Silas&Mille skriver:
Det lyder underligt, men så er det jo ikke overraskende at der er så mange der har svært ved at stave, hvis man ikke bliver rettet i skolen.
Ikke ment som du ikke kan stave, men som en kritik af de lærer, der ikke tænker mere på deres elever.
Og så er det sådan det ligegyldigt om det er et ord man (næsten) aldrig bruger på skrift.
Har selv nogle forskellige ord, jeg lige vender med ordbogen.com inden jeg skriver. For selvom jeg var rigtig dygtig til at stave i skolen, så er jeg godt nok faldet af på den med tiden 
Jeg er nu temmelig sikker på, at enhver dansklærer vil sætte røde streger, hvis nogen skriver " ondsvag" i en opgave - hvilket næppe kan forekomme ret ofte, da ordet yderst sjældent kan være relevant at bruge. Jeg tillader mig dog at undre mig over, at folk kan huske tilbage til deres skoletid, at de har stavet et bestemt ord forkert og ikke er blevet rettet af læreren. Især, når det ikke kan være sket gentagne gange.
Hvis alle havde så skarp en hukommelse, at de kunne huske, hvad de er blevet rettet for i skolen, ville det afgjort se bedre ud med folks stavefærdigheder generelt - jeg oplever, at jeg kan rette de samme fejl igen og igen hos en stor gruppe elever, uden at det af den grund "sætter sig fast" . For nogle, fordi det er svært for dem, for andre pga. ligegyldighed.
Jeg synes, det er lidt let at placere skylden for fejlindlærte stavemåder hos lærerne. Når så mange herinde fx skriver "afvide" eller "af vide" i stedet for "at vide" - og det er godt nok en udbredt fejl! - så vil jeg lægge hovedet på blokken på, at det er blevet rettet og påtalt af hver eneste lærer, der er stødt på det.
Anmeld