Amning trods blufærdighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2012

tithi

nielsen80 skriver:

Tiden nærmere sig, hvor jeg skal møde det lille vidunder i min mave glæder mig enormt, men samtidig er der også en masse tanker og usikkerheder omkring livet som mor.

En af de ting som fylder meget i øjeblikket, er det at få amning til at fungere, trods det faktum, at jeg er utrolig blufærdig. Jeg vil gerne amme, men har det svært med at skulle gøre det foran f.eks. svigerfamilien. Ved godt, at man kan gøre det diskret, men tænker at dette er lidt svært i opstartsfasen???? Er der nogle som har haft samme problemstilling, og hvordan er I kommet rundt om det? Jeg ved min svigerfamilie kommer til at være der rigtigt meget i starten, og synes ikke rigtig jeg kan tillade mig at tage bebs i flere timer ind i et rum for mig selv. På den anden side tror jeg ikke jeg kan slappe af, og få noget til at fungere, hvis jeg sidder fuldstændig blottet overfor svigerfar

Nu er jeg ikke selv særlig blufærdig, og ammer stortset hvor jeg lige befinder mig, og både min mor og mormor står med snuden helt nede ved patten når jeg ammer. Men havde jeg haft det som dig, er jeg helt sikker på at folk ville have forståelse for det.

Det er vigtigt at du gør som du føler det er bedst. Amningen er meget skrøbelig i starten, så hvis du har brug for at gå ind i et rum for dig selv, så skal du endelig gøre det. Det er vigtigt at du føler dig rolig og godt tilpas, og når du så har godt styr på amningen, kan du altid se om du kan gøre det så diskret at du ønsker at gøre det foran andre.

Jeg har investeret i nogle ammebluser (mest af hensyn til andres blufærdighed) som jeg er super glad for. Jeg er meget glad for bluserne fra www.milker.dk

Og lige en ekstra ting - når man ammer kan man tit og nemt blive bekymret for hvorvidt man nu har mælk nok (mange har en irriterende trang til at stille kritiske spørgsmål til den ammenes mælkeproduktion) TRO på at du har mælk nok og luk ørene når folk skal gøre sig kloge på om dit barn nu også får hvad det skal have. Mælkeproduktionene kan nemlig påvirkes meget af om du er bekymret for om der er nok.

God fornøjelse - det er super hygge at amme når man først har det lært

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2012

Tulle28

DET kan du tro du kan! Altså tage baby med ind i et rum ved siden af. Du skal gøre det, som du har det bedst med, og jeg tror de færreste nybagte mødre synes det er særlig fedt at sidde og flashe foran svigerfamilien, venner, veninder og måske også ens egen familie. I takt med at du får styr på barn og babser bliver du også mere sikker på det at amme udenfor hjemmets 4 vægge - og i rigtig mange stor afasi er o.lign. er der indrettet ammerum, hvor man måske ikke sidder helt alene, men så er der andre ammemødre, som jo er i samme båd som du. Det skal nok gå alt sammen:-)

Knus en, der ligesom dig var meget blufærdig:-)

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

Fenja09 skriver:

Jeg tænkte også selv meget over det med at amme foran andre mennesker - udover min kæreste, og i starten dækkede jeg brystet til med en stofble og det fungerede fint. Den bette skulle have mad og jeg ville gerne være med i samtalerne, og ja, så måtte jeg jo amme foran f.eks svigerfamilien.

Det mærkelige er, at det altid er mødrene der tænker sådan, tror virkelig at de færreste mennesker synes det er "frastødende" eller andet når de ser en kvinde amme sit barn - inkl. svigerfar. Det er jo noget af det mest naturlige i verdenen

Men du skal helt sikkert gøre det du har det bedst med og hvis det er, at gå ind i et andet rum, så er det hvad du gør. Tror de fleste mødre tænker meget over det i starten, men langsomt ændres det til at være en helt alm. hverdagsting.

