kan en udlejer virkelig kræve at få cpr. nr???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2012

H+S Skjolgborg.

det gør  de om mange steder efterhånden næsten alle nu fik vi afvide..

Vi skulle også her i jan da vi leje hus det er jo fordi hvis man ikke betaler en dag så har de ens cpr nr og kan hiv en i retten f.eks.

Det skal man også i mange boligselskaber jeg skulle i DBA og lejebo den gang jeg boede i boligselskab.Ja og banken,kommunen og sygehuset osv også. En udlejer kan jo ikke snyde med cpr nr han skulle jo også kunne deres uderskrift samtid med og det er jo forfalskeningen så oveni.

Mvh henriette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2012

Silas&Mille

Tror nu det er meget normalt at skulle opgive cpr-nummer, både ved boligforeninger og private udlejere.

De kunne nok godt forsøge at oprette lån osv i dine venners navne, men det kræver nu stadig en underskrift før et sådan er gyldigt.

Jeg tænker også, ens arbejdsgiver skal jo også have ens cpr-nummer for at kunne udbetale løn. Så kunne han/hun jo også misbruge det, hvis han/hun havde lyst

Anmeld

9. maj 2012

H+S Skjolgborg.

Silas&Mille skriver:

Tror nu det er meget normalt at skulle opgive cpr-nummer, både ved boligforeninger og private udlejere.

De kunne nok godt forsøge at oprette lån osv i dine venners navne, men det kræver nu stadig en underskrift før et sådan er gyldigt.

Jeg tænker også, ens arbejdsgiver skal jo også have ens cpr-nummer for at kunne udbetale løn. Så kunne han/hun jo også misbruge det, hvis han/hun havde lyst

nemlig det jeg mener og det er jo uloveligt.

Anmeld

24. november 2012

tarni

Er nok lidt sent, men for at ligge det fast.

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister

Kapitel 12

Kommunalbestyrelsernes videregivelse af enkeltoplysninger m.v. til private

§ 45. Enhver har ret til hos en kommunalbestyrelse at få oplyst navne på personer, der ifølge CPR er tilmeldt i en bolig, som den pågældende dokumenterer at være (med)ejer eller lejer af. Dette gælder, uanset om de tilmeldte personer har navne- og adressebeskyttelse efter § 28.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125606#K2

Det er måske ikke til gavn lige for personen der stillet dette spørsmål men håber det besvare andre der står i det "problem"

Tarni

Anmeld

24. november 2012

Philla

banana3 skriver:

jeg tror bestemt ikke de har ret til dette!

Udlejer må gerne tjekke én i RKI. Det er dog ikke nødvendigt med cpr., men blot fødselsdato. Hvis udlejer løbende vil holde øje med dig i RKI, så skal du oplyses herom. (du bliver lagt i en database (kreditvagten))

Anmeld

24. november 2012

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

fejl

Anmeld

24. november 2012

Gardenia

Det er hamrende ulovligt. Jer der har skrevet under på sådan en lejekontrakt, synes jeg skulle rette henvendelse til LLO.
Og jer der har fået tilbudt en lejekontrakt, afvis og i slemme tilfælde så gå til politiet.

Anmeld

24. november 2012

Philla

Gardenia skriver:

Det er hamrende ulovligt. Jer der har skrevet under på sådan en lejekontrakt, synes jeg skulle rette henvendelse til LLO.
Og jer der har fået tilbudt en lejekontrakt, afvis og i slemme tilfælde så gå til politiet.

Er det lovligt at udlejer beder om lejers cpr nummer:

(fundet på nettet)

Datatilsynet: Ja, i henhold til Persondatalovens § 11, stk. 2.

3.Hvis ja – Ved den handling at lejeren oplyser sit CPR-nummer, er det så at betragte som ”at registrerede har givet samtykke til registreringen” – uanset om nummeret er givet skriftligt eller mundtligt?

Datatilsynet: ”Ifølge Persondatalovens § 3, nr. 8, er et samtykke enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den pågældende selv gøres til genstand for behandling.”

For at udlejer kan dokumenterer ”informeret viljestilkendegivelse” bør lejer underskrive en formular, hvoraf det fremgår hvad oplysningen (cpr-nummer) skal benyttes til. Det kunne f.eks. være entydig identifikation, PBS-tilmelding, NemKonto og e-boks. Hvis CPR-nummer oplyses mundtlig, bør man sende en bekræftelse på, at man har fået det og til hvilken brug (som ovenfor).

Persondataloven § 11. Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.

Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer, når 1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,

eller 3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål,

eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed

Anmeld

24. november 2012

Benjamins'mor

Lyder underligt.
Skulle vores ikke. Vi bor i bolig forening.

Anmeld

24. november 2012

Dustmuz

banana3 skriver:

Vores venne par har fundet en lejlighed, som de rigtig gerne vil leje, men udlejer har bedt dem om cprnr? ikke bare de første, men sgu også de sidste 4? hvad mon han skal bruge dem til ?? - det er da hemmeligt er det ikke ? altså vores sidste 4?

JA, udlejer kan faktisk bede om dem, for at tjekke om du er listet i RKI, eller du har udestående hos andre boligselskaber..

Dog skal det siges, at det ikke er en nødvendighed.
men mange vil gerne have dem, af den simple årsag at der kan blive inkasso sager, pga manglende husleje og sådan..

Derfor beder de om dem fra start.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.