Se tv efter BH?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2012

Mama2980

Jeg kan ikke se problemet i det De har jo leget med legetøj hele dagen , så når de kommer hjem kan det være at de har brug for en pause foran tv'et  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2012

Mumto3

Camulla skriver:

Nu har jeg altså brug for jeres mening, for min mand og jeg er dybt uenige 

Min store dreng på 3 1/2 vil rigtig gerne se fjernsyn (helst Lille Nørd) når han kommer hjem fra BH og det må han rigtig gerne for min skyld. Efter min mening kan han godt have brug for at koble helt fra efter sådan en lang dag i børnehave fra 8.30 - 15.00 og jeg mener ikke at et par timer foran flimmerkassen kan skade. Faktisk lærer han en helt masse fra i hvert fald Lille Nørd.

Men min mand mener, at han skal lege med sit legetøj og ser helst ikke at han ser fjernsyn...

Hvad er jeres holdning til dette??

må sige at jeg er fuldstændig enig med din mand.

Det er en af vor tids støreste misforståelser af man slapper af ved at se fjernesyn.

Når voksne er trætte oven på en lang dag, har masser af ting i hovedet, konflikter på arbejdet, vasketøjet man ikke orker, hvordan går det egentlig med parforholdet? hvad var det nu de skulle i børnehaven i næste uge? Åh, der er så mange ting, og man orker bare ikke mere. Så 'slapper voksne af' ved at tænde for fjernesynet, men det vil sige, de slapper ikke af, men de ser noget som tager deres opmærksomhed, og dermed kan de glemme vasketøjet, konflikterne og parforholdet. Vi holder altså fri fra vores liv, når vi tænder for fjernsynet, fordi vi ser noget som er så 'anmassende' at det overskygger det der fylder i vores eget liv.

Jeg tror at når børn kommer hjem fra institution, så har de brug for at bearbejde dagen, hvad er der sket, hvad har de oplevet, hvad følte de i den situation osv. Det er ikke noget børn, bare lige gør, men jeg tror de har brug for det.

Nå vi så planter børnene foran fjernsynet, så bliver de bombarderet med nye sanseindtryk både i form af lyd, lys og indhold. Så skal alle disse indtryk også bearbedjes. Det er der bare slet ikke tid til. Børnene når slet ikke ned og mærker sig selv! De farer fra det ene til det andet.

Din begrundelse med at det jo er lille nørd han ser, og det er jo noget han lærer noget af, synes jeg er et modargument. Han kommer træt hjem fra institution og har fået masser af oplevelser hele dagen, så han så hjem og 'i skole' altså til at lære noget? Du siger selv han har brug for ro og slappe af, det hænger i min verden ikke sammen med 'at lære noget', også selvom det bliver gjort på en sjov og legende måde. Jeg kunne bedre forstå det hvis du satte 'pejsen' på videoen (du ved de der videoer hvor man bare ser en ilden brænde i en pejs)

Vi har to børnehavebørn og et skolebarn. De får ikke lov til at se fjernsyn eller spille computer når de kommer hjem. De kan sagtens gå hvileløs rundt og sige: Jeg keder mig??? Hvad skal jeg lave??? For de er faktisk så trætte at de ikke orker at lege!!! Det synes jeg siger en hel del!!!De orker ikke at lege!!!  ofte ender de med bare at ligge på sofaen og glo ud i luften, og dét tror jeg er rigtig godt for dem!!!

Der slapper de virkelig af, der sker ingen ting, ingen indtryk, ikke en masse der flimre forbi på en skærm, bare masser af ro. Ofte når de har ligget et stykke tid og gloet ud i luften, kommer der ting frem der er sket i løbet af dagen. Normalt er mine drenge, sådan nogen som intet fortæller om deres dag, heller ikke når jeg spørger til hvad der er sket i børnehaven/skolen, hvordan de har haft det osv. De siger bare intet!

Men når de har ligget på sofaen, kan de godt finde på at sige: Moar, i dag kom Bertil og sagde: ........., hvorfor tror du han gjorde det? -og så får vi vendt dagens små og store begivendheder, i mens jeg er i køkkenet og laver mad.

Det sker også at de keder sig så meget at de kommer og spørger om de skal hjælpe i køkkenet. De kan jo ikke rigtig lave noget, fordi de er så små, men de syne det er hyggeligt bare at sidde på køkkenbordet og forsøge at skrælle en gulerod eller røre lidt i en gryde, imens vi småsnakker.

Det tror jeg personlig er meget bedre for børnene, end at blive plantet foran fjernsynet og sidde der og glo, og blive proppet med masser af nye indtryk.

-men der er ikke nogen tvivl om at mine børn synes jeg er en røv dårlig mor fordi de ikke må se fjernsyn / spille computer lige som alle de andre!!! Hvis de skulle vælge, så ville de allerhelst bare sidde og glo ind i skærmen. Men hvis de selv kunne vælge, så skulle de også først i seng kl 23 om aften og have slik til aftensmad hver dag, og det får de (selvfølgelig) heller ikke lov til. Der er bare nogengange hvor man som voksen, må tage nogle beslutninger som i børnenes øjne er de 'forkerte', men som man som voksen tror på er den rigtige beslutning.