/Fenja

tror du har ret, altså at det kun er en selv der har et problem. Håber at jeg ikke tænker så meget over det, når hun først er der, og det bare er fordi jeg ikke har prøvet det endnu, at jeg har bekymringen.

Tak for svar

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

CAWI skriver:

Jeg tænkte præcis der samme som dig før jeg fødte.
Og jeg har også et par gange været gået ind i et andet rum for at amme. Men nu rører det mig ik mere. Men familien er også god til at lade mig mens jeg ammer.
Dog ammer jeg ikke offentligt når jeg feks er ude og shoppe. Så går jeg hellere ud i bilen og sætter mig med ham.

Min blufærdighed er helt sikkert blevet ændret på nogle områder efter jeg har født.

Håber også at mine grænser kommer til at flytte sig, tror mest det er et problem i starten, hvor man skal have det til at fungere, og det err sværere at være diskret...og måske man ikke tænker så meget på det når det er...det håber jeg da. Men ellers må jeg nok bare tage hende, og gå ind i et rum for mig selv.

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

StineW79 skriver:

Gør det som du har det bedst med! Hvis det betyder at du lige går for dig selv mens du ammer, så er det sådan u gør. Når det så fungere og man har lært at gøre det disket, så ka man klare det alle steder uden der en som opdager noget!! 

Vil så også lige komme med et godt råd om en undværlig invistering, hvis det er ok?? Køb et par rigtig gode amme bh'er og nogle amme trøjer / toppe, så undgår du at sku hive op i tøjrn og vise maven frem... 

For at det bare kommer til st fungere for jer! Vh stine

Tak for tippet. Vil helt sikkert købe nogle gode bher og bluser!

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

Karo skriver:

Det skal nok gå.

Jeg er også meget blufærdig og fandt ret hurtigt ud af det. 

Du tager ammepuden og ligger den så du syndes den ligger behageligt. Så få du en til at give dig din søn/datter og ligger ham/hende så han/hun ligger ordentligt. Så tager du en baby dyne eller et lille tæppe og ligger over så du er dækket. Derefter pakker du brystet frem så den lille kan få mad

Tak for svar det lyder jo slet ikke så svært

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

tithi skriver:

Nu er jeg ikke selv særlig blufærdig, og ammer stortset hvor jeg lige befinder mig, og både min mor og mormor står med snuden helt nede ved patten når jeg ammer. Men havde jeg haft det som dig, er jeg helt sikker på at folk ville have forståelse for det.

Det er vigtigt at du gør som du føler det er bedst. Amningen er meget skrøbelig i starten, så hvis du har brug for at gå ind i et rum for dig selv, så skal du endelig gøre det. Det er vigtigt at du føler dig rolig og godt tilpas, og når du så har godt styr på amningen, kan du altid se om du kan gøre det så diskret at du ønsker at gøre det foran andre.

Jeg har investeret i nogle ammebluser (mest af hensyn til andres blufærdighed) som jeg er super glad for. Jeg er meget glad for bluserne fra www.milker.dk

Og lige en ekstra ting - når man ammer kan man tit og nemt blive bekymret for hvorvidt man nu har mælk nok (mange har en irriterende trang til at stille kritiske spørgsmål til den ammenes mælkeproduktion) TRO på at du har mælk nok og luk ørene når folk skal gøre sig kloge på om dit barn nu også får hvad det skal have. Mælkeproduktionene kan nemlig påvirkes meget af om du er bekymret for om der er nok.

God fornøjelse - det er super hygge at amme når man først har det lært

Tusind tak for dit svar!!!! Og skal nok prøve at huske det der med om man har mælk nok. Det er sjovt, fødsel er jeg faktisk ikke nervøs for, men selve det at få amning til at fungere, fylder bare meget - nok fordi man høre mange skræmme historier.

