Bedste opskrift uden kød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2012

Mamalou

Dinna88 skriver:

Hej igen

Jeg har været vegetar i cirka 2 år. jeg startede ud som veganer, men måtte indfinde mig med, at det er noget nær umuligt for mig. Jeg har slet ikke overskud nok til at undlade kødet 100 % og derudover har jeg lidt indgået et kompromis med min kæreste. I starten kunne jeg spise fisk ved andre, fordi det som regel var nemmere for dem. Så flyttede jeg sammen med min kæreste der var kæmpe kødspiser. Så det var jo lidt svært..... Så kompromiset "lød": vi får fisk ret ofte samt fiskepålæg, resten af tiden er aftensmaden vegetarisk, men han må meget gerne lave kød til sig selv. Herhjemme er det 99 % tiden mig der laver mad og så ham der vasker op () så vi finder frem til maden i fællesskab og så laver jeg det. Han sagde fra start af "jeg er altså kødspiser, og det kan du ikke tage fra mig." - Gæt hvor han er i dag? Han spiser ALDRIG kød herhjemme! Det er uhyre sjældent at han laver et stykke kylling, og når vi laver boller i karry kan han godt fnde på at lavekødboller. Men det er sket... 1 gang cirka Han elsker vegetarisk mad og har fået øjnene op for hvor sundt, billigt og lækkert det er - samt det er utroligt mange proteiner i det jeg laver, fordi vi begge har brug for det grundet meget styrketræning 

Nå, men hvorfor? Bummelum. Jeg er dyreelsker. Og derfor har jeg ikke samvittigheden til at spise dem. Det er forkert i mine øjne. Det er dybt forkert at vi sætter dyr i verden for at slå dem ihjel imens de endda stadig er spæde! Jeg kunne godt komme med en lang prædiken, men det vil jeg ikke gøre. Jeg blander mig ikke i hvad andre gør, men når folk kommer med den der "Jeg kan ikke leve uden kød!!!!!!" så ryster jeg på hovedet og tænker mit. Det er en tåbelig udtalelse der siger mere om dem end det gør om mig  Faktum er jo at det er nemt at leve uden kød.

Nå, men! Deruodver så ser jeg det ikke som noget naturligt for os. Skulle vi spise kød, så var vores kroppe bygget til det. Vi kunne spise det råt, vi kunne nedlægge dyret uden brug af "våben" (som f.eks ved fisk eller kyllinger) og så ville vi jo bestemt også være forsynet med kløer og skarpe tænder!

Der er en del grunde, men det ville simpelthen blive så langt! Men jeg vil også lige have med at der gik lang tid før jeg faktisk droppede kødet, fra jeg fik tanken første gang. Det er lidt naturligt i mig fordi min mor har været vegetar (stoppet af min familie der protesterede ved aftensmaden), og mange af mine holdninger kommer fra hende - hun  er sådan en sød, lille hippie

Men til sidste gik jeg med så mange tanker omkring det at jeg fik det fysisk dårlig når jeg havde spist kød. Endda kastet op flere gange. Så kød var bare ikke mig!

Men jeg er ikke helt hellig - nogle ting savner jeg!!! Min mor frikadeller, en rullekebab, burgeren fra Sandwich Shoppen her i Randers, julemedister bl.a. Men jeg undværer - jeg fik hurtigt øjnene op for falafelruller i stedet for, der er små "kødboller" lavet på kikærter samt Cetini's vegetarburger - en burger lavet med den famøse kikærtebøf!!!

Jeg håber at det var svar nok! 

Hej igen.

Mange tak for dit fyldige svar. Jeg synes det er spændende at høre dine overvejelser bag dit valg om ikke at spise kød. Egentlig er det også ret interessant, at kæresten ikke savner kød, selvom han var overbevist om, at han næsten ikke kunne leve uden. Det siger måske meget omkring danskernes forhold til kød. 

Jeg ved ikke om jeg kan leve uden, men jeg er i hvert fald opsat på at skærre ned på kødet, og udgå at gå på kropromis, som jeg ofte oplever at man gør, idet kødet er dyrt - og så vælger man en billigere løsning, som langt fra kan være en den bedste løsning. Det handler vel i bund og grund om at ændre tankegangen omkring kød, så kommer det sikkert af sig selv. 

Du skal mange tak for din inspiration og deling af opskrifter!

Vh. Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2012

Mamalou

Maja88 skriver:

risotto med champignon og ærter

Har du en opskrift? Lyder rigtig lækkert 

Anmeld

13. august 2012

Dinna88

Mamalou skriver:

Hej igen.

