Når ens barn smidder maden på gulvet med vilje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2012

serinasmor

Amandas-mor skriver:

Vi plejer at sige til hende: "nej Amanda du må ikke smidde maden på gulvet" og når hun så griner så griner vi ikke med af det. Jeg er ret overbevist om at hun ved at det ikke er en leg.

Vi har ikke prøvet at ignorere det, men vi har prøvet at rose hende ekstra når hun spiser flot og det virker også lidt

så tror jeg bare i skal blive ved på den måde

hun er nok ved at lære at hvad der galdt igår gælder også idag ... det kan godt være en hård periode .. især hvis det skal testes hver dag .. men det går over / flytter sig til andre ting

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2012

LR85

Amandas-mor skriver:

Hej piger

Kan jeg ikke få nogle gode råd?

Amanda (16 mdr) er begyndt at smidde maden på gulvet når vi spiser. Dvs det har stået på i nogle måneder med er blevet grelt nu.

Hun gør det med vilje og med fuldt overlæg og det er virkelig meget mad hun kan smidde på gulvet. Når hun har gjort det rækker hun så ud efter mere mad. Hun er fuldstændig upåvirket af at vi siger til hende at hun ikke må smidde sin mad på gulvet og hun ser somme tider lige på os og griner når hun gør det. Jeg ved dog ikke helt om det kun er grænsesøgende adfærd, for somme tider kigger hun på maden der falder og klapper og smiler lykkeligt, så jeg tror også at hun syntes det ser sjovt/fint ud og eksperimenterer med tyngdekraften.

Min mor siger at jeg skal tage maden fra hende når hun har smidt noget på gulvet og så sige: "så er du jo mæt skat" og ikke lade hende få mere. Jeg mener dog at hun er for lille til at kæde den konsekvens sammen med hendes handling og syntes desuden at det er svært, for det er ikke fordi hun er mæt at hun gør det. Hun spiser fint videre og er stadig sulten. I øvrigt er det sådan at hun generelt ikke er særlig begejstret for mad og at det er lidt svært at holde hendes vægt ordentlig oppe og at hun ikke er ret interesseret i at spise eller lære at spise med fx ske eller gaffel (kan dog med gaffel og lidt med ske).

Vi prøver altid at lave lækkert mad og vi sidder samlet og hygger os omkring bordet.

Hvad ville I gøre?

Ignorere det. Saml det op bagefter. 

Jo mere opmærksomhed, jo sjovere. 

Anmeld

10. maj 2012

Tona

LR85 skriver:

Ignorere det. Saml det op bagefter. 

Jo mere opmærksomhed, jo sjovere. 

Men hun får jo ikke noget at spise så?

Anmeld

10. maj 2012

LR85

Amandas-mor skriver:

Men hun får jo ikke noget at spise så?

Er det hele tallerkenen hun vender eller??

Selvfølgelig skal hun have noget a spise, for fu har ret. Hun har ikke en ide om konsekvensberegning før om laaang tid. 

Læg evt lidt på tallerkenen a gangen, saml lidt op a gangen. Men giv hende INGEN opmærksomhed på det. Lad være at kigge, grine eller kommenter på det. 

Anmeld

10. maj 2012

Tona

LR85 skriver:

Selvfølgelig skal hun have noget a spise, for fu har ret. Hun har ikke en ide om konsekvensberegning før om laaang tid. 

Læg evt lidt på tallerkenen a gangen, saml lidt op a gangen. Men giv hende INGEN opmærksomhed på det. Lad være at kigge, grine eller kommenter på det. 

Til at begynde med er det enkelte stykker hun smidder ud over. Som måltidet skrider frem vender hun så ofte også bunden i vejret på sin talerken men lader den blive på bordet. Vender man den om igen og lægger maden tilbage gentager det hele sig.

Hvis jeg ikke griber ind får hun måske 4 mundfulde og så ikke mere

Men jo måske har du ret i at jeg skal prøve at give mindre portioner og så bare ikke kommentere på det.

