Skolevalg - Privat-fri eller kommunal??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2009

Carl-Emil's mor

Vi har taget den snak i forbindelse med vores arbejde.. Han er jo snart uddannet lærer og jeg er på vej til at læse bachelorpædagog

Men altså det kommer rigtig meget an på fritidshjemmet også.. Vi har en rigtig god real skole her i Helsinge som der jo er en privat skole, men fritidshjemmet / SFO'en er bare så dårlig.. For mig er det vigtigt at der er forskel mellem at være i sfo og i skole.. Der skal være masser af muligheder for kreative idéer osv og det er der ikke på realskolen ...
Udover det er det vigtigt for mig(os) at dem der er ansat til at undervise gider børnene, at de vil give børnene nogle gode ting med i kufferten og at de er med til at gøre børnenes skoletid fantastisk....
Så det ender nok med privat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2009

Musen5

Ville meget gerne have haft Liv i privatskole, men har desværre ikke råd.

/Musen5 22+3

Anmeld

5. maj 2009

DK

Rosa skriver:

Helt enig... Tror det er sundt for børn at møde mange forskellige slags mennesker fra forskellige miljøer, sådan er det jo også i voksenlivet

Den privatskole jeg gik på, var der også "alle slags" børn. Man kunne få tilskud/friordning, hvis man ikke tjente så meget. Derfor havde jeg venner der boede i socialtboligbyggeri, men også venner der boede i KÆMPE herskabsvilaer og dem midt i mellem. Det med penge/kår var ikke noget vi tænkte over/snakkede om i min klasse. Der var INGEN der blev mobbet, drillet eller lign, og der var stor fokus på at det var de indre værdier der tæller. Derfor tænker jeg at vi måske næsten var mere blandede end den kommuneskole min datter kommer til at gå på. Nærområdet omkring skolen er meget homogent (lille landsby) så hun vil ikke møde nogen fra socialt dårlige vilkår (da der ingen lejeboliger er her ude på landet) og heller ikke nogen fra rigtig velstående familier (da de bor ude ved fjorden). Derfor vil alle hendes klassekammerater have præcist denne samme baggrund, og det er da ikke særligt blandet??

Anmeld

5. maj 2009

tascia

Rosa skriver:

Helt enig... Tror det er sundt for børn at møde mange forskellige slags mennesker fra forskellige miljøer, sådan er det jo også i voksenlivet

hmm, og det er der ikke på en betalt skole eller?

nu handler det altså også nogle gange om priotering som med så meget andet, så fordi man ikke kører i stor audi og er direktør, kan man altså godt priotere at få sit barn på en fri skole!
faktisk er der flere af skolerne som i den sidste ende enten er billigere eller på niveau med hvad det vil koste at have sit barn i sfo.

der er uden tvivl skoler som er rettet mod en type mennesker, men det er bestemt ikke alle skolerne, vil faktisk sige det er mindretallet.

jeg har gået på begge dele, og type mæssigt var der ikke den store forskel, der hvor forskellen var, var i undervisningen og sammenholdet!

//Natascia

Anmeld

1. september 2009

Hjaltesmor

Jeg har selv gået i 4 forskellige folkeskoler og har været meget ked af det. Jeg kommer fra en familie, der tror meget på folkeskolen, og derfor blev de ved at give den en chance.
Blandt andet derfor vil jeg meget gerne have min dreng i privatskole. Jeg var imod i starten, fordi jeg havde en fordom om, at der var mere blandede kår i folkeskolen, og jeg ville have, at han skulle omgås alle typer børn, som udgjorde et repræsentativt snit af samfundet. Det har jeg nu fundet ud af, er et helt forskruet billede af virkeligheden.

Da jeg skrev bachelorprojekt, havde jeg en vejleder, der forskede i danskernes brug af privatskoler, netop ud fra samme hypotese. Han fandt ud af, at den typiske privatskole er langt mere repræsentativ end den typiske folkeskoleklasse. I folkeskolen går typisk elever fra samme boligområde. Da vi klumper os sammen i  boligområder med andre, der ligner os selv, kommer børnene i folkeskolen også i højere grad til at gå sammen med børn, der ligner dem selv. I privatskolerne kommer børnene derimod alle vegne fra. Han fandt også ud af, at der slet ikke var en sammenhæng mellem forældrenes økonomi og om man går i privat- eller folkeskole. Det kom også bag på mig.

Min nye betænkning er så, om børnene bliver for geografisk adskilte til, at han kan finde venner tæt på...

At min mand kommer fra en laaaang tradition af folkeskolelærere - inkl. begge hans forældre - det må vi så tage, når vi når dertil.

Anmeld

1. september 2009

FrkT

Jeg har ikke helt taget stilling til det endnu, da jeg ikke har børn endnu. Men jeg tror det kommer til at komme an på, hvor vi bor når de skal i skole. Nogle steder hører man en masse godt om den kommunale skole, andre steder er det privatskolen eller friskolen man hører en masse godt om. Så det vil komme an på det! Jeg har det ikke sådan at det SKAL være den ene eller den anden slags, det vigtigste er at det er en god skole!

Anmeld

1. september 2009

Pige2009

Rikke skriver:

Hvis penge ikke var et problem for mig, så ville jeg afgjort vælge at mine børn skulle gå i en privatskole.
Har selv rigtig dårlig erfaring med den kommunale skole. Gudskelov er der sket rigtig meget siden jeg gik i skole, men jeg ville alligevel være mere tryg ved at have mine børn i en privat skole.

Er der i øvrigt nogen der ved om man frit kan vælge hvilken skole ens børn skal gå i???

I DK har vi frit skolevalg, så ens børn kan gå, hvor man ønsker det, såfremt der er plads.

Anmeld

1. september 2009

Pige2009

Jeg vil få skrevet lillepigen op i en privatskole, når hun bliver født, så kan jeg altid senere tage stilling til om det bliver det ene eller det andet. Min fætters knægt er lige startet i privatskole, og de giver kun 50 kr. mere om måneden for både skole og SFO i forhold til, hvis drengen bare skulle i alm. SFO i den kommunale, så her er merprisen faktisk minimal.

Anmeld

1. september 2009

nynne-l

mine børn skal i kommunal skole det er der man møder de børn der også bor i byen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.