Åndsvag eller Ondsvag??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2012

Silas&Mille

AalborgPigen skriver:

Jeg tror jeg siger begge dele ! Lidt nordjyde er man vel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mariamiss6 skriver:

Gør det ikke ondt i dine knogler, når du ser folk der skriver "sat" og "lagt" i datid

I datid, jo - det er jo kort tillægsform 

Og det er jo korrekt at skrive/sige " jeg har lagt/sat puden fra mig" - men det gør ondt at høre " jeg har lagt/ sat hele dagen". For mange er det fejlindlært hjemmefra - en slags dialekt - og så er det godt nok svært at ændre på. Det samme gælder de mange, der ikke bruger "sin", men konsekvent siger " hans" og " hendes" - "Hun har fået hendes menstruation" , sagde min svigermor engang. Surt, siger jeg bare - at få en andens! 

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Metteris skriver:

Der menes nok når (jyder) siger "Jeg lagt og sov" - Det hedder jo "jeg lå og sov"

Det er nu ikke forbeholdt jyder - jeg er beskikket censor i skriftlig dansk og retter flere hundrede opgaver fra københavnske skoler hvert år - og der er også mange, der går galt i byen af de to ord. 

En " ny" fejl, jeg har set rigtigt mange eksempler på fra det sjællandske de seneste år, er "Jeg bedte" i stedet for "bad" - og "Jeg holdte" i stedet for "holdt". Meeeen, det går nu også jævnligt galt for mine egne, kernejyske elever 

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

tinasmor skriver:

Jeg er helt enig i dit svar

Jeg kan nu heller ikke forstå hvorfor man kan bebrejde en dansklærer man havde i folkeskolen fordi man staver et ord forkert.

Jeg staver selv vildt dårligt, men man kan jo altid gå ind og f.eks. google et ord (hvis man ikke har stavekontrol) at jeg så ikke gør det, kan være fordi jeg i det øjeblik er for doven eller lign. Jeg ville selv ønske jeg var bedre til at stave, men jeg prøver så vidt muligt at slå et ord op hvis jeg er i tvivl. Det er jo ofte bare en enkelt googling, så kommer det rigtige ord frem hvis man har et bogstav forkert.

Jeg forstår nu heller ikke hvorfor der er så mange der bruger "sms" ord når de skriver indlæg eller mails. F.eksk. hvis man vil skrive: Det kan man ikke. Hvis folk skriver det kan man ikk. Så tænker jeg: Der er kun 1 bogstav der mangler, så det kan da ikke være fordi man ikke orker at skrive det ordet ud. Men tænker, at det nok bare er mig der er gammel

Jeg prøver virkelig også at lægge den indre, røde kuglepen fra mig, når jeg fx læser indlæg her - dels er det en ærlig sag at have svært ved at stave, dels er det et slappe-af-forum og ikke en afgangsprøve i dansk. 

Når folk mener, at unge i dag har sværere ved at stave end før i tiden, stemmer det dårligt overens med virkeligheden - i dag ser vi bare mange flere ytre sig på skrift i et større forum end tidligere. Førhen skrev man et debatindlæg til en avis, som så sorterede i dem og kun bragte dem, der var korrekt stavet - i dag kan alle ytre sig på nettet uden at skulle igennem en sortering, og det er SUPER, for så kommer mange flere til orde. Det kan blot give et forkert billede af, hvordan det ser ud med retstavningen generelt. Alle undersøgelser viser, at der altid har været en del, der havde svært ved at stave - mange af dem kom bare aldrig til at anvende det skrevne sprog ret ofte, og det er jo svært at undgå i dag. 

Anmeld

1. juni 2012

Kløver

Mor og meget mere skriver:

Nej - du har ligget i sengen, men måske har du lagt dit barn eller din dyne i sengen. Hvis den, der lå i sengen, er identisk med grundleddet, er det "ligget"  - men hvis grundleddet har fået genstandsleddet til at ligge, er genstandsleddet blevet lagt. 

Sammenlign med sidde/sætte: Jeg har siddet i stolen, men jeg har sat mit barn i stolen. 

Jeg ville nok bare sige jeg sad i stolen.

Underligt at jeg har lært i skolen at det hed jeg har lagt i sengen, måske jeg bare ikke har haft de mest kompetente lærere så ?

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Maja84 skriver:

Jeg ville nok bare sige jeg sad i stolen.

Underligt at jeg har lært i skolen at det hed jeg har lagt i sengen, måske jeg bare ikke har haft de mest kompetente lærere så ?

Jeg sad i stolen er datid - Jeg har siddet i stolen er førnutid, så det kommer nok an på situationen, hvad du siger. 

