At spise usundt lidt for ofte?! (Børn)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2012

Mor til L&S

Jeg synes egentlig det er nemt nok at holde det væk fra Liva (2 år til marts)
Hun kan ikke lide sodavand, kakao og lign. Så hun får kun mælk og vand
I weekenden må hun gerne få en lille pose m vingummi
Er vi nogen steder, fødselsdage mm. må hun gerne smage kage, men hun er ikk så vild med det, men vingummi, smarties og chips kan hun lide og får lidt en gang i mellem.
Så her har vi faktisk ret nemt ved det..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2012

foto på lærred

MinNoah skriver:

Er jeg den eneste der synes det er utrolig svært at holde børn fra slik, kage, is, andet usundt ?

Vi har en søn på 2,5 år - og ja han spiser usundt lidt for ofte! HVertfald 2-3 gange om ugen... Men hvordan pokker mindsker vi det!?

Vi er stort set altid ude i weekenden, enten ved vennepar, familie osv. og der serveres jo altid kage, slik, is o lign. til dessert, og når vi spiser det skal drengen selvfølgelig også have lov at have det. Han ved jo udemærket godt hvad det er.

Derudover så er der traditioner hele tiden, så er det fastelavn - så kommer der slik ud af tønden, man får fastelavnsris og fastelavnsboller m. kakao. Snart er det påske, så er der påskefrokoster m. diverse kage ved bordet + påskeæg, så er der alle fødselsdagene, julen, is om sommeren - ja jeg kunne blive ved... Hvad gør i andre - får jeres også meget usundt?

Vi begrænser det selvfølgelig og siger fx "et stykke kage" og så er det slut - men alligevel, jeg synes han får usundt temmelig tit!

Selvfølgelig og heldigvis får han jo "normal" kost i hverdagen, havregryn (med lidt sukker) til morgenmad, rugbrød m diverse pålæg  til frokost, en bolle + frugt til eftermiddags mad, alm. aftensmad.

Meeeen så kommer mormor og morfar fx forbi om eftermiddagen og har lidt kage med, så hygger vi lidt fredag aften med et stykke chokolade....osv.

Men vi er SLET ikke "sukker-forskrækkede" - men ville bare høre om i andre også "Hygger" ligeså meget som os

Hej. Du efterspørger hvordan man kan begrænse det lidt. Jeg kan godt se problematiken hvis man er ude hver weekend. Det er svært når der står kage osv til fri afbenyttelse. Her får den store (snart 4 år) søde ting hvis det er fødselsdag. Så hvis vi er ude til fødselsdag så får hun en stykke lagkage. Slik har hun ikke prøvet endnu ej heller chips (undtagen popcorn) Mine forældre ved godt at der ingen søde sager er på alm. weekender, istedet køber min mor f.eks jordbær om sommeren eller "bananis" (1/2 alm. banan frøset ned et par timer på en ispind) Til påske når de giver påskeæg er det istedet et stort pap æg med nogle ting i (1 pakke rosiner, en fignestang, en lille Hello Kitty eller lign.) Hvis vi skal hygge her hjemme laver jeg nogle gange smoothie ud fra lidt Yougurt og frosne bær eller køber lækre frugter (mango, Kiwi, melon) og laver en frugtsalat.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

uglewallstickers, invitationer, foto på lærred

Anmeld

19. februar 2012

foto på lærred

MinNoah skriver:

Uha det tror jeg ikke vil blive populært at gøre (moren synes også selv at havregryn er noget så kedeligt uden sukker!)

Nogle gange får han youghurt m havregryn (ved godt der er sukker i youghurt).

Men tak for dit svar

Mht sukker på morgenmaden så prøv en enkelt gang at putte f.eks friske blåbær på istedet, det får min datter og elsker det. prøv og se om hun opdager sukkeren er væk. Du kan også prøve med et par abrikoser skåret i mindre stykker eller lign.

Anmeld

19. februar 2012

foto på lærred

Toshiba skriver:

Børnechipsene består af 2 forskellige "smage"
1 med øllebrød og 1 slags af havdregrød - der er smurt tyndt ud på bagepapir og bagt i oven til de er sprøde - så skåret ud...

God ide. Tak for tippet

Anmeld

19. februar 2012

Misa

jeg har en blog med sunde opskrifter med guf til børnene..

Hvis der er nogle der mangler inspiration..

malisomi.blogspot.com.

Nej mine børn får meget sjældent sukker osv.. det er kun til fødselsdage og fester..

