Men hvis kluden skal være kold hvad er så formålet med at koge den i forhold til bare at vride den op i koldt vand? Altså jeg mente jo ikke at den skulle være kogende varm, bare lun?
Jeg har lige tjecket i gravid bogen jeg fik af lægen og der står der at de kun skal afkøles til stuetemperatur, så helt kolde skal de da i alt fald ikke være 
Det er jo ikke kluden der som sådan skal virke på det røde... Det er det at vandet har kogt.... Og jo vandet/kludene skal køle af, til minimum stuetemperatur......
Når de skriver sådan i bogen, så er det kun for at undgå at nogen kommer til at skolde sit barn.
Det er ikke det samme som at den skal have stuetemperatur når det tages i brug, men bare for at sige, at den skal minimum have kølet ned til stuetemperatur, før man tager den i brug....
Til TS... Kog vandet, læg stofstykkerne i en skål, og hæld vandet over. Når de er kølet af, og klar til brug, kan du lægge et låg over, så der ikke kan komme noget ned i vandet....
Det er det kogte vand som hjælper, ikke kluden... men uden kluden, er det jo svært at få vandet til at blive på
Derfor 'kogtvandsklude'.
Du kan lave nøjagtig samme trick, og bare bruge kamillethe. Det er også rigtig godt.
Herhjemme har jeg brugt kogtvandsklude-tricket i ny og næ, men på min gamle arbejdsplads, i en vuggestue, der gjorde vi det altid med kamillethe....
Du behøver ikke koge vand hver gang, du skal bare sørge for at vandet ikke bliver "forurenet" på ny, mellem hver skiftning
(skift dog vandet ud på døgn basis)
Og så lige et ekstra tip, med der klude..... Hvis du ikke får brugt alle kludestykkerne (eller hvis du beslutter at vaske dem og genbruge dem) er de også gode at sætte i klemme i blekanten, hvis din lille guldklump er en af de uheldige, som i ny og næ redder sig et "brænde/slid mærke" af bleens kanter, i denne hede....
Vi bruger det for tiden her hjemme. Altså, bare et stykke tørt stof, der hvor bleen kan komme til at gnave på indersiden af lårbasserne... Det virker fortrinligt, hvor creme ellers slet ikke har haft nogen som helst effekt....
Og lige en notits mere
De der kogtvandsklude er det aller bedste, hvis der allerede ER gået hul på numsen... Creme kan være svært at få til at sidde fast på et sted hvor huden allerede væsker eller bløder (og jeg tror faktisk også sundhedsstyrelsen fraråder at man bruger creme når der ER gået hul)