forstuvet/brækket håndled?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26.787 visninger
38 svar
0 synes godt om
22. maj 2012

Anonym trådstarter

er der nogen herinde, der har prøvet at forstuve eller brække sit håndled?

sagen er den, at jeg dummede mig i weekenden.. det har resulteret i, mit håndled simpelthen er så ømt. jeg har læst på google om både forstuvet håndled og brækket håndled. og mine "symptomer" passer på begge.

ved brækket håndled, taget fra http://www.sundhedslex.dk/braekket-haandled.htm/p>

1. Udtalt smerte der har en tendens til at forværres, når du griber eller lukker hånden
2. Dunkende smerter
3. Skarpe smerter eller smerter der kommer i jag
4. Varme i håndleddet
5. Hævelse
6. Ømhed
7.
Blå mærker eller misfarvning af huden
8. Synlig deformitet som f.eks. et bøjet håndled eller en skæv finger
9. Stivhed eller manglende evne til at bevæge håndleddet eller en finger
10. Følelsesløshed eller koldhed i en eller flere fingre

der passer nummer 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 og 10.
jeg tror, nummer 8 passer, da den der knogle der sidder ved håndledet er meget fremhævet. og mine fingre er iskolde, og det snurrer meget i mine fingre.
ved nummer 7 med misfarvning, er mit håndled ikke blåt som ved blå mærker, det er mere rødt.

når jeg går, svinger man jo automatisk med armene, og der knækker det i mit håndled og gør rigtig ondt. som om, mit håndled bliver "svimmel" .. jeg har håndledet i støttebind, og jeg ved, det ikke sidder for stramt overhovedet, da jeg kan få en finger ind mellem bindet og håndleddet.

men mit håndled føles ikke brækket overhovedet. dog kan jeg ik bevæge hånden op og ned, samt jeg ikke kan knytte hånden. kan heller ikke bruge fingrene til at skrive på tastatur eller noget som helst, så det tager nok lidt tid at svare jer, da jeg kun kan bruge en hånd.

jeg prøver så vidt som muligt at holde armen i ro, og den ligger bare på bordet i timerne, så den kan slappe af, dog dunker det i den og gør ondt.

men kan et håndled godt være brækket, uden det sådan gør vildt ondt? hvordan føles et brækket håndled?

undskyld, hvis det blev langt og indviklet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2012

vitapigen

Jeg synes du burde gå til din læge med den for at få den tjekket. Vi kan ikke afgøre her inde hvor vidt den er brækket eller forstuvet... Det skal der en professionel til. Ofte gør det mere ondt ved en forstuvning end hvis den er brækket. Men hvis den er brækket og du ikke får gjort noget ved det, kan den gro forkert sammen. Så tag hellere lige et smurt forbi lægen

Anmeld

22. maj 2012

wamse

vitapigen skriver:

Jeg synes du burde gå til din læge med den for at få den tjekket. Vi kan ikke afgøre her inde hvor vidt den er brækket eller forstuvet... Det skal der en professionel til. Ofte gør det mere ondt ved en forstuvning end hvis den er brækket. Men hvis den er brækket og du ikke får gjort noget ved det, kan den gro forkert sammen. Så tag hellere lige et smurt forbi lægen

Anmeld

22. maj 2012

lassemor07

Anonym skriver:

sagen er den, at jeg dummede mig i weekenden.. det har resulteret i, mit håndled simpelthen er så ømt. jeg har læst på google om både forstuvet håndled og brækket håndled. og mine "symptomer" passer på begge.

ved brækket håndled, taget fra http://www.sundhedslex.dk/braekket-haandled.htm/p>

1. Udtalt smerte der har en tendens til at forværres, når du griber eller lukker hånden
2. Dunkende smerter
4. Varme i håndleddet
5. Hævelse
6. Ømhed
7. Blå mærker eller misfarvning af huden

jeg tror, nummer 8 passer, da den der knogle der sidder ved håndledet er meget fremhævet. og mine fingre er iskolde, og det snurrer meget i mine fingre.
ved nummer 7 med misfarvning, er mit håndled ikke blåt som ved blå mærker, det er mere rødt.

når jeg går, svinger man jo automatisk med armene, og der knækker det i mit håndled og gør rigtig ondt. som om, mit håndled bliver "svimmel" .. jeg har håndledet i støttebind, og jeg ved, det ikke sidder for stramt overhovedet, da jeg kan få en finger ind mellem bindet og håndleddet.

men mit håndled føles ikke brækket overhovedet. dog kan jeg ik bevæge hånden op og ned, samt jeg ikke kan knytte hånden. kan heller ikke bruge fingrene til at skrive på tastatur eller noget som helst, så det tager nok lidt tid at svare jer, da jeg kun kan bruge en hånd.

jeg prøver så vidt som muligt at holde armen i ro, og den ligger bare på bordet i timerne, så den kan slappe af, dog dunker det i den og gør ondt.

men kan et håndled godt være brækket, uden det sådan gør vildt ondt? hvordan føles et brækket håndled?

