An&Jo skriver:
Jeg synes hele tiden man ser unge under 18 der rigtig gerne vil være gravide, hvilket for mig er helt fint så længe man SELV kan forsørge sit barn, altså at man ikke har brug for nogen form for hjælp, men selv kan tjene sine penge ved at arbejde..
MEN der hvor den går galt for mig det er altså når der bliver pointeret at man jo bare kan blive gravid, for kommunen hjælper jo.. Det synes jeg sker gang på gang..
Jeg forstår simpelthen ikke den mentalitet, det er da en ære, og ikke mindst en pligt selv at kunne forsørge sine børn, eller er det bare mig??
Dem der siger sådan, har de nogensinde tænkt over hvordan vores velfærdssamfunds fremtid ser ud?? Eller er de bare helt ligeglade??
Vi har faktisk lige skrevet under på en finanspagt i EU der siger at vi ikke må have nogen offentlig gæld i landet som sådan, for så bliver vi som land pålagt bøder.. denne pagt er faktisk med til at gøre at der skal skæres i velfærdsydelserne, hvilket jeg synes er fint, så længe det ikke rammer de forkerte, men det gør det altså hvis flere og flere bare får børn og regner med at staten vil forsørge dem..
En eller anden dag, så er vores sikkerhedsnet altså væk, og NEJ så hjælper kommunen pludselig ikke mere..
Så forklar mig venligst hvorfor man får børn inden man selv kan forsørge dem, for jeg forstår det ikke??
Dette skal ikke ses som om jeg hakker på dem der har fået børn og fået hjælp af kommunen, jeg undrer mig bare over at unge idag har så travlt??
Jeg er selv ung mor, og helt ærligt, havde jeg valget idag, så nej, så havde min dreng nok ikke været her, så havde jeg fået min uddannelse først, og fået børn efter.. Nu sidder jeg istedet og kæmper for at klare både barn OG uddannelse, og det er sq ikke "piece of cake"
Kunne ikke være mere enig

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan man som eksempelvis 16-årig, kan sidde og planlægge barn. Man er slet ikke "færdig" oppe i sit hovede endnu... Det er jo ikke bare en dukke og noget, der er sødt at vise frem. Det er altså også op en milliard gange om natten, være klar og frisk om dagen for barnets (og måske uddannelse og job) skyld... Man kan ikke længere tænke: ah, idag sover jeg sgu længe, for der er altså et lille barn, der er møghamrende ligeglad med om det er tirsdag eller søndag

Og jeg er af den mening, at man som 15-16-årig ikke er i stand til, at træffe så store beslutninger, som det nu engang er at sætte et barn til verden.
Jeg kommer faktisk til at tænke lidt på en pige jeg kender. Hun blev gravid få uger efter hendes 18 års fødselsdag og nøj det kom som et chok. På det tidspunkt var hun en af de piger, der røg, drak og festede stort set hele tiden og var på kontanthjælp (intet ondt om folk på kontanthjælp- blot for at illustrere at hun samlet set, ikke lige havde styr på sit liv), Men de valgte at beholde barnet, og hun lagde sin stil fuldstændig om, stoppede med at ryge, rørte ikke en dråbe alkohol - ja hun blev en helt anden og vi var alle skidestolte. Men nu er drengen over et år og hun lader andre passe ham, så snart hun kan komme af sted med det, så hun kan komme til fester osv. Og det viser jo, at hun ikke har været helt klar alligevel. Godt nok var det en ups'er, men hun kunne have taget et andet valg.
Og selvfølgelig er der undtagelser... selvfølgelig er der piger på 16, der bare er de mest fantastiske mødre og omvendt. Men, ungdommen, ens teenageår, er der hvor man bare skal nyde sig selv og ikke mindst skal ens personlighed færdigdannes. man skal ud og gøre sig nogle af erfaringer og blive "livsklog". Og ikke mindst være i stand til at brødføde sine børn.
Jeg er som dig også under uddannelse og det er virkelig hårdt med et barn. Min søn var planlagt, og vidste det ville blive hårdt, men SÅ hårdt?! Jeg er glad for at min uddannelse er slut til næste år