn fra et tidligere forhold. Faren til min søn fik det at vide ret tidligt, og han ønskede tillykke osv. Her for nogle dage siden siger han så til mig at han har gået og tænkt - at når min kæreste og jeg får barn, så kunne han i øvrigt godt tænke sig at få adressen på vores søn. Han har ham hver anden weekend.  Jeg bliver lidt små-overrasket og spørger hvorfor han dog vil have den og han svarer, at det er fordi så er han økonomisk bedre stillet. Han har forsøgt at få en gymnasiel uddannelse siden 2003 (og han er snart 26) og det er endnu ikke lykkedes for ham at gøre det helt færdigt. Han mangler et enkelt fag som han kan gøre færdig på et halvt år. Og har han adressen på sønnike, så får han dobbelt SU frem for den almindelige SU han ellers ville få. Når han så kan starte på en videregående uddannelse får han dobbel SU uden adressen da han har ADHD (ja, det er åbenbart et handicap). 

Jeg ved ikke helt hvad jeg lige skal stille op. Jeg vil self gerne "hjælpe" ham med at komme videre ved at give ham adressen et halv-års tid, men jeg tvivler desværre meget stærkt på at han så får den taget alligevel. Hver gang han har prøvet så er han droppet ud fordi han ikke har kunnet magte det af enten den ene eller den anden årsag. 
Jeg har lidt svært ved at skulle give ham adressen, det er ligesom om jeg føler den TILHØRER mig når han jo ikke har vores dreng mere (for mere orker han ikke, vi har prøvet). Han betaler heller ikke faderskabsbidrag, det har jeg undladt at søge om for hans økonomis skyld.
Han fortæller mig at det ikke gør nogen forskel om hvor drengen har adresse, det er bare et spørgsmål om hvor brevene kommer hen. 
Kan det måske kaldes social bedrageri at vi flytter hans adresse for at forbedre hans økonomi, tænker jeg lige kort?

Jeg har bare sådan lidt svært ved at .. ja, jeg ved ikke hvad det bunder i. Føler jeg mister ham lidt? Men det er jo fjollet, det ved jeg godt.. 

Hvad ville i stille op?

På forhånd tak. Hilsen D 

Kender en, der er ude i noget lignende.
Det fungerer sådan, at der hvor barnet bor (primært), der skal det have bopælsadresse, og den forælder barnet bor hos er primær omsorgsperson og har ret til at tage beslutninger som hvor barnet går i vuggestue/børnehave, hvor det skal bo henne i landet, mindre vigtige beslutninger som tandlæge, osv.
Forældrene kan altså kun retmæssigt skiftes til at have barnets bopæladresse, hvis deleordningen er 7/7. Med den beskrivelse du giver af barnets far, tror du så han vil være i stand til at tage ordentligt vare på jeres barn (og sit studie ved siden af), hvis han pludselig skal være forælder hver anden uge? Jeg må indrømme, at jeg tillader mig at tvivle.
Hvis I flytter bopælsadressen alligevel er det bedrageri.

Linket her henviser til det sted i CPR-loven, hvor det står skrevet:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id =125606#K2
Ellers vil jeg råde dig til at tage en snak med statsforvaltningen, om hvordan du skal forholde dig til situationen. Det er jo ikke kun ham der vil blive kendt skyldig i bedrageri, men også dig da du var vidne til det uden at reagere..

Jeg ønsker dig al held og lykke og håber at I finder en fornuftig løsning, hvor han fx får snakket med studievejledningen på sin uddannelse/SU-kontoret og får en fornuftig ordning, som ikke skal ende med at inddrage et barn, som han måske slet ikke vil kunne finde overskud til!

Anmeld

20. august 2012

Stivdie

Stivdie skriver:

Det fungerer sådan, at der hvor barnet bor (primært), der skal det have bopælsadresse, og den forælder barnet bor hos er primær omsorgsperson og har ret til at tage beslutninger som hvor barnet går i vuggestue/børnehave, hvor det skal bo henne i landet, mindre vigtige beslutninger som tandlæge, osv.
Forældrene kan altså kun retmæssigt skiftes til at have barnets bopæladresse, hvis deleordningen er 7/7. Med den beskrivelse du giver af barnets far, tror du så han vil være i stand til at tage ordentligt vare på jeres barn (og sit studie ved siden af), hvis han pludselig skal være forælder hver anden uge? Jeg må indrømme, at jeg tillader mig at tvivle.

Ellers vil jeg råde dig til at tage en snak med statsforvaltningen, om hvordan du skal forholde dig til situationen. Det er jo ikke kun ham der vil blive kendt skyldig i bedrageri, men også dig da du var vidne til det uden at reagere..

