Nyuddannet - hvor lang tid før aktivering?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2012

mortilnoahogmelina

Altså jeg er selv ny udd godt nok på dagpenge .. jeg har ikke meldt hvornår Noah vores søn holder ferie af den årsag at bliver det opdagede så tager de mine dagpenge. Og det er det sammen når man er på kh , du skal være til rådighed hvis ikke du holder ferie selv . Det er dybt uretfærdigt synes jeg.
Men jeg har gjort det at jeg kontakter dp hver dag for at fortælle om Noah er hjemme idag når jeg beslutter at "holde" ferie , så er jeg stadig til rådighed men samtidig får han os ferie , da vi ingen steder skal alligevel funger det håber jeg . For selvfølgelig skal børnene holde ferie det er bare ikke let når man ikke lige har @et par tusind stående til at dække udgifter fordi man ikke får nogen penge .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2012

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg er 30, og nyuddannet arbejdsløs efter en barsel... jeg har været ledig siden starten af marts, og pga. min alder vil jeg først blive sendt i aktivering efter 9 måneder, dvs. til december... din a-kasse kan helt sikkert fortælle dig hvordan reglerne er indenfor dit fag, men lad være med at fortælle noget om barn/dagpleje/ferie... du bliver nok kaldt til rådighedsmøde/orienteringsmøde relativ hurtigt, og der får du helt sikkert en masse informationer omkring det at være nyledig...

1000 tak  

dejligt med noget erfaring .. og nogle gode råd  

Anmeld

31. maj 2012

serinasmor

Pernille08 skriver:

Altså jeg er selv ny udd godt nok på dagpenge .. jeg har ikke meldt hvornår Noah vores søn holder ferie af den årsag at bliver det opdagede så tager de mine dagpenge. Og det er det sammen når man er på kh , du skal være til rådighed hvis ikke du holder ferie selv . Det er dybt uretfærdigt synes jeg.
Men jeg har gjort det at jeg kontakter dp hver dag for at fortælle om Noah er hjemme idag når jeg beslutter at "holde" ferie , så er jeg stadig til rådighed men samtidig får han os ferie , da vi ingen steder skal alligevel funger det håber jeg . For selvfølgelig skal børnene holde ferie det er bare ikke let når man ikke lige har @et par tusind stående til at dække udgifter fordi man ikke får nogen penge .

det er jo det ... problemet er jo så at jeg allerede har meldt ferie og hun vil ende i nødpasning .. hvor de potentielt set er nødt til at sige til en eller anden at du kan desværre ikke holde ferie ..  og det synes jeg helt ærligt ikke jeg kan tillade mig hvis jeg alligevel går hjemme .. 

men du har ret .. kan ikke undvære pengene

Anmeld

31. maj 2012

2babygirls

serinasmor skriver:

hej alle i skønne kvinder (og mænd) 

Jeg håber at én af jer har stået i min situation ... eller bare tilfældigvis kan svare mig på mit spørgsmål

Hvor lang tid går der når man er nyuddannet og omkring de 30 fra man bliver ledig/færdig til man kommer i aktivering (eller hvad de nu finder på) ??

Sagen er den at jeg bliver færdig med min uddannelse om en lille måned (hvis alt går vel) ... Jeg har ikke noget job på hånden ... jeg har ingen ferie at bruge af ... Serina holder ferie på samme tid som sin dagplejemor (dette meldte vi ind i februar fordi vi jo ikke anede hvordan det så ud) ... der er med største sansynlighed ikke nogen pasningstilbud tæt på til akutpasning i sommerferien ... Serina trænger selv til ferie .. men når nu jeg bliver ledig som nyuddannet har jeg jo ikke ret til ferie .. men skal jeg så melde ind til dagplejekontoret at hun ikke kan holde ferie alligevel fordi jeg går ledig ... selvom hun de fleste dage nok alligevel kommer til at være hjemme - fordi jeg jo går hjemme og er ledig .. og akutpasning bare ikke er fantastisk 

ud over det så står vi og skal flytte - men ved ikke hvorhen... kæresten har fået job i århus (bor i aalborg nu)og vi vil meget gerne tættere på så vores hverdag kan hænge sammen .. vi har endnu ikke fået tilbudt en bolig - er dog skrevet op både i Randers, Skanderborg og Silkeborg ... men det rykker bare ikke rigtigt .. Kæresten vil helst holde ferie omkring når vi skal flytte - fornuftigt .. vi aner bare ikke hvornår det er .. Jeg kan ikke skrive Serina op til pasning i den nye by før vi har en adresse .. hun kommer derfor nok på venteliste .. så kan jeg jo blive nødt til at have hende hjemme .. men når man har udsigt til at gå ledig kan man vel ikke bare have barnet hjemme ?? .. Jeg skal jo stå til rådighed - som reglerne er .. Jeg føler heller ikke jeg kan søge job før jeg ved hvornår jeg kan starte .. jeg ved ikke hvornår jeg kan starte før vi har en plads til serina .. 

