Bedste løberåd til en nybegynder!! :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2012

AnneBJ

anbo skriver:

Ser ud til at være nogle gode tips, der allerede er skrevet Jeg er selv lidt en løbenørd En enkelt ting, der ikke er nævnt, som jeg lige kom i tanke om: lav en aftale med en ven/veninde engang imellem, så du får noget socialt i forbindelse med løb også. Det kan være en kæmpe hjælp hvis du har en løbeaftale en gang om ugen fx. Noget af det sværeste i starten er at bevare motivationen, for det tager alligevel nogle uger før man synes det er rigtigt sjovt Hvis du har nogle andre spørgsmål kan du bare spørge!

Tak for dit råd - jeg er sikker på det er rigtig godt, men det er desværre ikke en mulighed for mig.  

Hvad gør du i forhold til mad? Spiser inden, efter, slet ikke? Og er der noget der godt/skidt at spise? (ikke ifht. vægttab mm., det er jeg inde i, men jeg har fx læst at det skulle være vildt godt at spise havregryn efter en løbetur?)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2012

Bak

AnneBJ skriver:

Tak for dit råd - jeg er sikker på det er rigtig godt, men det er desværre ikke en mulighed for mig.  

Hvad gør du i forhold til mad? Spiser inden, efter, slet ikke? Og er der noget der godt/skidt at spise? (ikke ifht. vægttab mm., det er jeg inde i, men jeg har fx læst at det skulle være vildt godt at spise havregryn efter en løbetur?)

Havregryn er sikkert udmærket. Princippet er bare, at man skal have nogle hurtige kulhydrater (og gerne lidt protein, fx et glas mælk) lige efter træning og så gerne et hovedmåltid indenfor en time ca efter træning. Havregryn er udmærkede hurtige kulhydrater. Jeg plejer at spise en banan eller evt en müslibar, hvis det er det, jeg har. I forhold til før træning sørger jeg vigtigst af alt for at have drukket godt med væske i timerne inden (helst bare hele dagen). Undlad dog at drikke for meget i timen op til løbeturen, ellers skal du bare tisse
Du kan se på farven på urinen, om du har drukket nok
I forhold til kosten er det nok ikke så utroligt vigtigt at spise lige efter træningen lige for dig endnu, da du stadig er ved at komme igang (gå/løb), men det skader jo ikke at få nogle gode vaner Hvis du er interesseret i at tabe dig skal du passe på med ikke at ryge i sukkerfælder såsom 0,5 L Mathilde kakao efter løbeturen...
Hmm.. Sidder lige på mobilen, men tror, jeg fik det meste med

Anmeld

4. juni 2012

AnneBJ

anbo skriver:

Havregryn er sikkert udmærket. Princippet er bare, at man skal have nogle hurtige kulhydrater (og gerne lidt protein, fx et glas mælk) lige efter træning og så gerne et hovedmåltid indenfor en time ca efter træning. Havregryn er udmærkede hurtige kulhydrater. Jeg plejer at spise en banan eller evt en müslibar, hvis det er det, jeg har. I forhold til før træning sørger jeg vigtigst af alt for at have drukket godt med væske i timerne inden (helst bare hele dagen). Undlad dog at drikke for meget i timen op til løbeturen, ellers skal du bare tisse
Du kan se på farven på urinen, om du har drukket nok
I forhold til kosten er det nok ikke så utroligt vigtigt at spise lige efter træningen lige for dig endnu, da du stadig er ved at komme igang (gå/løb), men det skader jo ikke at få nogle gode vaner Hvis du er interesseret i at tabe dig skal du passe på med ikke at ryge i sukkerfælder såsom 0,5 L Mathilde kakao efter løbeturen...
Hmm.. Sidder lige på mobilen, men tror, jeg fik det meste med

Okay, så nu her hvor jeg bare starter op, men gerne vil tabe mig også vil en müslibar eller banan + et glas mælk være fint når jeg kommer hjem, og så hovedmåltid en times tid efter? Hvis jeg nu gerne vil løbe efter aftensmaden, kan jeg vel nøjes med "mellemmåltidet"?

Anmeld

4. juni 2012

Kloster

AnneBJ skriver:

Tak for dine gode råd!

Jeg har lige i dag købt løbesko, efter kyndig vejledning i en sportsforretning. En sportsBH har jeg - hvor god den er, er jeg ikke helt klar over, så jeg afprøver den og ser hvad jeg synes.

Mht. musik har jeg lige lagt nyt på min MP3'er - noget med tempo, men som jeg gider at høre. Mit begyndertempo er jo ikke det vildeste, så jeg tænker det er vigtigere at det er noget musik jeg kan lide at høre

Godt fif med tyggegummiet - det vil jeg helt klare prøve!

Hvornår startede du og hvor langt kan du løbe? Jeg starter fuldstændig fra 0, og har været i tvivl om hvilket program jeg skulle følge, da jeg også har fundet et i "Alt for damerne", men nu tager jeg I forms!

Tak! 

Jeg har jo løbet siden januar 2010. I 10' løb jeg 5 km, i 11' løb jeg 10-12 km og i slutningen af 11' gik jeg "kold". Gad simpelthen ikke mere. Havde presset mig selv for meget og havde for store forventninger til mig selv. Så jeg stoppede i efteråret 11' og startede først rigtig op her i foråret igen.

