Hvorfor er vuggestue sundt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2012

MariaJ

Mumto3 skriver:

Nå, ja...lige en tillægsbemærkning:

Tror I virkelig, jer med børn i vuggestue, at jeres barn modtager lige så meget kærlighed i de 45 timer om ugen det er i vuggestue, som det ville have modtaget, hvis det var jer selv der passede barnet?

Nej, det tror jeg ikke. Som skrevet ovenfor er mit barn først og fremmest i institution, fordi vi har brug for pasning, og med det in mente synes jeg vores vuggestue er et godt sted, hvor vores datter ser ud til at trives.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2012

MariaJ

Mumto3 skriver:

Oj, hvor er det bare rigtig sagt!!!

Mor og far skal ud og arbejde, og derfor er vi NØDT TIL at sende de små pus afsted og få det bedste ud af det. Det er jo også derfor forældre bruger så meget energi på at forsvare at deres børn skal passes, alle de der argumenter med at børn skal lære at blive sociale (og det kan de åbentbart kun lære i en vuggestue/DP?), og at børnene selvfølgelig får masser af kærlighed og omsorg i vuggestuen og at man som mor slet slet ikke kunne give barnet de udfordringer det har brug for.

At der så er rigtig meget forskning er pejer i den modsatte retning og som netop viser den sammenhæng. Nu er de første generation ved at være vokset op, hvor stort set alle gik i institution, og aldrig før har der være så mange unge mennesker, der lider af lavt selvværd, socialforbi, depressioner osv, og rigtig mange peger på at det hænger sammen med at de er i de første leveår at den vigtigste udvikling sker. Hjernen vokser næsten 400% fra man er født til man går i børnehave. Det er på dette tidspunkt at hele den grundlæggene holdning til omverden bliver lagt. Bliver barnet mødt med kærlighed, omsorg, rumlighed, tolerance og opmuntring, så er det dét der præger barnets sind og tilgangen til verden. Omvendt hvis barnet oplever at blive forladt (og man bliver altså forladt at sin mor, når man er 12 mdr gammel og bliver proppet ind i en vuggestuen sammen med en masse andre børn og et par vokse, og man står og græder og er ulykkelig og prøver at vise mor: Du må ikke forlade mig!!! Tag mig med! Jeg vil være sammen med dig!!! -og alligvel går mor bare. Barnet lærer at der ikke bliver lyttet til dets signaler og at dets følelser ikke bliver taget alvorligt. Det tager det med sig resten at livet. -og i vuggestuen oplever barnet at der er et hieriki blandt børnene, og dem der klare sig bedst, det er dem som er i stand til at tromle de andre ned, gerne uden at pædagogerne opdager det alt for meget. Det udløser ikke bonuspoint at være sød og venlig, og give rum til de andre, det giver bonus at være den stærke.

Selvfølgelig holder barnet op med at græder, det nytter jo ikke noget at prøve at sige: Mor, jeg vil helst være sammen med dig. -og børn er ekstremt omstillingsparate og samarbejdsvillige, og så prøver de at få det bedste ud af det kaos de er endt i.

Når man snakker med skolelærer fra 1970erne, dengang hvor nogle blev passet hjemme og nogle blev passet i institution (og hvor normeringerne var meget bedre end i dag), så fortæller disse lærer, at de behøvede slet ikke at få at vide hvem der var hjemmepasset og hvem der havde været i institution, for det kunne de mærke på børnene.

Lidt firkantet sagt så var institutionsbørnene mere højtråbende, havde sværere ved at sidde og fordybe sig og koncentere sig i længere tid af gangen, og de sætte sig selv først. Hjemmebørnene var derimod (i grove træk, selvfølgelig er der forskel på børn!!!) meget bedre til at sidde stille længere tid af gangen (også drengene!) og de havde en tillid til at de ikke behøvede at masse sig selv forrest i køen, fordi det var deres erfaring hjemmefra.

Nå, nu vil jeg stoppe inden det løber helt af med mig....

Jeg er for så vidt enig i meget af det du skriver, men tror også at man skal være forsigtig med at idyllisere fortiden. Det er muligt at der var tyve år i 1950'erne-1960'erne, hvor det var almindeligt at en husmor med en del velfærdsgoder tilgængelig gik hjemme og passede 2-3 børn, og derfor kunne give omsorg og opmærksomhed i et mål, der svarer til det ideelle, men før (og sideløbende med) det var der altså mange store børneflokke, fattige hjem og hårdt arbejde - også for mødrene. Det kan godt godt være at børn "alle dage" har været "hjemme", men mit gæt er, at rigtig mange af dem har været holdt øje med af ældre søskende, andre børn og voksne eller måske ikke rigtig af nogen mens deres forældre har passet deres daglige gøremål (hvadenten de var hjemme eller ude).