Det er lige som om det kører i ring - kan i mærke det  

Hvad ville du gøre i min situation ?? ..

bare lade hende holde ferie og så tage skideballen for ikke rigtigt at være til rådighed på arbejdsmarkedet i de uger ?? - så kan de vel egentlig trække mig i dagpenge ? 

Melde at hun ikke holder ferie - selvom hun nok alligevel kommer til at gå hjemme sammen med mig de fleste dage ?? 

HJÆLP  ... er forvirret og lidt frustreret 

Det blev langt og det er jeg ked af .. men tak fordi du læste med så langt 

Serinasmor     - anonyme svar tilladt

Når man er over 30 kan man vist få lov at gå op til 9 mdr, men hæng mig ikke op på det. Jeg gik fra barsel i august sidste år og i november startede jeg på et kursus jeg selv valgte. Så du kan læse om reglerne på jobcentret.

Anmeld

31. maj 2012

serinasmor

come2 skriver:

Reglerne for aktivering er ændret, så de nu er ens for alle uanset alder, og hvor længe man har været ledig.
Det betyder, at unge under 30 år ikke længere skal deltage i uafbrudt aktivering i et halvt år efter 13 ugers ledighed.
Personer med mere end 13 ugers ledighed bag sig, skal heller ikke længere nødvendigvis deltage i fuldtidsaktivering i resten af ledighedsperioden.
Unge skal fortsat have et tilbud om aktivering efter senest 13 ugers ledighed – ligesom alle ledige har ret og pligt til et nyt tilbud om aktivering hvert halve år. Men disse ret- og pligt-tilbud kan nu blive tilpasset individuelt og skal ikke nødvendigvis vare ud over 4 uger. 
De nye regler er trådt i kraft 23. januar 2012.

Fandt lige dette. Første aktivering er åbenbart tidligere end ½ år. og de efterfølgende er så hvert ½ år.

så ifølge dette er det efter 13 ugers ledighed eller hvordan ?

det er i hvert fald sådan jeg læser det

Anmeld

31. maj 2012

come2

serinasmor skriver:

så ifølge dette er det efter 13 ugers ledighed eller hvordan ?

det er i hvert fald sådan jeg læser det

jeps det er også sådan jeg forstår det.

Men man kan ikke helt regne med det. Der gik længere tid med mig.

Anmeld

31. maj 2012

serinasmor

Tina&Martin skriver:

Når man er over 30 kan man vist få lov at gå op til 9 mdr, men hæng mig ikke op på det. Jeg gik fra barsel i august sidste år og i november startede jeg på et kursus jeg selv valgte. Så du kan læse om reglerne på jobcentret.

hehe ... bebrejder INGEN hvis det i råder mig til var skidt .. det er jo i sidste ende mit eget ansvar .... 

men nøj hvor er der mange regler på det punkt ..  ... det er jo ikke til at finde ud af 

Anmeld

31. maj 2012

mortilnoahogmelina

serinasmor skriver:

det er jo det ... problemet er jo så at jeg allerede har meldt ferie og hun vil ende i nødpasning .. hvor de potentielt set er nødt til at sige til en eller anden at du kan desværre ikke holde ferie ..  og det synes jeg helt ærligt ikke jeg kan tillade mig hvis jeg alligevel går hjemme .. 

men du har ret .. kan ikke undvære pengene

Hvor længe har du meddelt at hun holder ferie ??

Og kan sagtens forstå dig .. jeg synes selv det er skide svært og hammer træls - Hvilke uger har du meldt ferie ??

Anmeld

31. maj 2012

serinasmor

come2 skriver:

jeps det er også sådan jeg forstår det.

Men man kan ikke helt regne med det. Der gik længere tid med mig.

i hvert fald mange tak for hjælpen

Anmeld

31. maj 2012

serinasmor

Pernille08 skriver:

Hvor længe har du meddelt at hun holder ferie ??

Og kan sagtens forstå dig .. jeg synes selv det er skide svært og hammer træls - Hvilke uger har du meldt ferie ??

har meldt ferie i 28 29 30 .. det samme som dpmoren .. for det rådede hun mig til når nu vi intet vidste .. uge 29 (mener jeg det var ) kan hun blive sendt med moster på ferie (men hun er jo så lille) .. hendes moster har selv tilbudt det .. hun har selv børn og er dpmor til hverdag ..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.