At anskaffe sig en hund :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2012

Ina33

Anonym skriver:

Hej alle

Vi går med seriøse tanker om at anskaffe os en lille Cavalier King Charles 

Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året

Foder?

Dyrlæge?

Sygeforsikring?

Hundensvarsforsikring?

Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 

Vi er jo også igang med PB (og dette er grunden til min anonymitet).

Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?

Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 

Men lad os høre hvad i siger? 

Vi har en stor sort djævle af en blandingstæve.  Hun er en Golden retriver blanding. Jeg har altid ønsket mig en cavalier - så nu er jeg da død misundelig.

Vi har en forsikring hos Alm. Brand, ansvar og sygeforsikring, den giver vi ca. 1600,- for årligt. Vi har været ved dyrlæge 6-7 gange (hun er knap 3 år), jeg vil skyde på at vi inkl. forsikring og dyrlæge har brugt ca. 200 pr. mdr. på den front. Vi køber billig ("skodmad" som en anden omtaler det), og vi bruger max 100 kr. pr. mdr. på mad osv., og vores er en 30 kg. hund.

Hvis jeg var jer, så ville jeg helt klart vælge at få hund inden baby, det er utrolig hårdt at have en hvalp, og jeg synes faktisk det er hårdt de først 1-2 år.

Vi valgte en tæve, men jeg ved faktisk ikke helt hvorfor. Vi har fået hende steriliseret, da hun var meget humørsvingende omkring hendes løbetid. Hvis jeg skulle vælge nu, så ville jeg helt klart vælge en hanhund. Jeg læst for nylig et ordsprog, som gjorde ret stort indtryk på mig "hanhund slås indtil den ene overgiver sig, hunhunde slås indtil den ene dør". Om det passer ved jeg ikke, men tankvækkende om ikke andet.

Uhhhh bare det var mig der skulle have en lille cavalier. Held og lykke med projektet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2012

MorDk

Nu ved jeg ikke om I har allergi i familien. Men tænk på HVIS det viser sig at jeres barn IKKE kan tåle hund. Hvad så? Så skal I måske af med hunden? Der er rigtig mange ting man skal overveje...

Held & lykke med PB & PH

Anmeld

10. august 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Hej alle

Penge til foder, dyrlæge osv er ikke det store problem, men vil alligevel gerne lige høre jer, hvad i ca. bruger på en hund i den str (7-8 kg) om måneden/året

Foder?

Dyrlæge?

Sygeforsikring?

Hundensvarsforsikring?

Dertil vil jeg høre om hvordan i valgte om det skulle være en han eller tæve? Og hvad "forskellen" på dem er, udover tæven kan få hvalpe og hannen ikke kan 

Det har ikke lykkedes os endnu, at blive gravide og venter på at komme i behandling, men er det i teorien bedst at få hvalpen inden vi er blevet gravide, så vi har god til til opdragelsen osv? Eller at vente til "baby er født" så baby og hvalp kan vænne sig til hinanden fra starten?

Vi ved jo ikke OM det lykkedes os at blive gravide, og jeg mener selv at førstnævnte er bedst, da vi jo så har god til at træne med hvalpen, inden der evt. kommer en lille baby 

med hensyn til omkostninger og lige den race kan jeg ikke hjælpe jer

men med hensyn til hvalpen vil jeg sige få hvalpen først, det er ikke sikkert i har samme tid og overskud når baby er kommet som i har nu..

der er også de ting at tage højde for som at hanhunde stopper hver 5 meter (måske lidt overdrevet) for at markere teriotorie af når i går tur, det gør en tæve ikke.. tilgængæld bløder en tæve (nogle mere end andre) når hun er i løbetid og mange syndes at dette er ulækkert..

når tæverne er i løbetid kan hannerne godt finde på at stikke af eller ikke høre efter selv om den normalt lustrer fint.. tilgængæld hvis man har en tæve vil hun når hun er "høj løbsk" gøre sig til for alt og alle hanhunde og mange ved ikke at hvis hanhunden er erfaren kan det være nok bare at han hopper op på ryggen af hende og ned igen være nok til hun bliver gravid.. så hun skal holdes væk fra hanhunde når hun er i løbetid..

selv har vi både haft tæver og hanhunde og klart er jeg mere til hunkøn men det er jo smag og behag

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Jeg vil klart anbefale enten at få hunden nu inden I bliver gravide, eller vente til baby er 2-3-4 år gammel....

Og vil lige tilføje til det Miss-86 skriver mht at hunden bliver jaloux.. En hund bliver ikke jaloux, det er en menneskelig følelse, men hunden er et flokdyr og trives ikke med at blive ignoreret af lederen/ejeren når en baby kommer til... Og så kan man risikere at hunden begynder at blive aggressiv overfor babyen...