Men hvad så med når hun vender bunden i vejret på talerknen. Skal den så tages fra hende? Eller hvordan? Hun sidder og skramler med den og slår den i bordet også nemlig og får slet ingen mad så. Nogle gange har det være så slemt at vi har taget talerknen fra hende og så givet hende maden i hånden i takt med at hun spiste det.

Anmeld

10. maj 2012

Tona

serinasmor skriver:

så tror jeg bare i skal blive ved på den måde

hun er nok ved at lære at hvad der galdt igår gælder også idag ... det kan godt være en hård periode .. især hvis det skal testes hver dag .. men det går over / flytter sig til andre ting

Ja, det er nok bare en periode

Anmeld

10. maj 2012

maria_wlt

Ene er 12 mdr nu og har gjort det nummer i 2 mdr nu..

Jeg har valgt at sige at nu har hun prøvet at sidde med maden selv, men nu er det SLUT 

Nu får hun et stykke mad af gangen eller på ske som hun selv må tage og så putte i munden..

Hvis hun sidder og leger med det eller smider det på gulvet så er hun IKKE sulten mere.. 

Anmeld

10. maj 2012

LR85

Amandas-mor skriver:

Til at begynde med er det enkelte stykker hun smidder ud over. Som måltidet skrider frem vender hun så ofte også bunden i vejret på sin talerken men lader den blive på bordet. Vender man den om igen og lægger maden tilbage gentager det hele sig.

Hvis jeg ikke griber ind får hun måske 4 mundfulde og så ikke mere

Men jo måske har du ret i at jeg skal prøve at give mindre portioner og så bare ikke kommentere på det.

Men hvad så med når hun vender bunden i vejret på talerknen. Skal den så tages fra hende? Eller hvordan? Hun sidder og skramler med den og slår den i bordet også nemlig og får slet ingen mad så. Nogle gange har det være så slemt at vi har taget talerknen fra hende og så givet hende maden i hånden i takt med at hun spiste det.

Ja, så ville jeg tage tallerkenen væk, og lad hende spise der hun har væltet ud. Simpelthen gøre det til et så lille problem som muligt så det ikke er sjovt. 

Måske kunne du give hende et par skefulde mens hun leger med ærterne/sidder med noget brød, så hun får lidt ind. 

Måske kan man holde på tallerkenen med en hånd, uden i kigge eller snakke om det, mens man fortsætter sit måltid og snakkee videre med manden. Men ved ikke om det alligevel vil være lidt for sjovt. Det må i prøve her frem med. 

Anmeld

10. maj 2012

MorDk

LR85 skriver:

Nu ER børn forskellige... og man må jo prøve sig lidt frem.

Vores dreng er 19 mdr. og vi begyndte tidligt at være konsekvente...

Vores dreng ved godt hvad der vil ske hvis vi siger...

"Du skal sidde pænt ellers tager mor den"

Hvis han fx. kaster med mad, en ting eller lign. kan vi godt få ham til at stoppe for han ønsker ikke vi tager tingen...

Så vil sige det er forskelligt....da børn ER forskellige...

Nogle børn forstår mere end man liiige tror!

Anmeld

10. maj 2012

Tona

LR85 skriver:

Ja, så ville jeg tage tallerkenen væk, og lad hende spise der hun har væltet ud. Simpelthen gøre det til et så lille problem som muligt så det ikke er sjovt. 

Måske kunne du give hende et par skefulde mens hun leger med ærterne/sidder med noget brød, så hun får lidt ind. 

Måske kan man holde på tallerkenen med en hånd, uden i kigge eller snakke om det, mens man fortsætter sit måltid og snakkee videre med manden. Men ved ikke om det alligevel vil være lidt for sjovt. Det må i prøve her frem med. 

Tror du har ret i det hele. Det vil jeg forsøge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.