Eva skriver:
Hernede er det sådan...nogle af dem er børn af umulige forældre som mener det hele er skolernes skyld og flytter barn og problem og andre er for børn af forældre som har store ambitioner...jeg bryder mig ikke om at det er enten eller...så synes jeg hele skolesystemet og børnepasningssystemet skulle privatiseret, så der var en ligestillng...sådan som det er nu giver en skævvridning, synes jeg.
Ville helt ærligt helst have det hele var privat så vi forædldre havde et valg og så de ansatte på skoler ikke sad så skide godt fast og bare beskyttede hinanden...jeg synes der mangler åbenhed og samarbejde...men ja mine børn trives og det er jo vigtigst...
Knus Eva..
Orv, det var en voldsom kommentar! Hvis hele skolesystemet blev privatiseret, så ville jeg netop være bange for at der opstod stærk ulighed i samfundet.
Hvis skolerne udelukkende blev brugerbetalte, ville der hurtigt opstå A- og B-skoler, hvor de forældre der havde overskud, både økonomisk og socialt, kunne vælge skoler til deres børn, der kunne mønstre flest ressourcer. De stakkels børn af såkaldte ressourcesvage forældre, der så ville være tilbage, ville blive overladt til skoler, der ikke havde råd og ressourcer til rimelige klassekvotienter, et værdigt undervisningsmiljø og engagerede lærerkræfter.
Desuden tror jeg heller ikke at man kan generalisere over folkeskoler, privatskoler og friskoler.
Mange skoler med dårligt ry, kan skyldes uheldig ledelse, dårlige arbejdsforhold for lærerne og særligt forældre der ikke bakker op omkring skolen.
Når forældrene bakker skolen og dens lærere op og taler pænt om skolen overfor deres børn, så er der en stor chance for at børnene kommer til at trives langt bedre på en given skole, end hvis forældrene ikke er gode til at samarbejde med den skole der nu engang er tilbudt.
En god skole, kan sagtens være en skole, der ligger i et socialt hårdt belastet område, hvis skolen har nogle stærke og engagerede kræfter. Samtidig kan en privatskole være stykket sammen af lærere, der ikke magtede presset fra de høje krav til faglighed og social formåen en normal folkeskole i virkeligheden skal opfylde.
Jeg tror man må kigge meget nuanceret på de forskellige tilbud og vælge udfra en fornemmelse af, hvor stort et engagement stedet udviser, når man besøger det, om det så er en kommunalskole eller en privatskole.