Er startet fra 0 af igen

Jeg er igang med iForm's begynderprogram uge 8 pt. Jeg startede i uge 5 i programmet, da jeg ikke har sat stille og jeg før har løbet ret meget. Men kondien var nærmest lig 0 til løb.

Må lige sige, at uanset om man kan tage et 5 km program på 8 uger ell om du kan løbe det på 5, så lad vær!!

Giv din krop tid til at opbygge. Det er det hele værd... Lyt til din krop og vær god ved den..

Anmeld

4. juni 2012

AnneBJ

Kloster skriver:

Jeg har jo løbet siden januar 2010. I 10' løb jeg 5 km, i 11' løb jeg 10-12 km og i slutningen af 11' gik jeg "kold". Gad simpelthen ikke mere. Havde presset mig selv for meget og havde for store forventninger til mig selv. Så jeg stoppede i efteråret 11' og startede først rigtig op her i foråret igen.

Er startet fra 0 af igen

Jeg er igang med iForm's begynderprogram uge 8 pt. Jeg startede i uge 5 i programmet, da jeg ikke har sat stille og jeg før har løbet ret meget. Men kondien var nærmest lig 0 til løb.

Må lige sige, at uanset om man kan tage et 5 km program på 8 uger ell om du kan løbe det på 5, så lad vær!!

Giv din krop tid til at opbygge. Det er det hele værd... Lyt til din krop og vær god ved den..

Åh det var ærgerligt! Håber du finder glæden igen

Jeg vil helt sikkert tage det stille og roligt - det kommer helt af sig selv, så ringe kondi som jeg er i, og generelt hvor doven jeg er

Tak for dine råd!  

Anmeld

4. juni 2012

Plysbjørnen

AnneBJ skriver:

Med hensyn til mad, så spiser min mand ikke 2 timer inden... og gør han endeligt er det meget minimalt hvad han spiser, da det ellers kommer op igen...

Anmeld

4. juni 2012

Kloster

AnneBJ skriver:

Åh det var ærgerligt! Håber du finder glæden igen

Jeg vil helt sikkert tage det stille og roligt - det kommer helt af sig selv, så ringe kondi som jeg er i, og generelt hvor doven jeg er

Tak for dine råd!  

Jo jo... Jeg fandt løbeglæden igen.

Kunne prædike stolpe op og stolpe ned om, hvad løb gør ved kroppen, velværdet, helbredet osv osv og hvad det forebygger og hvilken runnershigh, man kan få ved bare at løbe.

Jeg har ikke tabt mig et eneste kg ved at løbe, men jeg har fået en mere veltrænet krop, hvor der er mere fokus på noget andet end tal på vægten.

Nu ved jeg ikke, om du er overvægtig. Men hvis du er det, er det ikke sikkert, løb er det bedste motion for dig. Det er nemlig meget hårdt for fødder, ankler, knæer, ryg og hofter..

Anmeld

4. juni 2012

AnneBJ

Aniteb skriver:

Med hensyn til mad, så spiser min mand ikke 2 timer inden... og gør han endeligt er det meget minimalt hvad han spiser, da det ellers kommer op igen...

Tak - det må jeg huske; små måltider, hvis overhovedet nogen, i timerne inden!

Anmeld

4. juni 2012

AnneBJ

Kloster skriver:

Jo jo... Jeg fandt løbeglæden igen.

Kunne prædike stolpe op og stolpe ned om, hvad løb gør ved kroppen, velværdet, helbredet osv osv og hvad det forebygger og hvilken runnershigh, man kan få ved bare at løbe.

Jeg har ikke tabt mig et eneste kg ved at løbe, men jeg har fået en mere veltrænet krop, hvor der er mere fokus på noget andet end tal på vægten.

Nu ved jeg ikke, om du er overvægtig. Men hvis du er det, er det ikke sikkert, løb er det bedste motion for dig. Det er nemlig meget hårdt for fødder, ankler, knæer, ryg og hofter..

Ifølge mit BMI er jeg ganske let overvægtigt - jeg har tabt ca. 13 kg., så kroppen trænger efterhånden til noget opstramning og gerne ca. 8 kg mere tabt.

Derfor tør jeg godt begive mig ud i løb nu, men gjorde ikke for 13 kg. siden... 

Dejligt du er glad for løb igen, jeg er helt overbevidst om at det er megasundt for mere end bare kroppen - jeg glæder mig til at opleve det

Anmeld

4. juni 2012

Kloster

AnneBJ skriver:

Ifølge mit BMI er jeg ganske let overvægtigt - jeg har tabt ca. 13 kg., så kroppen trænger efterhånden til noget opstramning og gerne ca. 8 kg mere tabt.

Derfor tør jeg godt begive mig ud i løb nu, men gjorde ikke for 13 kg. siden... 

Dejligt du er glad for løb igen, jeg er helt overbevidst om at det er megasundt for mere end bare kroppen - jeg glæder mig til at opleve det

Sååå skønt...

Bare løbeskoene på.

Læs nogle bøger om det ell køb iForm bladet ell Fit Living bladet. Det smitter lidt af, når man læser noget om det, synes jeg..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.