Anonym skriver:
Hej alle
Vi går med seriøse tanker om at anskaffe os en lille Cavalier King Charles 
Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året 
Foder?
Dyrlæge?
Sygeforsikring?
Hundensvarsforsikring?
Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 
Vi er jo også igang med PB (og dette er grunden til min anonymitet).
Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?
Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 
Men lad os høre hvad i siger? 
Hejsa!
Jeg har selv en tæve på snart 8 år, som godt nok er lidt større end en Cavallier.
Mht. økonomien, så betaler jeg
- ca. 1600 kr. om året i forsikring (dækker den lovpligtige, hundeansvar, som er krævet, hvis man går til træning eller udstilling, samt hundesyge)
- ca. 1000 kr. om året til årlig vaccination og sundhedstjek (får for den pris også en næsevaccine mod kennelhoste)
- Af foder får hun fra dyrlægen. Mener en sæk med 15 kg. koster omkring 400 kr., og der er til et par måneder
Derudover har jeg fået hende steriliseret og har fået lavet en tansrensning på hende, det kostede ialt omkring 5000 kr.
Mht. at vælge en han eller tæve, stemmer jeg klart for en tæve. Som sagt er min hund en steriliseret tæve, men mine forældre har en kastreret han, og han er helt umulig sammenlignet med min egen hund! Kan selvfølgelig også have noget med opdragelse at gøre, men synes nu ikke der er den store forskel. Personligt synes jeg det er SÅ irriterende, at en hanhund skal gå og tisse op ad alting, når man går tur - det gør tæverne jo ikke.
Nu har vi ikke selv børn endnu, så mht. baby og hund samtidig må jeg blive dig svar skyldig, men mine forældre fik en hund ca. samtidigt med at min lillesøster blev født - og det fungerede ret fint
Håber mine svar kan bruges til noget