Mange tak for dit fyldige svar. Jeg synes det er spændende at høre dine overvejelser bag dit valg om ikke at spise kød. Egentlig er det også ret interessant, at kæresten ikke savner kød, selvom han var overbevist om, at han næsten ikke kunne leve uden. Det siger måske meget omkring danskernes forhold til kød. 

Jeg ved ikke om jeg kan leve uden, men jeg er i hvert fald opsat på at skærre ned på kødet, og udgå at gå på kropromis, som jeg ofte oplever at man gør, idet kødet er dyrt - og så vælger man en billigere løsning, som langt fra kan være en den bedste løsning. Det handler vel i bund og grund om at ændre tankegangen omkring kød, så kommer det sikkert af sig selv. 

Du skal mange tak for din inspiration og deling af opskrifter!

Vh. Louise

Hejsa

Jeg synes det siger RIGTIG meget om vores holdning til kød! I dag har vi spist hjemmelavede burgere. Men der ville han dog gerne have kyllingebøffer i. Så det fik han!

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Der er så mange der spiser billigt "kød", som nogle gange bare er SÅ SÅ SÅ klamt! (Jeg har lige taget grundforløbet til kok - fy for den lede, hvor er der mange klamme former for "kød" derude) Og der synes jeg det er skide godt, at du vælger at kunne købe det "gode kød" hvor der har været fokus på dyret, klima m.m. og så at det andre dage er erstattet af kødfrieretter, der helt sikkert er billigere!! Vidunderlig handling.

Det er faktisk lidt sjovt... Fordi vi giver 1 kr. pr. æg fra en kvinde der "bare" har sine 18 høns til at rende rundt og hygge sig. De lever det perfekte hønseliv. Sat op imod hvis vi skal købe økologiske æg fra høns der går på planteplantager. Så på den måde er det også lidt sjovt

Det var så lidt Hvis der er noget du gerne vil lave, men mangler opskrift på, så prøv at skrive. Måske jeg kan trylle

Anmeld

13. august 2012

Mamalou

Dinna88 skriver:

Hejsa

Jeg synes det siger RIGTIG meget om vores holdning til kød! I dag har vi spist hjemmelavede burgere. Men der ville han dog gerne have kyllingebøffer i. Så det fik han!

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Der er så mange der spiser billigt "kød", som nogle gange bare er SÅ SÅ SÅ klamt! (Jeg har lige taget grundforløbet til kok - fy for den lede, hvor er der mange klamme former for "kød" derude) Og der synes jeg det er skide godt, at du vælger at kunne købe det "gode kød" hvor der har været fokus på dyret, klima m.m. og så at det andre dage er erstattet af kødfrieretter, der helt sikkert er billigere!! Vidunderlig handling.

Det er faktisk lidt sjovt... Fordi vi giver 1 kr. pr. æg fra en kvinde der "bare" har sine 18 høns til at rende rundt og hygge sig. De lever det perfekte hønseliv. Sat op imod hvis vi skal købe økologiske æg fra høns der går på planteplantager. Så på den måde er det også lidt sjovt

Det var så lidt Hvis der er noget du gerne vil lave, men mangler opskrift på, så prøv at skrive. Måske jeg kan trylle

Det lyder som en win win med æggene

Nu bliver jeg altså lidt nysgerrig... Hvorfor kokkeuddannelsen når du er vegetar? Måske ikke lige den karrieresti, jeg havde set dig følge

Anmeld

13. august 2012

Dinna88

Mamalou skriver:

Det lyder som en win win med æggene

Nu bliver jeg altså lidt nysgerrig... Hvorfor kokkeuddannelsen når du er vegetar? Måske ikke lige den karrieresti, jeg havde set dig følge

Fuldstændig

Jeg fandt ud af at jeg ikke skal være kok Men jeg tog grundforløbet som en slags back up - fordi jeg har HAFT tanken om at blive kok. Bare sådan en smule.

Men jeg synes netop det er fedt at se kokke der er vegetarer eller veganere. De skal jo også bruges, og man må sige, at de er gode i deres fag jo Desværre kan man ikke uddanne sig som vegansk kok i Danmark. Man kan i andre lande. Det er super fedt.

Anmeld

13. august 2012

Mamalou

Dinna88 skriver:

Fuldstændig

Jeg fandt ud af at jeg ikke skal være kok Men jeg tog grundforløbet som en slags back up - fordi jeg har HAFT tanken om at blive kok. Bare sådan en smule.