Herhjemme bliver fjernsyn/video/computerspil kun brugt når JEG har haft en rigtig dårlig dag. Så melder jeg ud fra start af, når jeg henter børnene, at i dag må I gerne se ...., og det må I i 20min eller 40 min eller hvor lang tid jeg nu giver lov, og så sætter jeg et ur på, som ringer når tiden er gået. Så får jeg nemlig en pause, for der er ingen tvivl om at børn er rolig og stille når de ser fjernsyn (min er ihvertfald) og det er skønt og super nemt for mig som mor, at de sidder og glor ind i skærmen, istedet for at de går rundt og brokker sig over de keder sig, eller kommer og forstyrre min madlavning, fordi de vil være med. Men jeg synes ikke det er grund nok til at lade dem sidde foran flimmerkassen hver dag eller hver uge.

Ja, det var så min mening

Anmeld

19. april 2012

132319

Min søn ser stort set altid fjernsyn eller spiller wiii/computer når han kommer hjem.

Han er ligesom jeg, træt efter en lang dag på arbejdet (hans "arbejde" er bare børnehaven) så jeg forventer ikke at han skal lege når vi kommer hjem.

Anmeld

19. april 2012

chael

Jeg vil mene din mand er helt forkert på den.

Overvej lige, en hel dag i et hus, med 40 unger der bare råber, skriger, kæmper for opmærksomhed. Den ene snakker højere end den anden for at komme igennem osv.

Prøv at lade manden være i en børnehave 1 hel dag og forlang han skal slå græs når han kommer hjem. Det er jeg ret 100% sikker på han ikke vil.

Selvfølgelig skal din søn have lov at se fjernsyn. Om det så bare er tegnefilm, Nintendo what ever.

Mine unger sætter sig også foran tv'et når de kommer hjem, og de får lov at sidde og slappe af. Der går ofte ikke så længe, så rejser de sig op og leger lidt, sætter sig tilbage osv.

Så kan jeg lave lidt mad imens og vi kan snakke lidt sammen.

*C

Anmeld

19. april 2012

Hyacinth

Mama2980 skriver:

Jeg kan ikke se problemet i det De har jo leget med legetøj hele dagen , så når de kommer hjem kan det være at de har brug for en pause foran tv'et  

Enig 

Anmeld

19. april 2012

Hyacinth

chael skriver:

Jeg vil mene din mand er helt forkert på den.

Overvej lige, en hel dag i et hus, med 40 unger der bare råber, skriger, kæmper for opmærksomhed. Den ene snakker højere end den anden for at komme igennem osv.

Prøv at lade manden være i en børnehave 1 hel dag og forlang han skal slå græs når han kommer hjem. Det er jeg ret 100% sikker på han ikke vil.

Selvfølgelig skal din søn have lov at se fjernsyn. Om det så bare er tegnefilm, Nintendo what ever.

Mine unger sætter sig også foran tv'et når de kommer hjem, og de får lov at sidde og slappe af. Der går ofte ikke så længe, så rejser de sig op og leger lidt, sætter sig tilbage osv.

Så kan jeg lave lidt mad imens og vi kan snakke lidt sammen.

*C

God pointe!  Haha!

Anmeld

19. april 2012

maria_wlt

Tristan er 2.3 år og han kobler af ved Ipad'en med youtube..

REN AFKOBLING... LOVE IT

Anmeld

20. april 2012

Sifling

Jeg er selv vokset op i et hjem, hvor vi ikke måtte se mere en en halv times tv om dagen (fjernsyn for dig), og om sommeren kun om fredagen.. vi havde ingen computer så det var ikke en mulighed, og syntes da dengang at det var træls, da de andre godt måtte.. Men ud over det, så kunne mine søskende og jeg sagtens finde ud af at koble fra uden at se tv.. Vi gjorde bare andre ting, såsom at tegne, spille musik, eller høre lydbøger Jeg tror ikke små børn slapper ligeså meget af ved at se tv som vi gør, de skal hodle øje med alt der sker i skærmen og analysere det hele.. Når man er voksen kan man bedre finde ud af bare at lade det "køre igennem".. Så min holdning er at små børn ikke skal se tv hele tiden og syntes 2 timer er meget på en dag.. Men det er jo jeres barn, så gør hvad i føler er bedst

Anmeld

20. april 2012

Kongmulle

Camulla skriver:

Nu har jeg altså brug for jeres mening, for min mand og jeg er dybt uenige 

Min store dreng på 3 1/2 vil rigtig gerne se fjernsyn (helst Lille Nørd) når han kommer hjem fra BH og det må han rigtig gerne for min skyld. Efter min mening kan han godt have brug for at koble helt fra efter sådan en lang dag i børnehave fra 8.30 - 15.00 og jeg mener ikke at et par timer foran flimmerkassen kan skade. Faktisk lærer han en helt masse fra i hvert fald Lille Nørd.

Men min mand mener, at han skal lege med sit legetøj og ser helst ikke at han ser fjernsyn...

Hvad er jeres holdning til dette??

Jeg er enig med dig. Vores dreng på 3½ vil også gerne se tegnefilm eller andet når han kommer hjem fra BH og det får han lov til. Han sætter sig med sit tæppe og sin krammebamse og kobler helt af.

Og det tror jeg han har brug for, ligesom vi andre har.Så jeg er på dit hold

Anmeld

20. april 2012

NinaNymannMadsen

enig med dig.
nu går min datter kun i dagpleje, men hun kommer også hjem og ser fjernsyn og gider hun ikke det mere leger hun med sin lillesøster eller sit legetøj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.