Når ens barn smidder maden på gulvet med vilje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2012

Clisolka

Vi har haft det samme problem med Isabella på 18 mrd. herhjemme... Hun gør det stadig indimellem, men slet ikke i så slem en grad som hun har gjort. 

Hun har spist selv med ske og gaffel siden hun var 13 mrd., så nu styrer hun det selv. 

Engang imellem gør hun det for sjov, når en af kattene kommer for tæt på stolen. 

Vi plejer at tage maden fra hende, og give hende det igen lidt efter, for hun er stadig sulten  Der er ingen grin eller sjov når hun gør det. Det er faktisk inden for den sidste måneds tid at hun er holdt helt op med det igen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2012

LR85

Amandas-mor skriver:

Tror du har ret i det hele. Det vil jeg forsøge

Håber det virker. Alle børn skal igennem det og jeg lover dig, at hun vil spise pænere jo ældre hun bliver. 

Giv hende lov a udforske, men vær gode rollemodeller og vis hende a hun ikke får noget sjov/leg/opmærksomhed på det. 

Held og lykke med spiseriet  

Anmeld

10. maj 2012

Maise86

Amandas-mor skriver:

Jeg er helt overbevist om at det somme tider er for at prøve grænser af, for Amandas vedkommende, for hun kan se en direkte ind i øjnene og holde hånden ud i luften med mad på og når man så siger at hun ikke må smidde det på gulvet så griner hun og smidder maden og fortsætter med at se os direkte ind i øjnene. Lille laben  Det ser ekstremt nuttet ud.

Men somme tider tror jeg også at det er leg, hvor hun gør det du beskriver med også at sige "hov" osv.

Ja det er en sjov alder. De er nogle små banditter

Men jeg synes hun er for lille til at man siger at så er du bare ikke sulten mere og så tager maden helt væk.

Anmeld

10. maj 2012

LR85

MorDk skriver:

Nu ER børn forskellige... og man må jo prøve sig lidt frem.

Vores dreng er 19 mdr. og vi begyndte tidligt at være konsekvente...

Vores dreng ved godt hvad der vil ske hvis vi siger...

"Du skal sidde pænt ellers tager mor den"

Hvis han fx. kaster med mad, en ting eller lign. kan vi godt få ham til at stoppe for han ønsker ikke vi tager tingen...

Så vil sige det er forskelligt....da børn ER forskellige...

Nogle børn forstår mere end man liiige tror!

Ved ikke helt hva jeg eller trådstarter skal bruge din kommentar til??

Tror de fleste, hvis ikke alle ved a børn er forskellige! 

Jeg referere til trådstarter som har fået et forslag om a fjerne maden og ikke lade barnet få mere. Det er trådstarter uenig i, og det er jeg også da et så lille og 'umodent' barn ikke forstår hvorfor man tager maden væk og hvad en så stor konsekvens skal bruges til dagen efter. 

Men trådstarter ved godt hva jeg mente, og ved også a børn er forskellige. 

Anmeld

10. maj 2012

LR85

Maise86 skriver:

Men jeg synes hun er for lille til at man siger at så er du bare ikke sulten mere og så tager maden helt væk.

Anmeld

11. maj 2012

Tona

Maise86 skriver:

Ja, det er jeg enig med dig i

Anmeld

11. maj 2012

Tona

LR85 skriver:

Håber det virker. Alle børn skal igennem det og jeg lover dig, at hun vil spise pænere jo ældre hun bliver. 

Giv hende lov a udforske, men vær gode rollemodeller og vis hende a hun ikke får noget sjov/leg/opmærksomhed på det. 

Held og lykke med spiseriet  

Tak

Anmeld

11. maj 2012

JustMe

De forstår slet ikke konsekvenshandling endnu, og man kan ikke forvente at de reagerer på et "nej" og kan styre deres impulser, før de er 1½-2 år. Så at tage maden fra hende, hvis hun stadig er sulten eller "straffe" hende på anden måde er nytteløst og formentlig ikke noget, du får noget ud af. Min datter har gjort det, siden hun var 10 måneder og gør det stadig i perioder. Vi stopper hende i det og siger "nej" og stopper hende konsekvent i at gøre det. Med tiden er hun blevet bedre til ikke at gøre det; i perioder er det dog stadig spændende at kaste alt ned til hunden ledsaget af et "hov"

Anmeld

11. maj 2012

Kløver

Vi står i nøjagtig samme situation

Anmeld

11. maj 2012

sabrinaxb

Amandas-mor skriver:

Hej piger

Kan jeg ikke få nogle gode råd?

Amanda (16 mdr) er begyndt at smidde maden på gulvet når vi spiser. Dvs det har stået på i nogle måneder med er blevet grelt nu.

Hun gør det med vilje og med fuldt overlæg og det er virkelig meget mad hun kan smidde på gulvet. Når hun har gjort det rækker hun så ud efter mere mad. Hun er fuldstændig upåvirket af at vi siger til hende at hun ikke må smidde sin mad på gulvet og hun ser somme tider lige på os og griner når hun gør det. Jeg ved dog ikke helt om det kun er grænsesøgende adfærd, for somme tider kigger hun på maden der falder og klapper og smiler lykkeligt, så jeg tror også at hun syntes det ser sjovt/fint ud og eksperimenterer med tyngdekraften.

Min mor siger at jeg skal tage maden fra hende når hun har smidt noget på gulvet og så sige: "så er du jo mæt skat" og ikke lade hende få mere. Jeg mener dog at hun er for lille til at kæde den konsekvens sammen med hendes handling og syntes desuden at det er svært, for det er ikke fordi hun er mæt at hun gør det. Hun spiser fint videre og er stadig sulten. I øvrigt er det sådan at hun generelt ikke er særlig begejstret for mad og at det er lidt svært at holde hendes vægt ordentlig oppe og at hun ikke er ret interesseret i at spise eller lære at spise med fx ske eller gaffel (kan dog med gaffel og lidt med ske).

Vi prøver altid at lave lækkert mad og vi sidder samlet og hygger os omkring bordet.

Hvad ville I gøre?

Gad vide om det ligger til alderen min søn er også 16 måneder og gør fuldstændig det samme han smider det på gulvet og siger "hov" også griner han så følger lige med , kunne nemlig også godt bruge nogle gode råd..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.