LilleChelle skriver:
Vold løser ihvertfald ingenting .. Den vil bare blive ved, hvis ikke når i er der, så når i ikke er der.
- Du udøver vold på ham, ved at tage ham i nakken og 'tale med store ord', selvom du ikke selv ser det som vold. Så jeg kan aldeles godt forstå han har bidt dig. Hvilket jeg mener er ganske OK når du har ageret på den måde overfor ham.
En hund skal aktiveres - ikke kun fysisk, men også psykisk.
Og at du sammenligner med din anden, ældre hund kan du ikke. Hunde er ikke ens, lige som mennesker ikke er ens. Hunde kræver forskellige ting, lige som mennesker kræver forskellige ting. Jeg ville f.eks. kede mig ved at arbejde i butik 37 timer i ugen, hvor min søster gladeligt arbejder 50 timer i butik om ugen. Vi er ganske enkelt forskellige - og det er hunde også. Så de bider dig selv i r**** ved at sammenligne to hunde.
Du må have gemt ledningerne væk, og hvis ikke du vil det, så må du HVER EVIGT ENESTE GANG han ligger sig til at bide i dem, tilbyde ham et alternativ han GERNE må bide i istedet for.
Han skal SELV vælge. Du kan ikke vælge for ham.
En hund skal opdrages med respekt for hunden, og det har du tilsyneladende ikke, når du kan finde på at udøve vold på den måde. Du går vel heller ikke hen og tager fat i nakken på dine børn og 'taler med store ord' til dem?
Tag og læs lidt om positiv træning og ikke mindst om aktivering af hunde
Med al respekt, aner du ikke en flyvende fis om, hvorvidt jeg respekterer min hund eller ej.
Vi har haft massive problemer med ham fra de 12 uger, da de tidligere ejere havde gjort ham til en skødehund og dermed gjort det umuligt for den at gøre noget selvstændigt. Overhovedet. De lod ham tisse og bæ indenfor i de 12 uger, de havde ham.
Nej, ville aldrig tage mine børn i nakken, men mine børn bider heller ikke ledninger eller bordben.
Og en anden ting: man kan godt være konstruktiv i sit svar uden at være nedladende eller skrive med et strejf af selvtilfredsstillelse eller bedrevidenhed. Og det er ikke den første af mine debatter, du har gjort det.
Godt, man er anonym.
Måske gjorde jeg noget forkert, men det, du skriver om respekt og sammenligningen med mine børn, synes jeg fint du kunne have udeladt uden at dit svar mistede pointen.