Men det kan meget nemt undgås ved at tænke sig om. Sørg for at huske hunden, den skal stadig aktiveres, leges med og have opmærksomhed selvom der kommer en baby til, lad den være med når du laver noget med baby, lad den snuse/kigge til baby når den har lyst og lad den få fred for baby når den vil det... Hvis man bruger lidt sund fornuft og behandler hunden som man plejer, så kan baby og hund få et fantastisk forhold til hinanden...

Det var også sådan jeg mente det 

Altså enten hvalp nu, også se tiden an hvornår vi blev gravide, for det ved vi jo ikke  Men havde ikke i tankerne at anskaffe en hvalp lige omkring fødselstidspunktet, men når baby havde en fornuftig alder.

Og det var netop det du svarer på, jeg spurgte ind til, om det kunne være en fordel at hunden voksede op med barnet, så den kendte til baby, men som jeg læser det, skal vi bare ikke glemme hunden "når/hvis" baby kommer 

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Line - med Bobben skriver:

Jeg ville anbefale at få hunden FØR i får babyen.. Det er ikke sjovt at stå med en lille hvalp der skal renlighedstrænes + lydigheds trænes osv osv og en baby der skal have opmærksomhed.

Det var heller ikke meningen at have baby + hvalp samtidig, men købe hvalp når baby havde fået lidt alder.

Anmeld

10. august 2012

0siv0

Anonym skriver:

Hej alle

Foder?

Dyrlæge?

Sygeforsikring?

Hundensvarsforsikring?

Nu har vi selv hund (dog ikke børn endnu), men jeg vil godt lige advare om, at en hund på 9 måneder efter min mening IKKE harmonerer særligt godt med en nyfødt... I kan jo være så heldige, at I rammer plet med PB den dag, I får hunden hjem, og så ender I med at stå med en unghund og en baby samtidig, og selvom begge dele er dejlige, så synes jeg med al respekt for jeres energiniveau, at det er at tage munden lidt fuld 

Nu kender jeg ikke til netop den race (vi har jagthunde), men en hund på måske 9 måneder kræver stadig meget i form af træning og holden-øje-med, og det stopper ikke. Undervurder for jeres egen skyld ikke det arbejde, der ligger i at have en hund, det er ikke en én-gang-for-alle-træning, der bare skal overståes, og så kører det, det er daglig træning og aktivering. Vores hund vil være omkring tre år+, når vi forhåbentligt står med et barn, og det var først da hun var halvandet, at hun begyndte at opføre sig som en voksen og fornuftig hund, og stadig kræver hun altså halvanden-to timers aktivitet dagligt.

Der er også hele planlægningsaspektet i det, hvis man både skal have det til at gå op med, hvor længe hunden kan være alene + barn og sovetider og spisetider + jobs etc.

Jeg har fuld forståelse for, at I jo ikke kan vide, hvor længe der går med PB og om det lykkes, men måske ville jeg, hvis jeg valgte at anskaffe hunden, tage et halvt års pause fra PB og så nyde tiden med hvalpen. Så kan I altid, når den er et halvt års tid gammel, begynde igen - så risikerer I ikke at stå med det hele på en gang

Vores sundhedsforsikring ligger i øvrigt på 1600,- i året + ansvar + udvidet ansvar, hvis den skal til træning/udstilling.

Held og lykke med det hele

Anmeld

10. august 2012

Anonym trådstarter

Ina33 skriver:

Vi har en stor sort djævle af en blandingstæve.  Hun er en Golden retriver blanding. Jeg har altid ønsket mig en cavalier - så nu er jeg da død misundelig.

Vi har en forsikring hos Alm. Brand, ansvar og sygeforsikring, den giver vi ca. 1600,- for årligt. Vi har været ved dyrlæge 6-7 gange (hun er knap 3 år), jeg vil skyde på at vi inkl. forsikring og dyrlæge har brugt ca. 200 pr. mdr. på den front. Vi køber billig ("skodmad" som en anden omtaler det), og vi bruger max 100 kr. pr. mdr. på mad osv., og vores er en 30 kg. hund.

Hvis jeg var jer, så ville jeg helt klart vælge at få hund inden baby, det er utrolig hårdt at have en hvalp, og jeg synes faktisk det er hårdt de først 1-2 år.

Vi valgte en tæve, men jeg ved faktisk ikke helt hvorfor. Vi har fået hende steriliseret, da hun var meget humørsvingende omkring hendes løbetid. Hvis jeg skulle vælge nu, så ville jeg helt klart vælge en hanhund. Jeg læst for nylig et ordsprog, som gjorde ret stort indtryk på mig "hanhund slås indtil den ene overgiver sig, hunhunde slås indtil den ene dør". Om det passer ved jeg ikke, men tankvækkende om ikke andet.

