Jeg har selv gået i 4 forskellige folkeskoler og har været meget ked af det. Jeg kommer fra en familie, der tror meget på folkeskolen, og derfor blev de ved at give den en chance.
Blandt andet derfor vil jeg meget gerne have min dreng i privatskole. Jeg var imod i starten, fordi jeg havde en fordom om, at der var mere blandede kår i folkeskolen, og jeg ville have, at han skulle omgås alle typer børn, som udgjorde et repræsentativt snit af samfundet. Det har jeg nu fundet ud af, er et helt forskruet billede af virkeligheden.
Da jeg skrev bachelorprojekt, havde jeg en vejleder, der forskede i danskernes brug af privatskoler, netop ud fra samme hypotese. Han fandt ud af, at den typiske privatskole er langt mere repræsentativ end den typiske folkeskoleklasse. I folkeskolen går typisk elever fra samme boligområde. Da vi klumper os sammen i boligområder med andre, der ligner os selv, kommer børnene i folkeskolen også i højere grad til at gå sammen med børn, der ligner dem selv. I privatskolerne kommer børnene derimod alle vegne fra. Han fandt også ud af, at der slet ikke var en sammenhæng mellem forældrenes økonomi og om man går i privat- eller folkeskole. Det kom også bag på mig.
Min nye betænkning er så, om børnene bliver for geografisk adskilte til, at han kan finde venner tæt på...
At min mand kommer fra en laaaang tradition af folkeskolelærere - inkl. begge hans forældre - det må vi så tage, når vi når dertil.
Anmeld