At anskaffe sig en hund :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2012

Filuca

Anonym skriver:

Hej alle

Vi går med seriøse tanker om at anskaffe os en lille Cavalier King Charles 

Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året

Foder?

Dyrlæge?

Sygeforsikring?

Hundensvarsforsikring?

Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 

Vi er jo også igang med PB (og dette er grunden til min anonymitet).

Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?

Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 

Men lad os høre hvad i siger? 

Hejsa!

Jeg har selv en tæve på snart 8 år, som godt nok er lidt større end en Cavallier.

Mht. økonomien, så betaler jeg
- ca. 1600 kr. om året i forsikring (dækker den lovpligtige, hundeansvar, som er krævet, hvis man går til træning eller udstilling, samt hundesyge)
- ca. 1000 kr. om året til årlig vaccination og sundhedstjek (får for den pris også en næsevaccine mod kennelhoste)
- Af foder får hun fra dyrlægen. Mener en sæk med 15 kg. koster omkring 400 kr., og der er til et par måneder

Derudover har jeg fået hende steriliseret og har fået lavet en tansrensning på hende, det kostede ialt omkring 5000 kr.

Mht. at vælge en han eller tæve, stemmer jeg klart for en tæve. Som sagt er min hund en steriliseret tæve, men mine forældre har en kastreret han, og han er helt umulig sammenlignet med min egen hund! Kan selvfølgelig også have noget med opdragelse at gøre, men synes nu ikke der er den store forskel. Personligt synes jeg det er SÅ irriterende, at en hanhund skal gå og tisse op ad alting, når man går tur - det gør tæverne jo ikke.

Nu har vi ikke selv børn endnu, så mht. baby og hund samtidig må jeg blive dig svar skyldig, men mine forældre fik en hund ca. samtidigt med at min lillesøster blev født - og det fungerede ret fint

Håber mine svar kan bruges til noget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2012

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Nu ved jeg ikke om I har allergi i familien. Men tænk på HVIS det viser sig at jeres barn IKKE kan tåle hund. Hvad så? Så skal I måske af med hunden? Der er rigtig mange ting man skal overveje...

Held & lykke med PB & PH

Ingen i vores familie har allergi overfor hund, dog er min mor allergisk overfor katte (som vi allerede har nogle af i forvejen)... Så det "problem" har vi allerede hvis baby viser sig at være allergisk overfor katte. 

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Princesspigen skriver:

med hensyn til omkostninger og lige den race kan jeg ikke hjælpe jer

men med hensyn til hvalpen vil jeg sige få hvalpen først, det er ikke sikkert i har samme tid og overskud når baby er kommet som i har nu..

der er også de ting at tage højde for som at hanhunde stopper hver 5 meter (måske lidt overdrevet) for at markere teriotorie af når i går tur, det gør en tæve ikke.. tilgængæld bløder en tæve (nogle mere end andre) når hun er i løbetid og mange syndes at dette er ulækkert..

når tæverne er i løbetid kan hannerne godt finde på at stikke af eller ikke høre efter selv om den normalt lustrer fint.. tilgængæld hvis man har en tæve vil hun når hun er "høj løbsk" gøre sig til for alt og alle hanhunde og mange ved ikke at hvis hanhunden er erfaren kan det være nok bare at han hopper op på ryggen af hende og ned igen være nok til hun bliver gravid.. så hun skal holdes væk fra hanhunde når hun er i løbetid..

selv har vi både haft tæver og hanhunde og klart er jeg mere til hunkøn men det er jo smag og behag

Ja det er rigtigt at vi har massere af tid nu her, men som en anden skriver i tråden, hvad så hvis baby er allergiker? Men jo vi har jo også katte, så det "problem" står vi allerede med?

Men man kan vel heller ikke tage sorgerne på forskud? Vi aner jo i teorien ikke om det overhovedet lykkedes os at blive gravide 

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Rinepigen skriver:

Vi har 2 hunde 

Vi har en STOR Labrador han på 12 år jep en gammel men dejlig oldsag På ham bruger vi ca :

Foder - 300 kr i mdr ca. han spiser ikke så meget på hans gamle dage

Forsikring - 600 kr om året ( alm ansvarsforsikring )

Dyrlæge - Han har næsten aldrig fejlet noget. har været syg en gang til ca 5000 kr. men på sine gamle dage er han begyndt at få lidt skavanker bla har han lige fået fjernet 2 tænder pga en tandbyld til 2600 kr.