Anmeld

25. april 2012

Happiness

Anonym skriver:

Hvorfor siger folk det sundt for vores børn at gå i vuggestue ? Når de små stakler er triste og græder en hel dag i over flere måneder . Får ikk det kærlighed som de burde at få , føler sig ensom og forladt. Hvorfor er det så sundt ?

Hvis du har et grædende barn i flere mdr, vil jeg mene at enten er barnet kørt for hurtigt ind. Eller også er den da helt gal. Ville have taget det op med pædagogerne eller ledelsen efter de første par uger!

Undrer mig over at pædagogerne ikke har taget en snak med dig om det, hvis det er så utrygt. Så hvis det virkeligt er sådan at barnet græder hele dagen,hver dag. Ja så havde jeg valgt et andet setd for mit barn!

Anmeld

25. april 2012

132319

Nå, ja...lige en tillægsbemærkning:

Tror I virkelig, jer med børn i vuggestue, at jeres barn modtager lige så meget kærlighed i de 45 timer om ugen det er i vuggestue, som det ville have modtaget, hvis det var jer selv der passede barnet?

Ja og samtidig får de mad på bordet -Ikke alle har eller har lyst til at have en mand der hiver pengene hjem.

Mit barn får stadig masser af kærlighed fra mig og hendes far, kærligheden er jo ikke mindre blot fordi man synes at barnet skal i vuggestue  Ydermere bliver hun stimuleret og udfordret af andre børn, lærer at fungere socialt og lærer at hun ikke altid kommer først.

Selvom jeg kunne, ville jeg aldrig vælge at gå hjemme med mit barn frem til børnehave/skolealderen -Dét mener jeg ikke er sundt for børn men sådan er vi så forskellige.

Anmeld

25. april 2012

maria_wlt

132319 skriver:

Hvem siger at "de små stakler" gør det? 

Min datter går i vuggestue og hun får masser af kærlighed fra både personale og sine kammerater -Sikke da noget vås!!

Min søn har også gået i vuggestue og han havde det som blommen i et æg, da han startede 8 måneder gammel.

Sikke et mærkeligt, mærkeligt indlæg! 

Begge mine går i VS og de har aldrig været gladere... OG ALDRIGE SYGE 

Anmeld

25. april 2012

Laulund87

Min datter ELSKER hendes vuggestue! Hun vil ikke hjem når man kommer for at hente hende, hun leger bare videre som om hun ikke har set én

Desuden har hun et helt særligt forhold til en af pædagogerne. Hun siger "elsker Hanne" hver morgen når hun skal afsted og pædagogen siger også at de to har noget særligt

Anmeld

25. april 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Hvorfor har TS ikke skrevet noget siden oprettelse af indlægget???

Det må da bare være på grund af, at man ønsker, at der skal komme en diskussion ud af indlægget.

Anmeld

25. april 2012

Skouboe

Mumto3 skriver:

Oj, hvor er det bare rigtig sagt!!!

Mor og far skal ud og arbejde, og derfor er vi NØDT TIL at sende de små pus afsted og få det bedste ud af det. Det er jo også derfor forældre bruger så meget energi på at forsvare at deres børn skal passes, alle de der argumenter med at børn skal lære at blive sociale (og det kan de åbentbart kun lære i en vuggestue/DP?), og at børnene selvfølgelig får masser af kærlighed og omsorg i vuggestuen og at man som mor slet slet ikke kunne give barnet de udfordringer det har brug for.

At der så er rigtig meget forskning er pejer i den modsatte retning og som netop viser den sammenhæng. Nu er de første generation ved at være vokset op, hvor stort set alle gik i institution, og aldrig før har der være så mange unge mennesker, der lider af lavt selvværd, socialforbi, depressioner osv, og rigtig mange peger på at det hænger sammen med at de er i de første leveår at den vigtigste udvikling sker. Hjernen vokser næsten 400% fra man er født til man går i børnehave. Det er på dette tidspunkt at hele den grundlæggene holdning til omverden bliver lagt. Bliver barnet mødt med kærlighed, omsorg, rumlighed, tolerance og opmuntring, så er det dét der præger barnets sind og tilgangen til verden. Omvendt hvis barnet oplever at blive forladt (og man bliver altså forladt at sin mor, når man er 12 mdr gammel og bliver proppet ind i en vuggestuen sammen med en masse andre børn og et par vokse, og man står og græder og er ulykkelig og prøver at vise mor: Du må ikke forlade mig!!! Tag mig med! Jeg vil være sammen med dig!!! -og alligvel går mor bare. Barnet lærer at der ikke bliver lyttet til dets signaler og at dets følelser ikke bliver taget alvorligt. Det tager det med sig resten at livet. -og i vuggestuen oplever barnet at der er et hieriki blandt børnene, og dem der klare sig bedst, det er dem som er i stand til at tromle de andre ned, gerne uden at pædagogerne opdager det alt for meget. Det udløser ikke bonuspoint at være sød og venlig, og give rum til de andre, det giver bonus at være den stærke.

