Hvad gør/siger du ..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2012

Pikku Myy

Jeg er overbevist om min søn ikke gør ting som fx at hænge i køkkenlågerne "med vilje". Hvis jeg spørger ham om man må hænge i køkkenlågerne, ved han godt at det må man ikke, men hvis han står ude i køkkenet og håndtagene er der, så tager han da fat i dem, og efter ikke særlig lang tid hænger han i dem. Er det ikke meget forståeligt? De var jo lige der - lige til at tage fat i...

Så siger jeg ikke nej. Jeg siger istedet "hov, du må da ikke hænge i lågerne. Havde du glemt det?" og så stopper han for det meste. Hvis han ikke stopper, kommer jeg ned til ham, fjerne hans hænder og forklarer at de går i stykker hvis man hænger i dem. Evt at det må vi heller ikke... Hvis han ikke hører efter nu, handler det mere om at han skal høre efter hvad jeg siger til ham. Det skal han, og det får han at vide!

Jeg ved at der er nogle ting som han VED han ikke må. Fx løbe ud på vejen. Når vi er ude kan jeg se hvor koncentreret han er om at overholde de regler, men når vi er herhjemme er det hans frirum, og jeg mener ikke han skal gå rundt og huske på alle "reglerne" hele tiden. De ligger ikke på rygraden endnu, og det synes jeg heller ikke de skal hos en dreng på 3 år.

Der er en der nævner at forældre der ikke siger nej til deres børn, er skyld i at børnene mister respekt for autoriteter. Jeg er meget uenig! Børn spejler sig i deres forældre, og hvis jeg opfører mig høfligt over for de autoritetspersoner der er omkring os, skal min søn nok lære hvordan man opfører sig pænt og med respekt overfor sådanne. Jeg mener at problemerne med at børn/unge fx ikke respekterer deres lærere, er en direkte konsekvens af tendensen med at vi generelt i vores samfund ikke respekterer de mennesker der er ansat til at "regulere": Når lille Sigurd ser sin mor svine P-vagten til, lærer han at det er iorden...

Hold da op det blev langt - og jeg har endda et par pointer endnu, men skal vi ikke gemme dem til en anden gang

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2012

Ansemusen

Det afhænger af situationen!

Ofte siger vi bare nej, det vil jeg/vi ikke have. Specielt hvis det er noget, han ikke kan forventes at vide/huske, at han ikke må. Men også ting, han ved han ikke må, men gør alligevel.

Hvis han får et flip, hvor intet dur, kan vi finde på at ignorere ham lidt. Ikke sådan at vi går fra ham, men bare så han lige falder lidt ned. Hvis han fx under aftensmaden er helt hysterisk af uvisse grunde, og både bliver sur, hvis man ikke giver ham maden og også hvis man giver ham maden, hvis man spørger om det smager godt osv. Så ignorerer vi ham til han er faldet lidt ned, hvis ikke beroligende snak virker.

Vi bruger aldrig noget der ligner vold og vi hæver sjældent stemmen. Det er kun, hvis han virkelig gør noget igen og igen for at prøve grænser af, eller hvis det han har gang i er farligt - så får han et meget bestemt NEJ!

Anmeld

8. marts 2012

Maja_4000

Pikku Myy skriver:

Jeg er overbevist om min søn ikke gør ting som fx at hænge i køkkenlågerne "med vilje". Hvis jeg spørger ham om man må hænge i køkkenlågerne, ved han godt at det må man ikke, men hvis han står ude i køkkenet og håndtagene er der, så tager han da fat i dem, og efter ikke særlig lang tid hænger han i dem. Er det ikke meget forståeligt? De var jo lige der - lige til at tage fat i...

Så siger jeg ikke nej. Jeg siger istedet "hov, du må da ikke hænge i lågerne. Havde du glemt det?" og så stopper han for det meste. Hvis han ikke stopper, kommer jeg ned til ham, fjerne hans hænder og forklarer at de går i stykker hvis man hænger i dem. Evt at det må vi heller ikke... Hvis han ikke hører efter nu, handler det mere om at han skal høre efter hvad jeg siger til ham. Det skal han, og det får han at vide!

