kan en udlejer virkelig kræve at få cpr. nr???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2012

jydeinden

Gardenia skriver:

Det er hamrende ulovligt. Jer der har skrevet under på sådan en lejekontrakt, synes jeg skulle rette henvendelse til LLO.
Og jer der har fået tilbudt en lejekontrakt, afvis og i slemme tilfælde så gå til politiet.

det er bestemt ikke ulovligt, de fleste boligforeninger nu om dage beder om dit cpr nummer, og de om nogen må og ER sat grundigt ind i reglerne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2012

Dustmuz

Gardenia skriver:

Det er hamrende ulovligt. Jer der har skrevet under på sådan en lejekontrakt, synes jeg skulle rette henvendelse til LLO.
Og jer der har fået tilbudt en lejekontrakt, afvis og i slemme tilfælde så gå til politiet.

Det er ikke spor ulovligt

Anmeld

25. november 2012

tarni

Philla skriver:

Udlejer må gerne tjekke én i RKI. Det er dog ikke nødvendigt med cpr., men blot fødselsdato. Hvis udlejer løbende vil holde øje med dig i RKI, så skal du oplyses herom. (du bliver lagt i en database (kreditvagten))

Først skal vi lige blive enige om tingne her.

RKI ( Ribers Kredit Information )

Er et sted hvor virksomheder MOD betaling kan have en konto. så de har adgang til at se om en person er en dårlig betaler som det kaldes.

der findes flere andre sider end RKI men har samme funktion. RKI er nok det første og mest kendte register.

#Experian er verdens førende leverandør af informations-tjenester, statistik og analytiske modeller inden for økonomiske data, fysiske adresser m.v. I mere end 80 lande hjælper Experian kunder med at styre deres kreditrisiko, forebygge svindel, lokalisere attraktive markeder og konsolidere beslutningsprocesser. Forbrugere og privatpersoner kan gennem Experian få afklaret kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri.
Experian har en global årlig omsætning på 27 milliarder kroner (2012) og ca. 17.000 ansatte med kontorer i 44 lande over hele verden. I Danmark har Experian en hovedafdeling på Østerbro i København og et kontor i Silkeborg og beskæftiger ca. 150 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring.#

som det fremgår er det ikke et stats ejet firma. www.rki.dk

og jeg må gøre det tydligt her inde. DER ER INGEN privat personer der kan få adgang til dine rki oplysninger uden du selv har givet lov til dette.  og her er det DIG selv der skal indhente papirene. andre kan ikke.

Facts : Vi har skiftet til NemID og det er derfor ikke længere muligt at anvende NetID og Digital Signatur.

så medmindre i vil udlevere jeres NemID info er der ingen andre end jer selv der har adgang til de oplysninger.

Anmeld

25. november 2012

TaAsJu

banana3 skriver:

Vores venne par har fundet en lejlighed, som de rigtig gerne vil leje, men udlejer har bedt dem om cprnr? ikke bare de første, men sgu også de sidste 4? hvad mon han skal bruge dem til ?? - det er da hemmeligt er det ikke ? altså vores sidste 4?

Vores boligselsskab har og vores. Og det er fordi de samarbejder med kommunen af hensyn til bolig indskud (hvis man skal have det), boligstøtte, hjælp til bolig. jeg kunne udfylde alle papier ved boligselsskabet og de sendte dem vider til kommunen. Det var altså ret smart!!

men ville mene at er det privat udlejer skal de oplyse hvad de vil bruge det til...

Anmeld

25. november 2012

Marts<3

Hvorfor spørger de ikke bare, hvad de skal bruge det til? Så kan de jo derefter afgøre om det lyder lusket... 

Anmeld

25. november 2012

Fines mor

Marts<3 skriver:

Hvorfor spørger de ikke bare, hvad de skal bruge det til? Så kan de jo derefter afgøre om det lyder lusket... 

De anvender det til, at tjekke om man skylder andre boligejer for husleje. De tjekker ikke efter billån, kontokort osv.

Anmeld

25. november 2012

Kay

det er altså ganske normalt... det har jeg skulle alle steder jeg har skulle leje bolig... også til forsikrings selskaber og sådan noget 

Anmeld

2. december 2012

tarni

Kay skriver:

det er altså ganske normalt... det har jeg skulle alle steder jeg har skulle leje bolig... også til forsikrings selskaber og sådan noget 

Jeg må sige at jeg ikke kan se.. hvorfor de skal slå¨en op i RKI for at se om du skylder andre boligselskaber. Jeg er temlig sikker på at bolig selskaberne køre på samme måde som Banker og Forsikrings selskaber.fx:9 ud af 10 forsikrings selskaber vil ikke give dig indboforsikring. hvis du skylder penge til et andet forsikring selskab.og hvis du har skiftet bank.. og har lån i den gamle bank--- og søger om nyt. i den nye. og selv om du ikke er registreret i RKI,. vil du have svært ved at få et lån.da de kan se du skylder der....Men det er normalt at alle aflevere cpr-nr til boligselskaber. for så kan de være sikker på du er den du er... da de fx så ikke huser illegale. og ikke mindst kan hive en i retten. hvis lejligheden er ødelagt ved fra flytning. det er jo deres forsikring. de vil heller ikke kunne sende rykkere ud til dig. hvis du ikke betaler husleje. osv.... så derfor er det normalt i boligselskaberPrivat udlejning.. der betaler man normalt 3 måneders husleje forud. da det sikre udlejern mod tab. hvis det lejen ikke betaler.dog ville jeg aldrig give privat udlejer mit cpr. og hvis det er ang. rki. ville jeg få tilsendt papirne og vise personen det.Dit cpr. er utroligt vigtigt. i de forkerte hænder kan dit cpr nummer misbruges helt vildt.. tro mig. det er ikke godt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.