Dinna88 skriver:
Hej igen 
Jeg har været vegetar i cirka 2 år. jeg startede ud som veganer, men måtte indfinde mig med, at det er noget nær umuligt for mig. Jeg har slet ikke overskud nok til at undlade kødet 100 % og derudover har jeg lidt indgået et kompromis med min kæreste. I starten kunne jeg spise fisk ved andre, fordi det som regel var nemmere for dem. Så flyttede jeg sammen med min kæreste der var kæmpe kødspiser. Så det var jo lidt svært..... Så kompromiset "lød": vi får fisk ret ofte samt fiskepålæg, resten af tiden er aftensmaden vegetarisk, men han må meget gerne lave kød til sig selv. Herhjemme er det 99 % tiden mig der laver mad og så ham der vasker op (
) så vi finder frem til maden i fællesskab og så laver jeg det. Han sagde fra start af "jeg er altså kødspiser, og det kan du ikke tage fra mig." - Gæt hvor han er i dag? Han spiser ALDRIG kød herhjemme! Det er uhyre sjældent at han laver et stykke kylling, og når vi laver boller i karry kan han godt fnde på at lavekødboller. Men det er sket... 1 gang cirka
Han elsker vegetarisk mad og har fået øjnene op for hvor sundt, billigt og lækkert det er - samt det er utroligt mange proteiner i det jeg laver, fordi vi begge har brug for det grundet meget styrketræning 
Nå, men hvorfor? Bummelum. Jeg er dyreelsker. Og derfor har jeg ikke samvittigheden til at spise dem. Det er forkert i mine øjne. Det er dybt forkert at vi sætter dyr i verden for at slå dem ihjel imens de endda stadig er spæde! Jeg kunne godt komme med en lang prædiken, men det vil jeg ikke gøre. Jeg blander mig ikke i hvad andre gør, men når folk kommer med den der "Jeg kan ikke leve uden kød!!!!!!" så ryster jeg på hovedet og tænker mit. Det er en tåbelig udtalelse der siger mere om dem end det gør om mig
Faktum er jo at det er nemt at leve uden kød.
Nå, men! Deruodver så ser jeg det ikke som noget naturligt for os. Skulle vi spise kød, så var vores kroppe bygget til det. Vi kunne spise det råt, vi kunne nedlægge dyret uden brug af "våben" (som f.eks ved fisk eller kyllinger) og så ville vi jo bestemt også være forsynet med kløer og skarpe tænder!
Der er en del grunde, men det ville simpelthen blive så langt!
Men jeg vil også lige have med at der gik lang tid før jeg faktisk droppede kødet, fra jeg fik tanken første gang. Det er lidt naturligt i mig fordi min mor har været vegetar (stoppet af min familie der protesterede ved aftensmaden), og mange af mine holdninger kommer fra hende - hun er sådan en sød, lille hippie 
Men til sidste gik jeg med så mange tanker omkring det at jeg fik det fysisk dårlig når jeg havde spist kød. Endda kastet op flere gange. Så kød var bare ikke mig!
Men jeg er ikke helt hellig - nogle ting savner jeg!!! Min mor frikadeller, en rullekebab, burgeren fra Sandwich Shoppen her i Randers, julemedister bl.a.
Men jeg undværer - jeg fik hurtigt øjnene op for falafelruller i stedet for, der er små "kødboller" lavet på kikærter samt Cetini's vegetarburger - en burger lavet med den famøse kikærtebøf!!! 
Jeg håber at det var svar nok! 
Hej igen.
Mange tak for dit fyldige svar. Jeg synes det er spændende at høre dine overvejelser bag dit valg om ikke at spise kød. Egentlig er det også ret interessant, at kæresten ikke savner kød, selvom han var overbevist om, at han næsten ikke kunne leve uden. Det siger måske meget omkring danskernes forhold til kød.
Jeg ved ikke om jeg kan leve uden, men jeg er i hvert fald opsat på at skærre ned på kødet, og udgå at gå på kropromis, som jeg ofte oplever at man gør, idet kødet er dyrt - og så vælger man en billigere løsning, som langt fra kan være en den bedste løsning. Det handler vel i bund og grund om at ændre tankegangen omkring kød, så kommer det sikkert af sig selv.
Vh. Louise