Anonym skriver:
Hej alle
Vi går med seriøse tanker om at anskaffe os en lille Cavalier King Charles 
Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året 
Foder?
Dyrlæge?
Sygeforsikring?
Hundensvarsforsikring?
Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 
Vi er jo også igang med PB (og dette er grunden til min anonymitet).
Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?
Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 
Men lad os høre hvad i siger? 
Nu har vi selv hund (dog ikke børn endnu), men jeg vil godt lige advare om, at en hund på 9 måneder efter min mening IKKE harmonerer særligt godt med en nyfødt... I kan jo være så heldige, at I rammer plet med PB den dag, I får hunden hjem, og så ender I med at stå med en unghund og en baby samtidig, og selvom begge dele er dejlige, så synes jeg med al respekt for jeres energiniveau, at det er at tage munden lidt fuld 
Nu kender jeg ikke til netop den race (vi har jagthunde), men en hund på måske 9 måneder kræver stadig meget i form af træning og holden-øje-med, og det stopper ikke. Undervurder for jeres egen skyld ikke det arbejde, der ligger i at have en hund, det er ikke en én-gang-for-alle-træning, der bare skal overståes, og så kører det, det er daglig træning og aktivering. Vores hund vil være omkring tre år+, når vi forhåbentligt står med et barn, og det var først da hun var halvandet, at hun begyndte at opføre sig som en voksen og fornuftig hund, og stadig kræver hun altså halvanden-to timers aktivitet dagligt.
Der er også hele planlægningsaspektet i det, hvis man både skal have det til at gå op med, hvor længe hunden kan være alene + barn og sovetider og spisetider + jobs etc.
Jeg har fuld forståelse for, at I jo ikke kan vide, hvor længe der går med PB og om det lykkes, men måske ville jeg, hvis jeg valgte at anskaffe hunden, tage et halvt års pause fra PB og så nyde tiden med hvalpen. Så kan I altid, når den er et halvt års tid gammel, begynde igen - så risikerer I ikke at stå med det hele på en gang 
Vores sundhedsforsikring ligger i øvrigt på 1600,- i året + ansvar + udvidet ansvar, hvis den skal til træning/udstilling.
Held og lykke med det hele