Jeg ønsker dig al held og lykke og håber at I finder en fornuftig løsning, hvor han fx får snakket med studievejledningen på sin uddannelse/SU-kontoret og får en fornuftig ordning, som ikke skal ende med at inddrage et barn, som han måske slet ikke vil kunne finde overskud til!

Uh, glemte at skrive, at du skal kigge på paragraf 8 :-) Så slipper du for at læse hele møget ;-)

Anmeld

20. august 2012

Sitrani

Anonym skriver:

Jeg kunne dårligt få dette til at passe ind under nogen kategori, og jeg vil gerne være ano, da jeg ikke ønsker at dette "familieproblem" skal kunne googles og at min eks ikke udstilles for kraftigt, så selvom nogen måske genkender dette, så lad som ingenting

Og så håber jeg endnu engang på jeres kloge hoveders råd.

Sagen er den at jeg for nylig er blevet gravid sammen med min dejlige kæreste. Jeg har en søn fra et tidligere forhold. Faren til min søn fik det at vide ret tidligt, og han ønskede tillykke osv. Her for nogle dage siden siger han så til mig at han har gået og tænkt - at når min kæreste og jeg får barn, så kunne han i øvrigt godt tænke sig at få adressen på vores søn. Han har ham hver anden weekend.  Jeg bliver lidt små-overrasket og spørger hvorfor han dog vil have den og han svarer, at det er fordi så er han økonomisk bedre stillet. Han har forsøgt at få en gymnasiel uddannelse siden 2003 (og han er snart 26) og det er endnu ikke lykkedes for ham at gøre det helt færdigt. Han mangler et enkelt fag som han kan gøre færdig på et halvt år. Og har han adressen på sønnike, så får han dobbelt SU frem for den almindelige SU han ellers ville få. Når han så kan starte på en videregående uddannelse får han dobbel SU uden adressen da han har ADHD (ja, det er åbenbart et handicap). 

Jeg ved ikke helt hvad jeg lige skal stille op. Jeg vil self gerne "hjælpe" ham med at komme videre ved at give ham adressen et halv-års tid, men jeg tvivler desværre meget stærkt på at han så får den taget alligevel. Hver gang han har prøvet så er han droppet ud fordi han ikke har kunnet magte det af enten den ene eller den anden årsag. 
Jeg har lidt svært ved at skulle give ham adressen, det er ligesom om jeg føler den TILHØRER mig når han jo ikke har vores dreng mere (for mere orker han ikke, vi har prøvet). Han betaler heller ikke faderskabsbidrag, det har jeg undladt at søge om for hans økonomis skyld.
Han fortæller mig at det ikke gør nogen forskel om hvor drengen har adresse, det er bare et spørgsmål om hvor brevene kommer hen. 
Kan det måske kaldes social bedrageri at vi flytter hans adresse for at forbedre hans økonomi, tænker jeg lige kort?

Jeg har bare sådan lidt svært ved at .. ja, jeg ved ikke hvad det bunder i. Føler jeg mister ham lidt? Men det er jo fjollet, det ved jeg godt.. 

Hvad ville i stille op?

På forhånd tak. Hilsen D 

Jeg synes SLET ikke at du skal give din søn adresse hos hans far Det er da det dummeste ever.....

Du skal holde fat i, hvad der er rigtigt!!! Jeres søn bor hos dig, derfor skal han have adresse hos dig - færdig.... og det VILLE være bedrageri at flytte hans adresse hjem til hans far, for det er jo ikke rigtigt, eftersom adressen skal være der, hvor jeres dreng bor mest...

Synes faktisk det er mega dårligt gjort af din eks-kæreste, at han overhovedet overvejer, at misbruge systemet på bekostning af jeres søn på en måde... altså at han decideret bruger jeres søn til bare at få nogle flere penge....

hold da op... så har man sgu ikke meget respekt for sine egne børn...

Anmeld

20. august 2012

Musen5

Holbæktrunten skriver:

Jeg ville ALDRIG give ham adressen... Er ikke sikker, men mener altså at det giver flere rettigheder at have barnets bopæl.

Barnets bopælsadresse skal jo være der hvor det opholder sig størstedelen af tiden...

Og BTW - hvorfor skulle det lige være dit problem at han ikke har fået sig en uddannelse? Hvorfor skal din/jeres søn være en brik i hans økonomiske puslespil?

Som sagt, jeg ville sige NEJ - og hvis ikke du gør det, så sørg for at kontakte en advokat/kommunen/statsforvaltningen (ved ikke hvem) og sørg for at du kender konsekvenserne inden du invilliger...