Anmeld

19. februar 2012

Toshiba

foto på lærred skriver:

God ide. Tak for tippet

Så lidt da

Anmeld

19. februar 2012

L&V

MinNoah skriver:

Er jeg den eneste der synes det er utrolig svært at holde børn fra slik, kage, is, andet usundt ?

Vi har en søn på 2,5 år - og ja han spiser usundt lidt for ofte! HVertfald 2-3 gange om ugen... Men hvordan pokker mindsker vi det!?

Vi er stort set altid ude i weekenden, enten ved vennepar, familie osv. og der serveres jo altid kage, slik, is o lign. til dessert, og når vi spiser det skal drengen selvfølgelig også have lov at have det. Han ved jo udemærket godt hvad det er.

Derudover så er der traditioner hele tiden, så er det fastelavn - så kommer der slik ud af tønden, man får fastelavnsris og fastelavnsboller m. kakao. Snart er det påske, så er der påskefrokoster m. diverse kage ved bordet + påskeæg, så er der alle fødselsdagene, julen, is om sommeren - ja jeg kunne blive ved... Hvad gør i andre - får jeres også meget usundt?

Vi begrænser det selvfølgelig og siger fx "et stykke kage" og så er det slut - men alligevel, jeg synes han får usundt temmelig tit!

Selvfølgelig og heldigvis får han jo "normal" kost i hverdagen, havregryn (med lidt sukker) til morgenmad, rugbrød m diverse pålæg  til frokost, en bolle + frugt til eftermiddags mad, alm. aftensmad.

Meeeen så kommer mormor og morfar fx forbi om eftermiddagen og har lidt kage med, så hygger vi lidt fredag aften med et stykke chokolade....osv.

Men vi er SLET ikke "sukker-forskrækkede" - men ville bare høre om i andre også "Hygger" ligeså meget som os

Tænker jo at man gerne må sige "nej det er til de voksne" han vil sikkert blive lige så glad for noget frugt også evt med noget sundt dip

Det bliver jo hurtigt en vane at man kun kan hygge hvis man putter noget sødt i munden

Anmeld

19. februar 2012

L&V

Baagøe skriver:

Laura på 2 år og 4 mdr. får aldrig noget medmindre vi er nogen steder. Herhjemme hygger vi med frugt, rosiner og nogle gange popcorn, som jeg selv laver fra bunden. Laura får ikke påskeæg, ej heller ekstra slik til jul i form af f.eks. chokoladekalender.

Hvis vi er i byen og der er kage på bordet, får hun et meget lille stykke, så her er det yderst begrænset og hun har faktisk kun smagt kage og chokolade af søde sager - aldrig vingummi, lakrids osv. Jeg synes godt, vi kan hygge uden slik på bordet

I min omgangskreds og i familien kender og respekterer de min holdning, så de serverer ikke noget specielt slik til hende og vi venter som regel med lækkerierne til hun er kommet i seng om aftenen.

Du kan jo starte med at fjerne sukkeret fra havregrøden - det er et lille skridt i den rigtige retning

Lyder sundt og fornuftigt

Anmeld

19. februar 2012

MinNoah

Månsson skriver:

Tænker jo at man gerne må sige "nej det er til de voksne" han vil sikkert blive lige så glad for noget frugt også evt med noget sundt dip

Det bliver jo hurtigt en vane at man kun kan hygge hvis man putter noget sødt i munden

Synes jeg ikke man kan... Han ved jo udemærket hvad chokolade fx er, og det er da ondt at sidde og sige "Vi voksne må gerne spise det men du kan få et stykke æble" - enten må alle undvære eller ingen undvære.

Men god ide ellers som et alternativ til os alle, med fx gulerodsstave m. dip.

Anmeld

19. februar 2012

L&V

MinNoah skriver:

Synes jeg ikke man kan... Han ved jo udemærket hvad chokolade fx er, og det er da ondt at sidde og sige "Vi voksne må gerne spise det men du kan få et stykke æble" - enten må alle undvære eller ingen undvære.

Men god ide ellers som et alternativ til os alle, med fx gulerodsstave m. dip.

Det er nok forskelligt hvordan man ser på det, for mig er det ikke værre end at jeg jo heller aldrig ville gove mit barn kaffe da det er en voksen ting..

Men ja det er bare lækkert med grønsager og dip og popcorn er jo heller ikke usundt på samme måde hvis de er lavet i microovn 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.