Nu er jeg super nærrig med billeder på FB, så jeg har ikke selv prøvet at mine billeder er blevet misbrugt....
Men da jeg for et års tid siden forsøgsmæssigt slettede min FB profil blev jeg mødt af deres "Dine venner kommer til at savne dig hvis du gør det her side".
Der var billeder af en række venner som systemet jo altså mente ville savne mig hvis jeg nedlagde min profil, men det var ikke deres profilbilleder der blev vist, men derimod billeder der på en eller anden måde havde tilknytning til mig.
Et af de billeder var fx af en veninde der sad i barselssengen med hendes nyfødte datter, hvor jeg havde kommenteret på billedet med en tillykkehilsen af en eller anden art.
Det er selvfølgelig ikke direkte misbrug af hendes billeder, men det var alligevel tankevækkende for mig, for det er et billede man faktisk skal ind og lede efter i et af hendes fotoalbum, som systemet automatisk knyttede til mig grundet min kommentar.
Hvis jeg på stilsvarende vis postede billeder af mig selv sammen med min ældste søn, ville mine venner altså risikere at få vist billeder af mit afdøde barn hvis de forsøger at slette sig fra FB - og det synes jeg faktisk ikke er specielt fantastisk.
Anmeld