IGEN - DONT DO IT!

Kunne ikke have sagt det bedre selv :-)

/Mette

Anmeld

20. august 2012

Anonym trådstarter

UnderCover35 skriver:

Selv tak - og nej der skal ikke begås bedrageri for at "hjæpe" ham.

Og jeg skriver hjælpe i "" da det jo ikke som sådan hjælper ham andet end økonomisk i måske op til et halvt år inden han evt. dropper ud igen.

At han ikke kan få det til at køre rundt er groft sagt ikke din hovedpine, det er rart at du bekymrer dig og føler med ham men du skal ikke lade ham køre dig rundt i manegen på den måde.

Det er utroligt usympatisk at han prøver at true dig med at jeres gode forhold bliver ødelagt hvis du søger hvad der tilkommer dig når nu I har et barn sammen - det er jo penge til hans barn også og ikke noget man har besluttet at den der har barnet i dagligdagen skal ha' for sjovs skyld.

Fred være med at han ikke betaler hvis I kan klare jer fint uden men der til og ikke længere - han må og skal være uafhængig af din hjælp til at få hverdagen til at hænge sammen nu I ikke er et par længere.
Der må han altså søge hjælp hos en vejleder af en art, hans sygdom har jo indflydelse på hans hverdag i en sådan grad at han har svært ved at få det til at fungere, sikkert også på andre områder end det økonomiske, her tænker jeg på at han fx ikke formår at færdiggøre en uddannelse og formentligt heller ikke kan holde på job m.m.

Synes at hvis han fortsætter med at lægge et urimeligt pres på dig for at være hans støtte så bør du sige fra og evt have statsamtet med ind over for at rådgive og fastsætte samærd når han begynder på at true på den måde

Tak for det gode svar! Det hjælper mig rigtig meget til at få ham fortalt, hvordan det ligger. 

Jeg har på ingen måde lyst til at skulle stå til regnskab for hans økonomiske situation. 

Jeg har sat mig ned og skrevet et dokument med de informationer jeg er blevet givet, som jeg vil give videre til ham. Det har virkelig hjulpet på min ro. 

Anmeld

20. august 2012

Nettemor

Anonym skriver:

Tak for det. 

Jeg kan ikke finde nogensteder hvor det står, at bopæls-adressen tilkommer den, der har barnet mest, men det lyder rigtigt. Jeg kan dog finde at han så har rettigheden til at flytte med ham og flytte hans daginst. plads i indladet. o_O

Han forsikre mig om, at han giver mig den tilbage når han har "gjort det han skal", men kommunen kan da se, at vi flytter den frem og tilbage for hans vindings skyld.. det kan da ikke være særlig heldigt heller. 

Kan han trække det meste fra i skat? Ja, jeg har ingen ide om hvordan det fungerer med faderskabsbidrag, for ver gang jeg så småt har bragt det op, så farer han op og skælder ud og siger jeg sætter vores "gode" forældreforhold på spil, og så skal jeg i hvert fald ikek forvente hans samarbejde mere... o_O jamen altså...

De generelle regler for ens adresse er at det skal være der man opholder sig mest. Altså for voksne osv. Så må det samme vel gælde for børn?

Anmeld

20. august 2012

Anonym trådstarter

Stivdie skriver:

Tunsind tak for enorm brugbar info for mig 

For 2 år tilbage havde vi en 7/7 ordning, det forsøgte vi på da vi gik fra hinanden for 3 år siden. Men det holdt slet ikke. Det var udelukkende fordi han havde krævet det, og jeg fortryder i dag. Han kunne naturligvis ikke overskue at skulle have sin dreng en hel uge ad gangen, så det gik stærkt ned ad bakke for ham. 

Vi har aldrig været om statsforvaltningen med vores aftaler, men det lyder som en god ide at have dem med på råds i denne situation. Jeg er nødt til at have mine fakts på det rene før jeg konfronterer ham, da han ellers vil forsøge at fortælle mig at han kender reglerne uden at være inde i det. 

Anmeld

20. august 2012

Anonym trådstarter

Nettemor skriver:

De generelle regler for ens adresse er at det skal være der man opholder sig mest. Altså for voksne osv. Så må det samme vel gælde for børn?

Ja det har du ret i. Tak for det  

Anmeld

20. august 2012

Moar2011

Hmm gik lidt af da jeg læser at han vilke have bopælen for ar være bedre stille økonomisk .
Det ville jeg ALDRIG gøre !!! Aldrig tror du virkelig ville fortryde!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.