Åndsvag eller Ondsvag??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
rikkeregnbue skriver:

Det er nemlig der mit problem ligger.

Jeg har altid skrevet Ondsvag... Og er ALDRIG blevet rettet på i skolen

Nu er det jo heller ikke et ord, man særligt ofte skriver i danske stile eller diktater, så der har vel ikke været anledning fra lærernes side til at rette dig....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

chael

Giraffen skriver:

faktisk staves det Åndssvag - altså med 2 s'er

Det stammer fra "ånds svag" altså at have en svag ånd - skøre danske sprog

Anmeld

1. juni 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

morbibi skriver:

Det er da mærkeligt. Jeg har lige tjekket nudansk ordbog og der står Åndssvag. Man kan KUN skrive det med Å, så det er virkelig mærkeligt, a du aldrig er blevet rettet, for hvordan pokker skal man så vide bedre.....

Er også altid blevet forvirret når folk skrev åndsvag/åndssvag

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
morbibi skriver:

Det er da mærkeligt. Jeg har lige tjekket nudansk ordbog og der står Åndssvag. Man kan KUN skrive det med Å, så det er virkelig mærkeligt, a du aldrig er blevet rettet, for hvordan pokker skal man så vide bedre.....

Altså, jeg har været dansklærer i 16 år nu, og jeg tror endnu ikke, nogen elev har haft brug for at skrive "åndssvag" i deres opgaver eller diktater. Det er jo ikke et ord, man bruger i faglig sammenhæng ret ofte - snarere i frikvartererne.... 

Anmeld

1. juni 2012

Henriette Aaby

Som en tidligere skrev, staves det åndssvag (svag i ånden), og blev brugt som betegnelse for mennesker, der i dag omtales som mennesker med nedsat fysisk/psykisk funktionsevne (med mindre det også har ændret sig). Det samme gælder for evnesvag (svag i evnen)....

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

Giraffen skriver:

faktisk staves det Åndssvag - altså med 2 s'er

Det stammer fra "ånds svag" altså at have en svag ånd - skøre danske sprog

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

rikkeregnbue skriver:

Det er nemlig der mit problem ligger.

Jeg har altid skrevet Ondsvag... Og er ALDRIG blevet rettet på i skolen

Det lyder underligt, men så er det jo ikke overraskende at der er så mange der har svært ved at stave, hvis man ikke bliver rettet i skolen.

Ikke ment som du ikke kan stave, men som en kritik af de lærer, der ikke tænker mere på deres elever. 
Og så er det sådan det ligegyldigt om det er et ord man (næsten) aldrig bruger på skrift. 

Har selv nogle forskellige ord, jeg lige vender med ordbogen.com inden jeg skriver. For selvom jeg var rigtig dygtig til at stave i skolen, så er jeg godt nok faldet af på den med tiden 

Anmeld

1. juni 2012

Zeus

morbibi skriver:

Jeg læret at skrive det med Å, da jeg gik i skole, men aner ikke hvordan tingene hænger sammen nu om dage

Anmeld

1. juni 2012

wamse

Det er med å (åndssvag), da ond (ondssvag)er et helt andet begreb, og tror slet ikke der findes et ord, som hedder det 

Ånd= noget med sjælen

ond= at være ond, at være gemen, led, m.m.

Anmeld

1. juni 2012

Fenja09

Som andre skriver så staves det åndssvag, hvis det skulle skrives ondsvag, ville udtalen være en helt anden.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.