Hvad gør/siger du ..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2012

Rockertand

Mathilde skriver:

Her sker det lidt i etaper.

Først forsøger jeg at aflede/finde alternativ (du må ikke hoppe i sofaen, men gerne på gulvet).

Når det så ikke virker forklarer jeg (du kan falde ned og slå dig hvis du hopper i sofaen).

Når disse er forsøgt flere gange, ender det med bestemt "nej", hvilket så heller ikke virker

Jep det er en herlig alder lige nu

Du har jo netop lige fortalt, at din metode ikke virker - hvorfor så ikke starte med et bestemt "nej" med det samme? Han MÅ jo ikke, så hvorfor indlede en diskussion eller alternativer (det er ikke HAM, der bestemmer, det er altså DIG).

Kan du prøve at forklare, hvorfor du ikke opstiller faste spilleregler for ham - og ikke mindst, hvorfor er der ikke en konsekvens med det samme, når han ikke gør, som du siger?

- og til sidst, hvad sker der, når dine lidt useriøse "nej'er" til sidst ikke virker - får han så bare lov at fortsætte?

Jeg vil understrege, at vi alle har forskellige måder at opdrage på - men det er et stigende problem i skoler og institutioner, at børnene ikke respekterer de voksnes anvisninger - og man kan nogle gange spørge hvorfor?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2012

Jonatansmor

Maja_4000 skriver:

.. Når dit barn gør noget som h*n ikke må ?

Efter at have diskuteret det "rigtige" med et familiemedlem , vil jeg lige høre jeres metoder

Jeg har garanteret glemt en masse Men bare vælg det som er mest rigtigt for jer , eller fortæl noget helt andet .. Multiple choice er tilladt hvis du har flere børn eller gør forskellige ting

Afledning. Fornuft og logik centret i hjernen er først udviklet ved begyndelsen af det 2. leveår.

Så jeg kan stå der med mine løftede pegefingre alt det jeg vil, drengen tager det som kontakt og dyrker det istedet.

Ikke at han ikke ved hvem bestemmer, jeg gemmer bare formaningerne til jeg ved han fatter dem.

Anmeld

6. marts 2012

morethanperfect

Rockertand skriver:

Wau, vi er meget forskellige, meget forskellige.

Mine børn får et bestemt "nej", hvis de gør noget, de ikke må - og ved du hvad? Det virker!

Mine børn har aldrig nogensinde grinet ad mig, når jeg har sagt nej - og det har heller ikke været nødvendigt at sige "nej" mere end én gang. 

Jeg synes faktisk ikke, at det er særligt betryggende for opdragelsen, at dit barn ikke tager dig alvorligt - men som jeg læser det, så er der heller ingen konsekvens af, at han opfører sig, som han har lyst til?

Nøgleordet er konsekvens, at være bestemt, men kærlig - og belønningen er ros, ros, ros og knus og kram og kys.

Jeg er faktisk rystet over de forholdsvis mange, der har svaret, at de afleder - hvorfor? Barnet skal lære at tage et "nej" for et "nej" - og at der er noget, man må og ikke må, det lærer de da ikke ved at få rettet opmærksomheden et andet sted hen? 

Jaa .. Børn er også meget forskellige

Men jeg har jo bare fundet den måde det virker på for os ..
Og vi har skam prøvet med bestemt NEJ , og det virker altså ikke her .. Han står bare og griner af os og gør det igen og igen .. Så længe det andet virker er det jo fint ..

Han opfører sig bestemt ikke som han har lyst til ! Han er i trods alderen , og får af vide hvad han ikke må og hvad han gerne må ! Ingen skal komme og sige min opdragelses metode er dårlig , for det er den bestemt ikke ! Derimod , har jeg hørt MANGE terepauter der har sagt , man aldrig skal sige nej til sit barn .. 

Syns ikke dit svar til mig var særlig pænt , vi alle er forskellige , og det samme er vores børn . 

Anmeld

6. marts 2012

Mira0911

"JEG vil ikke have du piller ved anlægget" derefter afleder jeg med legetøj... 

Det kommer også an på hvilken situation det er i.... 

Anmeld

6. marts 2012

Maja_4000

morethanperfect skriver:

Syns ikke dit svar til mig var særlig pænt , vi alle er forskellige , og det samme er vores børn . 

Jeg er enig med dig .. Vi forsøger også at begrænse vores brug af "nej"

Hørte at Lola Jensen i Go' morgen Danmark sagde at børn under 2 år ikke forstår det .. Så man skal fjerne de ting de ikke må pille ved .. Når de så bliver 2 år , kan man gradvist rykke tingene ned i deres højde igen og så lære dem , at det er forbudt .. 

Anmeld

6. marts 2012

morethanperfect

Maja_4000 skriver:

Jeg er enig med dig .. Vi forsøger også at begrænse vores brug af "nej"

Hørte at Lola Jensen i Go' morgen Danmark sagde at børn under 2 år ikke forstår det .. Så man skal fjerne de ting de ikke må pille ved .. Når de så bliver 2 år , kan man gradvist rykke tingene ned i deres højde igen og så lære dem , at det er forbudt .. 

Så hørte vi det samme
Heheh ..

Og når det ikke hjælper man siger nej , og andet hjælper , så kan man jo ligeså godt bruge den anden metode ..

Anmeld

8. marts 2012

MorDk

Lola er god synes jeg... MEN man skal huske børn er forskellige!

Vores dreng er godt 1½ og vi har altså længe brugt konsekvenser og ordet NEJ, men ordet NEJ bliver ikke brugt i flæng! Kun når det gælder. Ellers bruger vi andre metoder som virker.

Jeg er sikker på at alle opdrager deres børn på den måde de mener er bedst. Vi går ikke efter bøgerne vi møder vores barn hvor han er... Og han forstå mange ting ... og han er ikke 2 år endnu. 

Anmeld

8. marts 2012

MorDk

Desuden vælger vi vores kampe...

Der er ingen grund til at "irettesætte" hele tiden....

Nogle ting er jo ligegyldige... og så ignorerer vi det jo bare...

Anmeld

8. marts 2012

Benjamins'mor

Her siger vi nej, og forklarer vores søn at det må han ikke fordi - og så grunden.

Fx. - Benjamin nej, du må ikke trykke på kontakten det gør ondt.
Ligesom fordi han kan få stød.

Anmeld

8. marts 2012

FrkLarsen

Maja_4000 skriver:

.. Når dit barn gør noget som h*n ikke må ?

Efter at have diskuteret det "rigtige" med et familiemedlem , vil jeg lige høre jeres metoder

Jeg har garanteret glemt en masse Men bare vælg det som er mest rigtigt for jer , eller fortæl noget helt andet .. Multiple choice er tilladt hvis du har flere børn eller gør forskellige ting

Her hjemme siger vi 'nej, det vil mor/far ikke have'  Hun er blevet en rigtig bandit og har påbegyndt at prøve vores grænser af til stregen.. Dog er hun dygtig til at høre efter og ignorere hun os, så kommer hun over og sidde på sin stol som står i hjørnet af stuen, altså en form for timeout som vi er igang med at køre ind. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.