Selvfølgelig holder barnet op med at græder, det nytter jo ikke noget at prøve at sige: Mor, jeg vil helst være sammen med dig. -og børn er ekstremt omstillingsparate og samarbejdsvillige, og så prøver de at få det bedste ud af det kaos de er endt i.

Når man snakker med skolelærer fra 1970erne, dengang hvor nogle blev passet hjemme og nogle blev passet i institution (og hvor normeringerne var meget bedre end i dag), så fortæller disse lærer, at de behøvede slet ikke at få at vide hvem der var hjemmepasset og hvem der havde været i institution, for det kunne de mærke på børnene.

Lidt firkantet sagt så var institutionsbørnene mere højtråbende, havde sværere ved at sidde og fordybe sig og koncentere sig i længere tid af gangen, og de sætte sig selv først. Hjemmebørnene var derimod (i grove træk, selvfølgelig er der forskel på børn!!!) meget bedre til at sidde stille længere tid af gangen (også drengene!) og de havde en tillid til at de ikke behøvede at masse sig selv forrest i køen, fordi det var deres erfaring hjemmefra.

Nå, nu vil jeg stoppe inden det løber helt af med mig....

Så det du groft sagt siger er, at os der ikke har en drøm om at blive hjemmegående husmor indtil poderne når skolealderen og ikke lider af kronisk dårlig samvittighed over at aflevere vores børn i institution, vi burde slet ikke have børn?

Jeg personligt vil ikke undskylde for at have et liv udenfor hjemmets 4 vægge, der ikke inkluderer børn og jeg vil heller ikke undskylde for at have ambitioner om at ønske et spændende job der tilfredsstiller mig på et andet plan, end mine børn.

Anmeld

25. april 2012

An&Jo

KakaoDrik skriver:

TS/ Fordi det er det Men man kan også være hjemmegåene og tage i legestue engang imellem-hvor du er der sammen med barnet

Visse andre/ Jeg syntes det er mærkeligt af jer at skrive sådan om TS`s tråd!  Utroligt så fordomsfulde mennesker i er. Alt hun ber om er et svar. Ikke hån. Ikke kritik. Men svar.

men hvis det er ens mening om det, og barnet har grædt i flere måneder hvorfor har man så ikke valgt et andet alternativ?? Ja jeg spørger bare, for jeg ville IKKE have tilladt at min barn græd uafbrudt i flere måneder..

Så jo det er et mærkeligt indlæg, hvis man ikke mener vuggestue er sundt for sit barn så flytter man det altså..

Anmeld

25. april 2012

Mumto3

Skouboe skriver:

Så det du groft sagt siger er, at os der ikke har en drøm om at blive hjemmegående husmor indtil poderne når skolealderen og ikke lider af kronisk dårlig samvittighed over at aflevere vores børn i institution, vi burde slet ikke have børn?

Jeg personligt vil ikke undskylde for at have et liv udenfor hjemmets 4 vægge, der ikke inkluderer børn og jeg vil heller ikke undskylde for at have ambitioner om at ønske et spændende job der tilfredsstiller mig på et andet plan, end mine børn.

Nej, det mener jeg bestemt ikke!!!

Overhovedet ikke faktisk!!! Sådan er vores samfundsnorm slet ikke, og derfor ville de fleste kvinder i den grad blive 'ulykkelige' af at gå hjemme, fordi de fleste (i vores samfund) gerne vil gøre karriere, og det betyder meget for dem og for deres liv! Samtidig med at der er mange der også gerne vil have børn, og det også betyder rigtig meget for dem, og børnene er også med til at berige deres liv. Jeg siger eller mener bestemt ikke at det er enten eller!!! Overhovedet ikke! Jeg siger bare at det HAR EN BETYDNING at vi sender vores børn i institition, ligesom det har en betydning hvis de bliver passet hjemme!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.