Ja, det lyder meget underligt, hvis du har lært det forkerte - især, fordi det bliver trænet i stort set alle skriftligt dansk-bøger og i øvelserne til diktater. 

Anmeld

1. juni 2012

Kløver

Jeg sad i stolen er datid - Jeg har siddet i stolen er førnutid, så det kommer nok an på situationen, hvad du siger. 

Ja, det lyder meget underligt, hvis du har lært det forkerte - især, fordi det bliver trænet i stort set alle skriftligt dansk-bøger og i øvelserne til diktater. 

Synes det er skræmmende at have lært forkerte ting i skolen, men ikke første gang jeg er stødt på dette problem
En af grundende til jeg har overvejet privatskole til børnene, men har desværre nok ikke råd, bliver jo hurtigt dyrt hver måned hvis man har 2-3 børn

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Maja84 skriver:

Synes det er skræmmende at have lært forkerte ting i skolen, men ikke første gang jeg er stødt på dette problem
En af grundende til jeg har overvejet privatskole til børnene, men har desværre nok ikke råd, bliver jo hurtigt dyrt hver måned hvis man har 2-3 børn

Tror du ikke, at du bare har misforstået forskellen på lagt og ligget? At op til flere dansklærere har undervist jer i at lave en fejl inden for noget helt basalt grammatisk - samtidig med, at I har måttet træne den korrekte form i jeres skriftlig dansk-bøger - lyder ret utroligt. Det ville svare til, at matematiklæreren lærte jer en forkert måde at gange på. 

Mht. Privatskoler, så har jeg selv været lærer på en i flere år, og der er altså ikke nogen forskel på lærernes kvalifikationer i forhold til folkeskolen - vi har samme uddannelse, og den største forskel er, at privatskolernes elevklientel ofte er børn fra veluddannede og ressourcestærke familier, og at de har mulighed for at smide "problembørn" ud. Du får altså ikke dygtigere lærere til dine børn ved at vælge privatskole - men dine børn vil ikke møde børn fra alle samfundslag, hvilket jeg synes er en skam. Mine egne børn går på friskole, og den har mange kvaliteter, men det ærgrer mig, at de ikke møder tosprogede og børn med en helt anden baggrund generelt. Jeg ville nok have valgt anderledes i dag, for det er et meget beskyttet miljø med mange "ens" børn. 

Anmeld

1. juni 2012

Sara.

Silas&Mille skriver:

Helt ærligt, så synes jeg egentligt det er et lidt underligt svar. 
Men det kan godt være jeg misforstår dit svar. 

Jeg kan huske rigtig mange ting fra skolen både hvad jeg blev rettet i hvad jeg ikke gjorde.
Så synes da ikke det er underligt hvis andre også kan huske hvad de blev eller ikke blev rettet i, i skolen.

Jeg kan også huske flere ting fra inden jeg startede i skole. 

Men jeg synes i dette tilfælde at det er lærens skyld, når nu TS ikke er blevet rettet de gange hun har skrevet det forkert.
Dermed siger jeg ikke alle lærere er dårlige, men blot nogle. Kender desværre selv et par stykker der ikke burde være lærer. Men sådan er det nu en gang.

Den med afvide - at vide - af vide, den har jeg været meget usikker på.

Men når jeg sidder og skriver bl.a. her på baby.dk går jeg ikke ind og tjekker i en ordbog.

Og har aldrig brugt ordet i mine faglige opgaver, derfor ikke tjekket op på det.

Glemmer at jeg lige var i tvivl om ordet, og er det så først næste gang jeg skriver det... åndssvagt

Men nu ved jeg det da  Tak!

Hvad med ordet spændende? spændenne? Hmmm nu bliver jeg lige i tvivl, mon du kan hjælpe.

Til TS: Åndssvag :-) Jeg kender godt at man kan blive i tvivl

Anmeld

2. juni 2012

mariamiss6

I datid, jo - det er jo kort tillægsform 

Og det er jo korrekt at skrive/sige " jeg har lagt/sat puden fra mig" - men det gør ondt at høre " jeg har lagt/ sat hele dagen". For mange er det fejlindlært hjemmefra - en slags dialekt - og så er det godt nok svært at ændre på. Det samme gælder de mange, der ikke bruger "sin", men konsekvent siger " hans" og " hendes" - "Hun har fået hendes menstruation" , sagde min svigermor engang. Surt, siger jeg bare - at få en andens! 

hhahahah 'en andens'

Og ja, præcis det der: "Jeg har lagt/sat på sofaen hele dagen" aaaargh! Det gør også ondt på mig når jeg læser det hehe.... Men det er jo jydsk så det batter.... Lige så jydsk som 'træls'....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.