Men jeg synes netop det er fedt at se kokke der er vegetarer eller veganere. De skal jo også bruges, og man må sige, at de er gode i deres fag jo Desværre kan man ikke uddanne sig som vegansk kok i Danmark. Man kan i andre lande. Det er super fedt.

Selvfølgelig.

Men med den holdning veganer og vegatarer har til dyr m.m., så kan jeg forestille mig, at der må opstå dilemmaer i et fag som kok? Eksempelvis i forhold til at slå dyrene ihjel? 

Anmeld

13. august 2012

helle85

Dinna88 skriver:

Det forstår jeg godt!! Er du vimmer, vi sparer mange penge

Pizza: tomat, grøn pesto, løg, ananas og ost - MUMS!!

Diverse tærter: jeg elsker personligt en med porre, majs og tomat. Du kan putte ALT i

Diverse supper! Vi laver rigtig tit porre/kartoffel suppe Bare HUSK noget med stivelse i - f.eks. kartoflerne

Lasagne: diverse grøntsager propper du bare i, i stedet for kød

diverse deller: du kan lave deller af næsten alle grøntsager.

http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=opskrifter&vistypeopskrift=6 - værsågod 

Håber det kan hjælpe lidt. Er der noget du gerne vil lave, men som du er i tvivl om, så kan du bare skrive måske kan jeg hjælpe.
Et tip er et at putte speltmel i dine deller. Så bliver de meget mere faste! 

har du en  opskrift på den der porre/kartoffel suppe?

hvor mange porre og kartofler du bruger

Anmeld

13. august 2012

Dinna88

Mamalou skriver:

Selvfølgelig.

Men med den holdning veganer og vegatarer har til dyr m.m., så kan jeg forestille mig, at der må opstå dilemmaer i et fag som kok? Eksempelvis i forhold til at slå dyrene ihjel? 

Ja, i Danmark. Men på vores grundforløb kunne jeg jo bare nægte det jeg nu ville nægte. Hvilket jeg også gjorde, uden at det faktisk påvirkede mine karakterer, jeg kom derfra med et flot karkaterblad!

Men man kunne jo undersøge mulighederne for at komme i lære på en vegansk restaurant f.eks. Nu ved jeg ikke liiiiiiige hvor udbredt det er, da lille jeg blot er fra Randers. Men heldigvis skal jeg da ikke være kok, så det går jo nok det hele Jeg var jo noget af et samtaleemne på skolen, da jeg er deres første vegetar der tager eksamen. Men en dag vi snakkede om det kom vi ind på veganske kokke. Og min ene lærer kender faktisk til flere af dem, der gerne smager deres mad til og gerne laver ganske alm. mad. de spiser det bare ikke. Smager KUN til

Anmeld

13. august 2012

Mamalou

Dinna88 skriver:

Ja, i Danmark. Men på vores grundforløb kunne jeg jo bare nægte det jeg nu ville nægte. Hvilket jeg også gjorde, uden at det faktisk påvirkede mine karakterer, jeg kom derfra med et flot karkaterblad!

Men man kunne jo undersøge mulighederne for at komme i lære på en vegansk restaurant f.eks. Nu ved jeg ikke liiiiiiige hvor udbredt det er, da lille jeg blot er fra Randers. Men heldigvis skal jeg da ikke være kok, så det går jo nok det hele Jeg var jo noget af et samtaleemne på skolen, da jeg er deres første vegetar der tager eksamen. Men en dag vi snakkede om det kom vi ind på veganske kokke. Og min ene lærer kender faktisk til flere af dem, der gerne smager deres mad til og gerne laver ganske alm. mad. de spiser det bare ikke. Smager KUN til

Det er faktisk ret pudsigt, og måske lidt dobbeltmoralsk. Som vegetar tager du blandt andet et valg ud fra dyrenes velfærd og så hænger det for mig ikke sammen, at man kokkerer dyrerne selvom man ikke spiser maden - kan du følge mig?

Anmeld

13. august 2012

Dinna88

helle85 skriver:

har du en  opskrift på den der porre/kartoffel suppe?

hvor mange porre og kartofler du bruger

Den var straks værre!!!

Jeg tager næsten altid på slum.  Jeg er elendig til det der med opskrifter m.m. Men når du blender det, så får du jo ikke super meget ud af det. Jeg plejer at købe 2 eller 3 porrer, alt efter størrelse, og så... ja, jeg laver det altid af restkartofler... bum.. jeg ved det ikke.. kartfoflerne giver jo ikke smag, men stivelse. Så der skal ike fantastisk mange af dem i! Måske ½ kg?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.