Hej alle
Vi går med seriøse tanker om at anskaffe os en lille Cavalier King Charles 
Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året 
Foder?
Dyrlæge?
Sygeforsikring?
Hundensvarsforsikring?
Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 
Vi er jo også igang med PB (og dette er grunden til min anonymitet).
Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?
Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 
Men lad os høre hvad i siger? 
Mht økonomien:
Vores hund vejer godt nok lidt mere, ca 20 kg.. Vi bruger omkring 500 kr om måneden på foder....
Vi har ansvarsforsirking, udvidet ansvar, og sygeforsikring til 1550 kr om året..
Dyrlæge, ja vi har været uheldige og har brugt omkring 20-25.000 på dyrlægeregninger på de 2½ år vi har haft ham, men har jo heldigivs forsikring...
Vi valgte en han fordi det var det eneste der var tilbage, men vi havde nok valgt det alligevel, ved ikke hvorfor, det tiltalte os bare mest dengang... Tror nu det bliver en tæve næste gang, hannen bruger virkelig lang tid på at markerer (tisse) når man går tur, og han er lidt svær at opdrage på... Altså han er meget selvstændig. ligger også til racen (Norsk Buhund), men tror vist generelt tæver er nemmere end hanner...
Mht baby og hund, så er det altså rigtig hårdt arbejde at have en baby, og det er rigtig hårdt arbejde at have en hvalp... Med baby skal du op flere gange om natten, og det samme med en hvalp da den skal ud og tisse, og det er ikke nødvendigvis samtidig jo... Så du vil aldrig få sovet hvis du havde begge samtidig... Og det samme om dagen, hunden skal jo ud ligeså snart den viser tegn til at skulle besørger, og hvad vil du gøre hvis du sidder og ammer/giver flaske lige på det tidspunkt?
Jeg vil klart anbefale enten at få hunden nu inden I bliver gravide, eller vente til baby er 2-3-4 år gammel....
Og vil lige tilføje til det Miss-86 skriver mht at hunden bliver jaloux.. En hund bliver ikke jaloux, det er en menneskelig følelse, men hunden er et flokdyr og trives ikke med at blive ignoreret af lederen/ejeren når en baby kommer til... Og så kan man risikere at hunden begynder at blive aggressiv overfor babyen...
Men det kan meget nemt undgås ved at tænke sig om. Sørg for at huske hunden, den skal stadig aktiveres, leges med og have opmærksomhed selvom der kommer en baby til, lad den være med når du laver noget med baby, lad den snuse/kigge til baby når den har lyst og lad den få fred for baby når den vil det... Hvis man bruger lidt sund fornuft og behandler hunden som man plejer, så kan baby og hund få et fantastisk forhold til hinanden...