Det hedder en tur forbi skadestuen for ja det kunne godt lyde som om den er brækket
Men det kan man jo ikke vide før man kan se hvad der er sket inden i
God bedring

Anmeld

22. maj 2012

Anonym trådstarter

vitapigen skriver:

jeg er blevet rådet til at tage på skadestuen i silkeborg efter skoletid så det tror jeg, jeg vil gøre. har de overhovedet åbent nu?

Anmeld

22. maj 2012

Anonym trådstarter

lassemor07 skriver:

Det hedder en tur forbi skadestuen for ja det kunne godt lyde som om den er brækket
Men det kan man jo ikke vide før man kan se hvad der er sket inden i
God bedring

har skadestuen åben nu?

Anmeld

22. maj 2012

lassemor07

Anonym skriver:

har skadestuen åben nu?

Skadestuen har åben helt døgnet det er kun vagtlægen der har lukket når egen læge har åben

Anmeld

22. maj 2012

Anonym trådstarter

lassemor07 skriver:

Skadestuen har åben helt døgnet det er kun vagtlægen der har lukket når egen læge har åben

har lige fundet ud af, skadestuen i silkeborg er nedlagt, så jeg skal til viborg for det. og jeg sidder i silkeborg nu så der er lige et stykke vej..

Anmeld

22. maj 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

2. Dunkende smerter
4. Varme i håndleddet
5. Hævelse
6. Ømhed
7. Blå mærker eller misfarvning af huden

afsted til læge eller skadesktue med dig og det kan ikke går hurtigt nok..

lang historie kort, som 9 årig brækkede jeg håndleddet(troede selv det var forstuvet) og da min far og stemor syndes det var okay jeg ikke ville på skadestuen og tjækkes drak de nogle bajer istedet..

det skete mandag, vi gik alle id en tro at den nok bare var forstuvet..

da jeg kom op til min mor lørdag og stadig ikke kune bruge min hånd tvang min mor mig på skadestuen til rynken..

BRÆKKET 2 STEDET.. var diaknosen.. jeg fik gips på.. men hende der lagde det gjorde det ikke ordentligt og ugen efter var jeg ved egen læge og viste at gipsen kunne trækkes ud over hånden hvilken den ikke må kunne..

så gipsen kom af for tidelig..

alle disse ting har gjordt jeg har et dårligt håndled idag og tit har ondt i det eller at det svigter hvis jeg bær noget tungt..

SÅ AFSTED MED DIG! end ikke som mig..

Anmeld

22. maj 2012

Anonym trådstarter

Princesspigen skriver:

afsted til læge eller skadesktue med dig og det kan ikke går hurtigt nok..

lang historie kort, som 9 årig brækkede jeg håndleddet(troede selv det var forstuvet) og da min far og stemor syndes det var okay jeg ikke ville på skadestuen og tjækkes drak de nogle bajer istedet..

det skete mandag, vi gik alle id en tro at den nok bare var forstuvet..

da jeg kom op til min mor lørdag og stadig ikke kune bruge min hånd tvang min mor mig på skadestuen til rynken..

BRÆKKET 2 STEDET.. var diaknosen.. jeg fik gips på.. men hende der lagde det gjorde det ikke ordentligt og ugen efter var jeg ved egen læge og viste at gipsen kunne trækkes ud over hånden hvilken den ikke må kunne..

så gipsen kom af for tidelig..

alle disse ting har gjordt jeg har et dårligt håndled idag og tit har ondt i det eller at det svigter hvis jeg bær noget tungt..

SÅ AFSTED MED DIG! end ikke som mig..

åh, din historie lyder ikke rar!
men kan desværre ikke komme nogen steder før 13.20, når jeg har fri fra skole. det skete lørdag aften/nat ved mig.

men kan du huske noget om, hvordan det føltes?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.