Jeg fik ham i fødselsdagsgave da jeg var en 8-9 år så mine forældre valgte at han skulle være en han og nu bor han hos mig og min kæreste for jeg ville selvfølgelig have ham med da jeg flyttede

Så har vi lige købt en lille fransk bulldog og på hende bruger vi :

Foder : er ikke sikker endnu, men nok ca 400 kr i mdr.

Dyrlæge : jamen til vacciner og så kan der jo opstå noget uforudset, så det er svært at regne med på mdr basis

Forsikring - 167 kr mdr (2000 kr om året) ved dyrekassen for Hundtotal- dvs ansvar, udv ansvar, sygeforsikring, sos i udland osv.

Og vi valgte en tæve denne gang da vi fik at vide at min svigerfar (tidl hundetræner) at de var noget nemmere at opdrage og gøre renlige da de ikke stinter og afmærker territorium osv. og så strejfer de ikke Og tro mig vores gamle han på 12 år strejfer ENDNU og det er sååååååå irriterende så nu vil vi prøve en tæve og vi har kun haft hende i en uge og kan allerede mærke at hun er noget nemmere end min store klump af en han var da han var hvalp

Vi var gravide her i år og besluttede derfor at vente til vores pige hvertfald var et år med at få en hund, men da vi så mistede hende i uge 22 blev vi enige om at få hunden nu så vi havde det at gå op i og hygge os med, og til at aflede mine tanker lidt fra tabet af vores pige. og det har helt klart hjulpet at få hende hjem

så nu har vi hund før barn alligevel

Håber du kunne bruge min rodebunke af en kommentar til noget hehe

Ja helt sikkert 

Det gav mere stof til eftertanke 

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Filuca skriver:

Hejsa!

Jeg har selv en tæve på snart 8 år, som godt nok er lidt større end en Cavallier.

Mht. økonomien, så betaler jeg
- ca. 1600 kr. om året i forsikring (dækker den lovpligtige, hundeansvar, som er krævet, hvis man går til træning eller udstilling, samt hundesyge)
- ca. 1000 kr. om året til årlig vaccination og sundhedstjek (får for den pris også en næsevaccine mod kennelhoste)
- Af foder får hun fra dyrlægen. Mener en sæk med 15 kg. koster omkring 400 kr., og der er til et par måneder

Derudover har jeg fået hende steriliseret og har fået lavet en tansrensning på hende, det kostede ialt omkring 5000 kr.

Mht. at vælge en han eller tæve, stemmer jeg klart for en tæve. Som sagt er min hund en steriliseret tæve, men mine forældre har en kastreret han, og han er helt umulig sammenlignet med min egen hund! Kan selvfølgelig også have noget med opdragelse at gøre, men synes nu ikke der er den store forskel. Personligt synes jeg det er SÅ irriterende, at en hanhund skal gå og tisse op ad alting, når man går tur - det gør tæverne jo ikke.

Nu har vi ikke selv børn endnu, så mht. baby og hund samtidig må jeg blive dig svar skyldig, men mine forældre fik en hund ca. samtidigt med at min lillesøster blev født - og det fungerede ret fint

Håber mine svar kan bruges til noget

Jo mange tak 

Det er da rart at vide at det KAN lade sig gøre at have baby og unghund samtidig, hvis det skulle lykkedes at blive gravide kort tid efter vi har fået hvalpen 

Det er også rart at høre flere argumenter for/mod begge køn.

Vi er jo begge vokset op med tæver, og har derfor ikke det store kendskab til hanhunde 

Anmeld

10. august 2012

Masig

Anonym skriver:

Det var også sådan jeg mente det 

Altså enten hvalp nu, også se tiden an hvornår vi blev gravide, for det ved vi jo ikke  Men havde ikke i tankerne at anskaffe en hvalp lige omkring fødselstidspunktet, men når baby havde en fornuftig alder.

Og det var netop det du svarer på, jeg spurgte ind til, om det kunne være en fordel at hunden voksede op med barnet, så den kendte til baby, men som jeg læser det, skal vi bare ikke glemme hunden "når/hvis" baby kommer 

Jeg kan jo kun vejlede ud fra mine egne erfaringer. Jeg voksede op med hunde, vi havde en 2-3 stykker da jeg blev født og har haft hund altid, der har været tre dage mens jeg boede hjemme hvor vi ikke havde hund, fordi den ene døde, og så gik der tre dage inden vi havde en ny

Og jeg har haft SÅ meget glæde af hundene... Og kan ikke forestille mig et liv uden hund idag...

