Åndsvag eller Ondsvag??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2012

Plysbjørnen

Giraffen skriver:

faktisk staves det Åndssvag - altså med 2 s'er

Det stammer fra "ånds svag" altså at have en svag ånd - skøre danske sprog

Nemlig... Det er nemlig rigtigt... Det er fordi man har en svag Ånd, og ikke fordi man er ond...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

Dot D

Der er ikke noget ord, der hedder "ondsvag", det ville jo betyde at du er en svag ond, og det er der ingen logik i...

Så derfor åndssvag - som svag i ånden....

Anmeld

1. juni 2012

morbibi

Mor og meget mere skriver:

Altså, jeg har været dansklærer i 16 år nu, og jeg tror endnu ikke, nogen elev har haft brug for at skrive "åndssvag" i deres opgaver eller diktater. Det er jo ikke et ord, man bruger i faglig sammenhæng ret ofte - snarere i frikvartererne.... 

Ok, men NÅR man så bruger ordet i en opgave, så skal man vel også rettes, hvis man har stavet det forkert, ikk

Anmeld

1. juni 2012

RiUL

Åndssvag

Anmeld

1. juni 2012

Clisolka

Giraffen skriver:

Anmeld

1. juni 2012

MortilElias2010

Giraffen skriver:

Anmeld

1. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Silas&Mille skriver:

Det lyder underligt, men så er det jo ikke overraskende at der er så mange der har svært ved at stave, hvis man ikke bliver rettet i skolen.

Ikke ment som du ikke kan stave, men som en kritik af de lærer, der ikke tænker mere på deres elever. 
Og så er det sådan det ligegyldigt om det er et ord man (næsten) aldrig bruger på skrift. 

Har selv nogle forskellige ord, jeg lige vender med ordbogen.com inden jeg skriver. For selvom jeg var rigtig dygtig til at stave i skolen, så er jeg godt nok faldet af på den med tiden 

Jeg er nu temmelig sikker på, at enhver dansklærer vil sætte røde streger, hvis nogen skriver " ondsvag" i en opgave - hvilket næppe kan forekomme ret ofte, da ordet yderst sjældent kan være relevant at bruge. Jeg tillader mig dog at undre mig over, at folk kan huske tilbage til deres skoletid, at de har stavet et bestemt ord forkert og ikke er blevet rettet af læreren. Især, når det ikke kan være sket gentagne gange. 

Hvis alle havde så skarp en hukommelse, at de kunne huske, hvad de er blevet rettet for i skolen, ville det afgjort se bedre ud med folks stavefærdigheder generelt - jeg oplever, at jeg kan rette de samme fejl igen og igen hos en stor gruppe elever, uden at det af den grund "sætter sig fast" . For nogle, fordi det er svært for dem, for andre pga. ligegyldighed. 

Jeg synes, det er lidt let at placere skylden for fejlindlærte stavemåder hos lærerne. Når så mange herinde fx skriver "afvide" eller "af vide" i stedet for "at vide" - og det er godt nok en udbredt fejl! - så vil jeg lægge hovedet på blokken på, at det er blevet rettet og påtalt af hver eneste lærer, der er stødt på det. 

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

Jeg er nu temmelig sikker på, at enhver dansklærer vil sætte røde streger, hvis nogen skriver " ondsvag" i en opgave - hvilket næppe kan forekomme ret ofte, da ordet yderst sjældent kan være relevant at bruge. Jeg tillader mig dog at undre mig over, at folk kan huske tilbage til deres skoletid, at de har stavet et bestemt ord forkert og ikke er blevet rettet af læreren. Især, når det ikke kan være sket gentagne gange. 

Hvis alle havde så skarp en hukommelse, at de kunne huske, hvad de er blevet rettet for i skolen, ville det afgjort se bedre ud med folks stavefærdigheder generelt - jeg oplever, at jeg kan rette de samme fejl igen og igen hos en stor gruppe elever, uden at det af den grund "sætter sig fast" . For nogle, fordi det er svært for dem, for andre pga. ligegyldighed. 

Jeg synes, det er lidt let at placere skylden for fejlindlærte stavemåder hos lærerne. Når så mange herinde fx skriver "afvide" eller "af vide" i stedet for "at vide" - og det er godt nok en udbredt fejl! - så vil jeg lægge hovedet på blokken på, at det er blevet rettet og påtalt af hver eneste lærer, der er stødt på det. 

Helt ærligt, så synes jeg egentligt det er et lidt underligt svar. 
Men det kan godt være jeg misforstår dit svar. 

Jeg kan huske rigtig mange ting fra skolen både hvad jeg blev rettet i hvad jeg ikke gjorde.
Så synes da ikke det er underligt hvis andre også kan huske hvad de blev eller ikke blev rettet i, i skolen.

Jeg kan også huske flere ting fra inden jeg startede i skole. 

Men jeg synes i dette tilfælde at det er lærens skyld, når nu TS ikke er blevet rettet de gange hun har skrevet det forkert.
Dermed siger jeg ikke alle lærere er dårlige, men blot nogle. Kender desværre selv et par stykker der ikke burde være lærer. Men sådan er det nu en gang.

Anmeld

1. juni 2012

LR85

med Å

Anmeld

1. juni 2012

mariamiss6

Mor og meget mere skriver:

Gør det ikke ondt i dine knogler, når du ser folk der skriver "sat" og "lagt" i datid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.