Øjenbetændelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2012

Holbæktrunten

Maja84 skriver:

Ej ville ikke være godt, hvis han har samme mening, kan jeg få nogle af de andre lægers mening, kan jo være der feks findes andre måder, hvis en dag tager det, at man kan få noget som ikke er antibiotika som kan hjælpe, eller selv se om feks kamillethe kan gøre det

Personligt ville jeg nu ikke bruge kamillesthe - køb noget saltvand på apotheket og skyl øjnene i. På mit arbejde må vi ikke bruge kamillethe (som man gjorde i gamle dage) - kan ikke huske begrundelsen, men i min verden lyder det meget fornuftigt - der er fx altid lidt "snuller" i thevandet, det kan ikke være godt at få i et i forvejen irriteret øje...

OG så er der jo forskel på om det er en viral eller bakteriebetinget øjenbetændelse. Det er ganske normalt at børn får hvide klatter i øjnene i forbindelse med fx forkølelse. Der hvor man skal være obs er, når det hvide i øjet er blevet rødt. Oftest starter det i det ene øje, og derefter bliver det hurtigt overført til det andet, da bakteriel øjenbetændelse er ekstrem smitsom. Også derfor vi ikke må sende børnene i institution, før de er i behandling 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2012

Victoriasmor88

MorDk skriver:

Det er ihvertfald vigtigt at være opmærksom på om øjnene er røde og irriteret. Hvis ungerne er røde i øjnene (i det noget af det hvide fx.) så ER det øjenbetændelse. MEN hvis ingen rødme kræver det IKKE behandling. Så kan det være alm. virus/pus der er i øjnene... og det kan klares med saltvand...

Fuldstændig korrekt  Og så kan jeg kun tilføje RIGTIG god håndhygiejne 

Anmeld

11. maj 2012

Kløver

Holbæktrunten skriver:

Personligt ville jeg nu ikke bruge kamillesthe - køb noget saltvand på apotheket og skyl øjnene i. På mit arbejde må vi ikke bruge kamillethe (som man gjorde i gamle dage) - kan ikke huske begrundelsen, men i min verden lyder det meget fornuftigt - der er fx altid lidt "snuller" i thevandet, det kan ikke være godt at få i et i forvejen irriteret øje...

OG så er der jo forskel på om det er en viral eller bakteriebetinget øjenbetændelse. Det er ganske normalt at børn får hvide klatter i øjnene i forbindelse med fx forkølelse. Der hvor man skal være obs er, når det hvide i øjet er blevet rødt. Oftest starter det i det ene øje, og derefter bliver det hurtigt overført til det andet, da bakteriel øjenbetændelse er ekstrem smitsom. Også derfor vi ikke må sende børnene i institution, før de er i behandling 

Jeg har brugt theen Hvis saltvandet ikke var nok, min søn var meget plaget af øjenbetændelse som spæd, og lillepigen på knap 4 uger har haft det 1 gang, og derudover haft puds pga forkølelse. Saltvand gør meget godt også til en stoppet næse
Det Er sjovt som det ændrer sig med tingene, måske lægen også kan svare til årsagen ang kamillethe
Jeg holder mig nok til saltvand fremover

Dejligt at lære noget

Anmeld

11. maj 2012

Alexander&Lærke

Maja_4000 skriver:

Men det er kun rødme inde i det hvide som er tegn på betændelse ? Ikke rundt om øjnene ? 

Synes bare det er ret dumt at lægerne ikke allesammen fortæller det  Der er da ingen grund til at give hende alt muligt som slet ikke er nødvendigt !

Jo hvis der hvide inde i øjet er rødt er der tale om betændelse, ikke hvis huden rundt om øjnene er røde, måske er øjnene irreteret hvis dere r pus i dem, det kan nok godt mærkes.... Eller osse er hun bare træt...

Ja det er da dumt at lægerne ikke fortælle det samme, men de læger jeg snakke med, spørg altid om der er rødt inde i øjet ellers siger de også det er forkølet øjne.. Derfor er jeg begyndt ikke at ringe som det første men først behandle med saltvand hvis der bare er tale om gul pus...  Det samme sagde min sp da min datter havde en del gul pus efter fødsel. At det bare skulle behandles med saltvand....

Anmeld

11. maj 2012

Holbæktrunten

Maja84 skriver:

Jeg har brugt theen Hvis saltvandet ikke var nok, min søn var meget plaget af øjenbetændelse som spæd, og lillepigen på knap 4 uger har haft det 1 gang, og derudover haft puds pga forkølelse. Saltvand gør meget godt også til en stoppet næse
Det Er sjovt som det ændrer sig med tingene, måske lægen også kan svare til årsagen ang kamillethe
Jeg holder mig nok til saltvand fremover

Dejligt at lære noget

Anmeld

11. maj 2012

Maja_4000

Mette&Alexander skriver:

Jo hvis der hvide inde i øjet er rødt er der tale om betændelse, ikke hvis huden rundt om øjnene er røde, måske er øjnene irreteret hvis dere r pus i dem, det kan nok godt mærkes.... Eller osse er hun bare træt...

Ja det er da dumt at lægerne ikke fortælle det samme, men de læger jeg snakke med, spørg altid om der er rødt inde i øjet ellers siger de også det er forkølet øjne.. Derfor er jeg begyndt ikke at ringe som det første men først behandle med saltvand hvis der bare er tale om gul pus...  Det samme sagde min sp da min datter havde en del gul pus efter fødsel. At det bare skulle behandles med saltvand....

Dumme læge Han spurgte ikke engang om hun var rød i øjet  Men han havde jo så ret alligevel :b

Men det smitter vel ikke så ? Så kan hun jo godt komme i vuggestue 

Anmeld

11. maj 2012

_-Kathrine-_

Har ikke læst hele tråden, så ved ikke om det er skrevet, men hvis det skal foregå helt korrekt, så skal lægen foretage en podning (ligesom med halsbetændelse) som kan vise om der er bakterier i øjet..,
Hvis der ikke er det, er det en virus som kan klares med saltvandsøjendråber og er væk i løbet af 1-2 døgn :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.