Jeg har altid haft den holdning at mine børn skulle vokse op med hunde (og katte) ligesom jeg gjorde og derfor fik vi også vores hund og kat inden vi fik barn... Han er 2½ nu, og det er en rigtig god alder synes jeg, når man så får børn, for han er ikke tudse gammel, der er stadig mange år endnu hvor de kan få glæde af hinanden, men samtidig er han så gammel at han har overstået den der lømmelalder, han er renlig og opdraget... Og han kan godt lige vente med at lege og få opmærksomhed til baby har fået mad og sådan....

Min dreng er nu 3 uger og 2 dage og hunden er allerede meget beskyttende overfor ham og skal være med i det hele, og kommer med det samme han græder....

Anmeld

10. august 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Ja det er rigtigt at vi har massere af tid nu her, men som en anden skriver i tråden, hvad så hvis baby er allergiker? Men jo vi har jo også katte, så det "problem" står vi allerede med?

Men man kan vel heller ikke tage sorgerne på forskud? Vi aner jo i teorien ikke om det overhovedet lykkedes os at blive gravide 

lad mig sige det sådan, jeg har astma og er astma barn.. min kæreste dybt alergiker især over for dyr.. men vi har 3 katte og det bliver der da ikke lavet om på med mindre kommende baby viser sig at reagerer voldsomt på dem..

og nej man skal ikke altid planlægge og tænke hvad nu hvis og hvad nu hvis..

jeg ville nok anskaffe mig hunden og så tage den der fra.. selvfølgelig er det syndt for hunden hvis baby ikke kan tåle den og den skal have et nyt hjem.. men hvad så hvis det ikke lykkedes med en baby ? så vil i ave jer bagefter..  

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Jeg kan jo kun vejlede ud fra mine egne erfaringer. Jeg voksede op med hunde, vi havde en 2-3 stykker da jeg blev født og har haft hund altid, der har været tre dage mens jeg boede hjemme hvor vi ikke havde hund, fordi den ene døde, og så gik der tre dage inden vi havde en ny

Og jeg har haft SÅ meget glæde af hundene... Og kan ikke forestille mig et liv uden hund idag...

Jeg har altid haft den holdning at mine børn skulle vokse op med hunde (og katte) ligesom jeg gjorde og derfor fik vi også vores hund og kat inden vi fik barn... Han er 2½ nu, og det er en rigtig god alder synes jeg, når man så får børn, for han er ikke tudse gammel, der er stadig mange år endnu hvor de kan få glæde af hinanden, men samtidig er han så gammel at han har overstået den der lømmelalder, han er renlig og opdraget... Og han kan godt lige vente med at lege og få opmærksomhed til baby har fået mad og sådan....

Min dreng er nu 3 uger og 2 dage og hunden er allerede meget beskyttende overfor ham og skal være med i det hele, og kommer med det samme han græder....

Ja vi har også altid haft meget glæde af vores hunde i hjemmet 

Det er rart at høre at hunden også kan acceptere og endda beskytte baby, selvom den ikke har prøvet det før 

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Princesspigen skriver:

lad mig sige det sådan, jeg har astma og er astma barn.. min kæreste dybt alergiker især over for dyr.. men vi har 3 katte og det bliver der da ikke lavet om på med mindre kommende baby viser sig at reagerer voldsomt på dem..

og nej man skal ikke altid planlægge og tænke hvad nu hvis og hvad nu hvis..

jeg ville nok anskaffe mig hunden og så tage den der fra.. selvfølgelig er det syndt for hunden hvis baby ikke kan tåle den og den skal have et nyt hjem.. men hvad så hvis det ikke lykkedes med en baby ? så vil i ave jer bagefter..  

Orv, det lyder ikke behageligt 

Så må i have skabet fyldt med allergipiller for at kunne holde ud at være hjemme?

Men ja, dyr er simpelthen så hyggelige  Jeg ville blive sønderknust hvis jeg skulle af med de katte vi har lige nu.

Anmeld

10. august 2012

Miss-86

Anonym skriver:

Jo jeg forstår godt hvad du mener 

Men vres problem er jo, at vi ikke ved "om" og hvornår vi kan blive gravide, og der kan jo godt gå lang tid inden vi er så heldige at få et barn, og det er også derfor vi påtænker det nu, for der vil jo gå mindst 9 mdr inden der kommer en lille en 

Jaa , det kan jeg godt se
Bare husk hunden, når barnet en dag ankommer.. Så hunden ikke føler sig tilsidesat . Det synes jeg er vigtigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.