Åndsvag eller Ondsvag??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2012

Kløver

Silas&Mille skriver:

LJELLJeJegjkokommekommkommekommerefr

Det er noget mange (IKKE alle) Nordjyder siger.

Jeg gik på efterskole med 50 nordjyder og tror 45 af dem sagde:
- den lagde der
- en hus
- en æble
- jeg har lagt i sengen hele dagen

osv osv... Det var vildt frustrerende for os som ikke var nordjyder at hører på og de ville bare ikke lytte til os når vi fortalte dem at det var forkert, for sådan sagde man der hvor de kom fra    

Jeg kommer fra sydjylland/fyn og der har vi i skolen lært at det hed: jeg har lagt i sengen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

Muffin_girl

Ja, hvordan staver man det?

Åndssvag

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

Maja84 skriver:

Jeg kommer fra sydjylland/fyn og der har vi i skolen lært at det hed: jeg har lagt i sengen

Haha... sorry..

der skulle have stået: Jeg lagde i sengen hele dagen.

Anmeld

1. juni 2012

Muffin_girl

Metteris skriver:

Der menes nok når (jyder) siger "Jeg lagt og sov" - Det hedder jo "jeg lå og sov"

Altså jeg er jyde.. Og siger da bestemt ikke sådan

Anmeld

1. juni 2012

Muffin_girl

Silas&Mille skriver:

Det er noget mange (IKKE alle) Nordjyder siger.

Jeg gik på efterskole med 50 nordjyder og tror 45 af dem sagde:
- den lagde der
- en hus
- en æble
- jeg har lagt i sengen hele dagen

osv osv... Det var vildt frustrerende for os som ikke var nordjyder at hører på og de ville bare ikke lytte til os når vi fortalte dem at det var forkert, for sådan sagde man der hvor de kom fra    

jeg har lagt i sengen hele dagen  - SÅDAN SIGER JEG

Men altså ikke de andre ting..

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Silas&Mille skriver:

Helt ærligt, så synes jeg egentligt det er et lidt underligt svar. 
Men det kan godt være jeg misforstår dit svar. 

Jeg kan huske rigtig mange ting fra skolen både hvad jeg blev rettet i hvad jeg ikke gjorde.
Så synes da ikke det er underligt hvis andre også kan huske hvad de blev eller ikke blev rettet i, i skolen.

Jeg kan også huske flere ting fra inden jeg startede i skole. 

Men jeg synes i dette tilfælde at det er lærens skyld, når nu TS ikke er blevet rettet de gange hun har skrevet det forkert.
Dermed siger jeg ikke alle lærere er dårlige, men blot nogle. Kender desværre selv et par stykker der ikke burde være lærer. Men sådan er det nu en gang.

Jamen, det undrer mig altså, at man kan huske, at man engang for år tilbage 1:  har brugt et bestemt ord i en stil - 2: at man stavede det på en bestemt måde - OG 3: at det ikke blev rettet. Som i " Jeg gangede engang 21 med 14 og fik 873, og det rettede min lærer ikke, så indtil nu har jeg troet, det var korrekt"...  Og ja, jeg tvivler på, at TS op til flere gange har været udsat for dette. Hvordan kan man huske, hvad man IKKE er blevet rettet for? - med mindre, der er tale om noget helt grundlæggende? Som nævnt er det jo ikke just et ord, der ofte anvendes i danskfaglig sammenhæng - og i mine øjne må det kræve en fotografisk hukommelse at kunne genskabe den situation i erindringen. 

Nok om det - jeg tillader mig at bevare min skepsis, og jeg synes ikke, det er et validt argument for, at lærere i almindelighed undlader at rette forkert stavede ord. 

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

AalborgPigen skriver:

jeg har lagt i sengen hele dagen  - SÅDAN SIGER JEG

Men altså ikke de andre ting..

hihi... fik skrevet forkert...

der skulle have stået:  Jeg lagde i sengen hele dagen 

Anmeld

1. juni 2012

tinasmor

Mor og meget mere skriver:

Jeg er nu temmelig sikker på, at enhver dansklærer vil sætte røde streger, hvis nogen skriver " ondsvag" i en opgave - hvilket næppe kan forekomme ret ofte, da ordet yderst sjældent kan være relevant at bruge. Jeg tillader mig dog at undre mig over, at folk kan huske tilbage til deres skoletid, at de har stavet et bestemt ord forkert og ikke er blevet rettet af læreren. Især, når det ikke kan være sket gentagne gange. 

Hvis alle havde så skarp en hukommelse, at de kunne huske, hvad de er blevet rettet for i skolen, ville det afgjort se bedre ud med folks stavefærdigheder generelt - jeg oplever, at jeg kan rette de samme fejl igen og igen hos en stor gruppe elever, uden at det af den grund "sætter sig fast" . For nogle, fordi det er svært for dem, for andre pga. ligegyldighed. 

Jeg synes, det er lidt let at placere skylden for fejlindlærte stavemåder hos lærerne. Når så mange herinde fx skriver "afvide" eller "af vide" i stedet for "at vide" - og det er godt nok en udbredt fejl! - så vil jeg lægge hovedet på blokken på, at det er blevet rettet og påtalt af hver eneste lærer, der er stødt på det. 

Jeg er helt enig i dit svar

Jeg kan nu heller ikke forstå hvorfor man kan bebrejde en dansklærer man havde i folkeskolen fordi man staver et ord forkert.

Jeg staver selv vildt dårligt, men man kan jo altid gå ind og f.eks. google et ord (hvis man ikke har stavekontrol) at jeg så ikke gør det, kan være fordi jeg i det øjeblik er for doven eller lign. Jeg ville selv ønske jeg var bedre til at stave, men jeg prøver så vidt muligt at slå et ord op hvis jeg er i tvivl. Det er jo ofte bare en enkelt googling, så kommer det rigtige ord frem hvis man har et bogstav forkert.

Jeg forstår nu heller ikke hvorfor der er så mange der bruger "sms" ord når de skriver indlæg eller mails. F.eksk. hvis man vil skrive: Det kan man ikke. Hvis folk skriver det kan man ikk. Så tænker jeg: Der er kun 1 bogstav der mangler, så det kan da ikke være fordi man ikke orker at skrive det ordet ud. Men tænker, at det nok bare er mig der er gammel

Anmeld

1. juni 2012

Muffin_girl

Silas&Mille skriver:

hihi... fik skrevet forkert...

der skulle have stået:  Jeg lagde i sengen hele dagen 

Jeg tror jeg siger begge dele ! Lidt nordjyde er man vel

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Maja84 skriver:

Nej - du har ligget i sengen, men måske har du lagt dit barn eller din dyne i sengen. Hvis den, der lå i sengen, er identisk med grundleddet, er det "ligget"  - men hvis grundleddet har fået genstandsleddet til at ligge, er genstandsleddet blevet lagt. 

Sammenlign med sidde/sætte: Jeg har siddet i stolen, men jeg har sat mit barn i stolen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.