Anmeld

24. juni 2012

nielsen80

Tulle28 skriver:

DET kan du tro du kan! Altså tage baby med ind i et rum ved siden af. Du skal gøre det, som du har det bedst med, og jeg tror de færreste nybagte mødre synes det er særlig fedt at sidde og flashe foran svigerfamilien, venner, veninder og måske også ens egen familie. I takt med at du får styr på barn og babser bliver du også mere sikker på det at amme udenfor hjemmets 4 vægge - og i rigtig mange stor afasi er o.lign. er der indrettet ammerum, hvor man måske ikke sidder helt alene, men så er der andre ammemødre, som jo er i samme båd som du. Det skal nok gå alt sammen:-)

Knus en, der ligesom dig var meget blufærdig:-)

Tak for svar, ..... Har lige snakket med manden om det også(han var lidt nysgerrig over hvad jeg skrev om) som han sagde, så skulle han nok hjælpe, evt. tage familien med ud og gå tur, eller på anden måde agere buffer....eller sende dem hjem, hvis han kunne mærke det gik mig på så tror jeg faktisk de foretrækker at jeg sidder mig for mig selv

Håber det kommer til at gå - trods min blufærdighed.

Anmeld

24. juni 2012

tithi

nielsen80 skriver:

Tusind tak for dit svar!!!! Og skal nok prøve at huske det der med om man har mælk nok. Det er sjovt, fødsel er jeg faktisk ikke nervøs for, men selve det at få amning til at fungere, fylder bare meget - nok fordi man høre mange skræmme historier.

Det er helt sikkert en udfordring for mange at lære at amme, men når allerede tænker i de tanker, så er du jo lidt på forkant med tingene. Hvis du kan overskue det rent blufærdighedsmæssigt så er et godt råd mens du er indlagt efter fødslen at bede om hjælp til at lægge barnet rigtigt til ved hver amning, og bed dem vise dig hvordan du kan se om barnet sutter rigtigt og har ordenligt fat.

Som sagt tror jeg det vigtigste er at tro på at det nok skal lykkes og at barnet får hvad det har brug for. I starten nærmest messede jeg til mig selv: "jeg har den allerbedste fløde i verden"

Der kan i øvrigt gå en uge eller længere før mælken løber ordenligt til, og i perioder skal mælkeproduktionen øges (fordi bebses appetit øges) og der vil man skulle amme oftere og i længere tid. Man skal huske vi er skabt til at amme, så hvis der ikke lige er mælk nok, så kommer der det, kroppen skal bare lige følge med

Anmeld

24. juni 2012

Laura.

nielsen80 skriver:

Tiden nærmere sig, hvor jeg skal møde det lille vidunder i min mave glæder mig enormt, men samtidig er der også en masse tanker og usikkerheder omkring livet som mor.

En af de ting som fylder meget i øjeblikket, er det at få amning til at fungere, trods det faktum, at jeg er utrolig blufærdig. Jeg vil gerne amme, men har det svært med at skulle gøre det foran f.eks. svigerfamilien. Ved godt, at man kan gøre det diskret, men tænker at dette er lidt svært i opstartsfasen???? Er der nogle som har haft samme problemstilling, og hvordan er I kommet rundt om det? Jeg ved min svigerfamilie kommer til at være der rigtigt meget i starten, og synes ikke rigtig jeg kan tillade mig at tage bebs i flere timer ind i et rum for mig selv. På den anden side tror jeg ikke jeg kan slappe af, og få noget til at fungere, hvis jeg sidder fuldstændig blottet overfor svigerfar

Hej med dig.

Jeg synes ikke at du skal gå og tænke så meget over det. Jeg var selv meget blufærdig og kunne heller ikke li` at amme i samme rum som min svigerfamilie eller min egen, var i. Jeg gik ind på et værelse når jeg skulle amme, for det havde jeg det bedst med og jeg havde fred og ro til det. Og selvfølgelig accepterede de andre det også. Men jeg ser intet galt i det overhovedet.. nogen har bare behov for at være alene når man ammer og andre er ligeglade.

Og ellers, så kan man købe nogle gode ammebluser som dækker ret godt, hvis det er det.. Men gør hvad DU føler bedst for.. det er vigtigt at du er tryg ved det. Håber du finder ud af det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.