Er du medlem af en A-kasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2009

Jordbærpigen

Sesse89 skriver:

Pga psykisklidelse og andre problemer.

Jeg skal heller ikk for resten af mit liv være på pension.

Nå det var godt at høre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2009

lonemus

Lise skriver:

Jeg er ikke medlem af en A-kasse... Det er jeg ikke, fordi der ikke er arbejdsløshed i min branche, og fordi jeg har så få penge at jeg ikke gider at bruge nogen på det, når risikoen for at jeg bliver fyret er nærmest ikke-eksisterende!

Må jeg spørge hvad du laver??

Indenfor for vores branche har vi altså intet mærket til finanskrisen heller...her er altid mangel på gode folk, krise eller ej

Anmeld

10. maj 2009

fiskeroletuegbe

nej, men jeg overvejer at melde mig ind. Jeg skal på barsel til november.. jeg ved ikke om jeg endnu kan nå at få noget ud af det.

Anmeld

11. maj 2009

Zeta

lonemus skriver:

Jeg overvejer at melde mig ud, da jeg har svært ved at se fordelene ved at være medlem i en A-kasse.....jeg er selvstændig....

Lone

Har været medlem siden jeg var 20, og da er jo en forsikring, har aldrig brugt den, men bidraget er jo også fradragsberettiget, så ikke at være medlem til fælleskassen, syntes jeg er usolidarisk. Der er masser af fordele, gratis juridisk assistance ved problemer inden de bliver store, karrierevejledning, kurser, efteruddannelse og billige forsikringer m.m. hos www.lederne.dk som varmt kan anbefales. Iøvrigt kan man også for en beskeden præmie dække sit nuværende indtægtsniveau med op til 80% i op til 12 mdr. udover dagpenge. Tjener man f.eks. +55.000,- pr. md. så koster det sølle 1000 pr. md. for denne forsikring, og denne er også fuldt fradragsberettiget. Man skal kun betale til den i 6 mdr. før den er gældende, og man kan fravælge karensperiode. Noget nogen burde overveje i disse usikre tider hvor selskaberne fyrer til højre og ventre. 

Anmeld

11. maj 2009

lonemus

Zeta skriver:

lonemus skriver:

Jeg overvejer at melde mig ud, da jeg har svært ved at se fordelene ved at være medlem i en A-kasse.....jeg er selvstændig....

Lone

Har været medlem siden jeg var 20, og da er jo en forsikring, har aldrig brugt den, men bidraget er jo også fradragsberettiget, så ikke at være medlem til fælleskassen, syntes jeg er usolidarisk. Der er masser af fordele, gratis juridisk assistance ved problemer inden de bliver store, karrierevejledning, kurser, efteruddannelse og billige forsikringer m.m. hos www.lederne.dk som varmt kan anbefales. Iøvrigt kan man også for en beskeden præmie dække sit nuværende indtægtsniveau med op til 80% i op til 12 mdr. udover dagpenge. Tjener man f.eks. +55.000,- pr. md. så koster det sølle 1000 pr. md. for denne forsikring, og denne er også fuldt fradragsberettiget. Man skal kun betale til den i 6 mdr. før den er gældende, og man kan fravælge karensperiode. Noget nogen burde overveje i disse usikre tider hvor selskaberne fyrer til højre og ventre. 

Men som selvstændig er man bare ikke særlig fedt stillet, efter min mening!!

Hvis jeg bliver syg, kan jeg ikke modtage sygedagpenge før mit firma er lukket ned og alle aktier er solgt. HVIS man går hen og bliver syg - f.eks. brækker et ben eller lign., jamen så har jeg da ikke lyst til at sælge mit firma pga det!

Jeg har så i stedet tegnet en privat forsikring, som giver jeg fuld løni 3 mdr., hvis uheldet skulle være ude. Sådan noget er jeg mere til, tegne private forsikringer, ikke igennem fagforeningen.

Både min mand og jeg har taget den beslutning, at vi nu melder os ud af fagforeningen. Skulle uheldet være helt ude, kan vi jo altid melde os ind igen - evt. efter en endt uddannelse, så kan man hurtigere få penge igen!

Tak for alle jeres råd, dog er jeg ikke blevet overbevist om at det er mest rigtigt, at være medlem af en A-kasse!

Lone

Anmeld

1. september 2009

Hjaltesmor

DK skriver:

Nej det er jeg ikke, da jeg er studerende.
Men er medlem af fagforeningen DJØF, så jeg får BILLIG forsikring (indbo, cykel, computer,udvidet ferie. Dækker alle i husstanden. 250 kr pr halv år!!!) Derudover kan jeg købe mine bøger til skolen meget billigt igennem dem.

Jeg ved man kan melde sig ind i deres a-kasse, på et eller andet tidspunkt inden man er færdig og det tror jeg da jeg vil gøre. Jeg går ud fra der kommer et brev når det er relevant. De plejer da gerne at ville hverve kunder Men der er endnu 2 år (2,5 hvis babyplander lykkedes) til jeg er færdig, så.... ingen a-kasse til mig forløbig.

Jeg er heller ikke medlem af en a-kasse, da jeg er studerende. Er medlem af Djøf og får også de fordele, du nævner her (dog er ulykkesforsikring og verdensrejseforsikring også med i min Stud.djøf.forsikring som koster 269 om året). Samtidigt får min mand (og barn når han kommer) 25 % rabat på forsikringer hos Codan.

Jeg har også planer om at melde mig ind i a-kassen senest 14 dage efter endt studium, som 14-dagsreglen siger. Jeg vil melde mig ind, fordi jeg synes det er helt oplagt for at beskytte sig mod fyring. Især som nyuddannet, når nu man ved 14-dagsreglen kan slippe for dimittentsats.

I min mands branche kan man nærmest ikke være arbejdsløs. Arbejdsløsheden er godt nok boomet helt vildt under finanskrisen, så den nu næsten er oppe på 2 procent. Han er alligevel i a-kasse, da han jo kan blive syg. Han nyder også godt af a-kassen, når han om kort tid går 5 måneder på barsel. Her slipper han jo så for barselsdagpenge, men kan få fra a-kassen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.