Mor og meget mere skriver:
Jeg er nu temmelig sikker på, at enhver dansklærer vil sætte røde streger, hvis nogen skriver " ondsvag" i en opgave - hvilket næppe kan forekomme ret ofte, da ordet yderst sjældent kan være relevant at bruge. Jeg tillader mig dog at undre mig over, at folk kan huske tilbage til deres skoletid, at de har stavet et bestemt ord forkert og ikke er blevet rettet af læreren. Især, når det ikke kan være sket gentagne gange.
Hvis alle havde så skarp en hukommelse, at de kunne huske, hvad de er blevet rettet for i skolen, ville det afgjort se bedre ud med folks stavefærdigheder generelt - jeg oplever, at jeg kan rette de samme fejl igen og igen hos en stor gruppe elever, uden at det af den grund "sætter sig fast" . For nogle, fordi det er svært for dem, for andre pga. ligegyldighed.
Jeg synes, det er lidt let at placere skylden for fejlindlærte stavemåder hos lærerne. Når så mange herinde fx skriver "afvide" eller "af vide" i stedet for "at vide" - og det er godt nok en udbredt fejl! - så vil jeg lægge hovedet på blokken på, at det er blevet rettet og påtalt af hver eneste lærer, der er stødt på det.
Jeg er helt enig i dit svar
Jeg kan nu heller ikke forstå hvorfor man kan bebrejde en dansklærer man havde i folkeskolen fordi man staver et ord forkert.
Jeg staver selv vildt dårligt, men man kan jo altid gå ind og f.eks. google et ord (hvis man ikke har stavekontrol) at jeg så ikke gør det, kan være fordi jeg i det øjeblik er for doven eller lign. Jeg ville selv ønske jeg var bedre til at stave, men jeg prøver så vidt muligt at slå et ord op hvis jeg er i tvivl. Det er jo ofte bare en enkelt googling, så kommer det rigtige ord frem hvis man har et bogstav forkert.
Jeg forstår nu heller ikke hvorfor der er så mange der bruger "sms" ord når de skriver indlæg eller mails. F.eksk. hvis man vil skrive: Det kan man ikke. Hvis folk skriver det kan man ikk. Så tænker jeg: Der er kun 1 bogstav der mangler, så det kan da ikke være fordi man ikke orker at skrive det ordet ud. Men tænker, at det nok bare er mig der er gammel