Jeg ved at der er nogle ting som han VED han ikke må. Fx løbe ud på vejen. Når vi er ude kan jeg se hvor koncentreret han er om at overholde de regler, men når vi er herhjemme er det hans frirum, og jeg mener ikke han skal gå rundt og huske på alle "reglerne" hele tiden. De ligger ikke på rygraden endnu, og det synes jeg heller ikke de skal hos en dreng på 3 år.

Der er en der nævner at forældre der ikke siger nej til deres børn, er skyld i at børnene mister respekt for autoriteter. Jeg er meget uenig! Børn spejler sig i deres forældre, og hvis jeg opfører mig høfligt over for de autoritetspersoner der er omkring os, skal min søn nok lære hvordan man opfører sig pænt og med respekt overfor sådanne. Jeg mener at problemerne med at børn/unge fx ikke respekterer deres lærere, er en direkte konsekvens af tendensen med at vi generelt i vores samfund ikke respekterer de mennesker der er ansat til at "regulere": Når lille Sigurd ser sin mor svine P-vagten til, lærer han at det er iorden...

Hold da op det blev langt - og jeg har endda et par pointer endnu, men skal vi ikke gemme dem til en anden gang

Jeg tænker så bare at min datter på 14 måneder , vil jo ikke forstå når vi spørger om man må hænge i køkkenlågerne Men det kommer jo

Anmeld

8. marts 2012

Pikku Myy

Maja_4000 skriver:

Jeg tænker så bare at min datter på 14 måneder , vil jo ikke forstå når vi spørger om man må hænge i køkkenlågerne Men det kommer jo

Ja, jeg kan godt se at jeg er lidt "udenfor kategori" , men filosofien er vel den samme... Tror mest jeg endte med at "blande mig" fordi der blev draget paralleler mellem manglen på nej'er og børn/unge der ikke respekterer deres lærere...

Anmeld

8. marts 2012

MorDk

Benjamins'mor skriver:

Her siger vi nej, og forklarer vores søn at det må han ikke fordi - og så grunden.

Fx. - Benjamin nej, du må ikke trykke på kontakten det gør ondt.
Ligesom fordi han kan få stød.

Dvs din søn ikke tør lærer at tænde og slukke lyset? *smiler*

Det at tænde og slukke en lyskontakt herhjemme er lovligt .... dog skal man ikke LEGE med lyset eller ledninger eller stikkontakterne... MEN lyskontakt må man gerne rører...

Anmeld

8. marts 2012

Benjamins'mor

MorDk skriver:

Dvs din søn ikke tør lærer at tænde og slukke lyset? *smiler*

Det at tænde og slukke en lyskontakt herhjemme er lovligt .... dog skal man ikke LEGE med lyset eller ledninger eller stikkontakterne... MEN lyskontakt må man gerne rører...

Det er fordi han gør det igen og igen og igen, og det kan ødelægge el apperater.

Anmeld

9. marts 2012

Brams

Maja_4000 skriver:

.. Når dit barn gør noget som h*n ikke må ?

Efter at have diskuteret det "rigtige" med et familiemedlem , vil jeg lige høre jeres metoder

Jeg har garanteret glemt en masse Men bare vælg det som er mest rigtigt for jer , eller fortæl noget helt andet .. Multiple choice er tilladt hvis du har flere børn eller gør forskellige ting

Jeg har svaret 2 ting:

"Siger "nej" og forklarer barnet , at det må man ikke" og afleder også mange gange

Anmeld

9. marts 2012

Gaia

Jeg siger: nej, det vil JEG ikke have. Eller : nej ..navn.. Jeg siger nej.  Tror det er vigtigt at, fortælle barnet hvad man altså jeg vil have/ ikke have. Ved at bruge " jeg". Istedet for at bruge for mange man- begreber alla " det må man ikke"  så heller bruge " jeg" og " du" 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.