Uhhhh bare det var mig der skulle have en lille cavalier. Held og lykke med projektet.

Tak for svar 

Mit næste spørgsmål var faktisk hvor længe man skal påregne at opdrage og træne renlighed mm  Selvfølgelig kan det være forskelligt osv.

Og endnu et spørgsmål er ang hundetræning, for det synes vi begge vi skal. Men hvor lang tid går man til det, og hvilken pris ligger det ca på? 

Anmeld

10. august 2012

Carl-Emil's mor

MorDk skriver:

Nu ved jeg ikke om I har allergi i familien. Men tænk på HVIS det viser sig at jeres barn IKKE kan tåle hund. Hvad så? Så skal I måske af med hunden? Der er rigtig mange ting man skal overveje...

Held & lykke med PB & PH

lige præcis!

og kan hilse og sige at det er et helved at gå i ventetiden og vente på svar vedr om ens barn har allergi eller ej..

også er det ikke kun det at få en hvalp - en hund er voksen voksen når den er mellem de 2-3 år, og så længe tror jeg nu ikke at trådstarter ønsker at vente med at få barn

Anmeld

10. august 2012

Ina33

Anonym skriver:

Tak for svar 

Mit næste spørgsmål var faktisk hvor længe man skal påregne at opdrage og træne renlighed mm  Selvfølgelig kan det være forskelligt osv.

Og endnu et spørgsmål er ang hundetræning, for det synes vi begge vi skal. Men hvor lang tid går man til det, og hvilken pris ligger det ca på? 

Vores var renlig i løbet af en uges tid, men jeg har også hørt om hunde der først er renlige efter et halvt år. De første uger sov jeg på en madras i stuen, så jeg var klar til at tage hende ud så snart hun gjorde tegn til at skulle tisse.

Vores hundetræning var ikke ret dyrt, men det ligger vist i alle prislejer, jeg mener vi gav omkring 500 kr. for et halvt år. Vi gik til hundetræning i ca. 1 år, men hun havde haft godt af at fortsætte, og faktisk kan man jo gå til hundetræning med dem hele deres liv...  

Anmeld

10. august 2012

AnonymMor

Anonym skriver:

Hej alle

Foder?

Dyrlæge?

Sygeforsikring?

Hundensvarsforsikring?

Vi har 2 hunde 

Vi har en STOR Labrador han på 12 år jep en gammel men dejlig oldsag På ham bruger vi ca :

Foder - 300 kr i mdr ca. han spiser ikke så meget på hans gamle dage

Forsikring - 600 kr om året ( alm ansvarsforsikring )

Dyrlæge - Han har næsten aldrig fejlet noget. har været syg en gang til ca 5000 kr. men på sine gamle dage er han begyndt at få lidt skavanker bla har han lige fået fjernet 2 tænder pga en tandbyld til 2600 kr.

Jeg fik ham i fødselsdagsgave da jeg var en 8-9 år så mine forældre valgte at han skulle være en han og nu bor han hos mig og min kæreste for jeg ville selvfølgelig have ham med da jeg flyttede

Så har vi lige købt en lille fransk bulldog og på hende bruger vi :

Foder : er ikke sikker endnu, men nok ca 400 kr i mdr.

Dyrlæge : jamen til vacciner og så kan der jo opstå noget uforudset, så det er svært at regne med på mdr basis

Forsikring - 167 kr mdr (2000 kr om året) ved dyrekassen for Hundtotal- dvs ansvar, udv ansvar, sygeforsikring, sos i udland osv.

Og vi valgte en tæve denne gang da vi fik at vide at min svigerfar (tidl hundetræner) at de var noget nemmere at opdrage og gøre renlige da de ikke stinter og afmærker territorium osv. og så strejfer de ikke Og tro mig vores gamle han på 12 år strejfer ENDNU og det er sååååååå irriterende så nu vil vi prøve en tæve og vi har kun haft hende i en uge og kan allerede mærke at hun er noget nemmere end min store klump af en han var da han var hvalp

Vi var gravide her i år og besluttede derfor at vente til vores pige hvertfald var et år med at få en hund, men da vi så mistede hende i uge 22 blev vi enige om at få hunden nu så vi havde det at gå op i og hygge os med, og til at aflede mine tanker lidt fra tabet af vores pige. og det har helt klart hjulpet at få hende hjem

så nu har vi hund før barn alligevel

Håber du kunne bruge min rodebunke af en kommentar til noget hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.