At spise usundt lidt for ofte?! (Børn)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2012

Pige2009

Er jeg den eneste der synes det er utrolig svært at holde børn fra slik, kage, is, andet usundt ?

Vi har en søn på 2,5 år - og ja han spiser usundt lidt for ofte! HVertfald 2-3 gange om ugen... Men hvordan pokker mindsker vi det!?

Vi er stort set altid ude i weekenden, enten ved vennepar, familie osv. og der serveres jo altid kage, slik, is o lign. til dessert, og når vi spiser det skal drengen selvfølgelig også have lov at have det. Han ved jo udemærket godt hvad det er.

Derudover så er der traditioner hele tiden, så er det fastelavn - så kommer der slik ud af tønden, man får fastelavnsris og fastelavnsboller m. kakao. Snart er det påske, så er der påskefrokoster m. diverse kage ved bordet + påskeæg, så er der alle fødselsdagene, julen, is om sommeren - ja jeg kunne blive ved... Hvad gør i andre - får jeres også meget usundt?

Vi begrænser det selvfølgelig og siger fx "et stykke kage" og så er det slut - men alligevel, jeg synes han får usundt temmelig tit!

Selvfølgelig og heldigvis får han jo "normal" kost i hverdagen, havregryn (med lidt sukker) til morgenmad, rugbrød m diverse pålæg  til frokost, en bolle + frugt til eftermiddags mad, alm. aftensmad.

Meeeen så kommer mormor og morfar fx forbi om eftermiddagen og har lidt kage med, så hygger vi lidt fredag aften med et stykke chokolade....osv.

Men vi er SLET ikke "sukker-forskrækkede" - men ville bare høre om i andre også "Hygger" ligeså meget som os

Laura på 2 år og 4 mdr. får aldrig noget medmindre vi er nogen steder. Herhjemme hygger vi med frugt, rosiner og nogle gange popcorn, som jeg selv laver fra bunden. Laura får ikke påskeæg, ej heller ekstra slik til jul i form af f.eks. chokoladekalender.

Hvis vi er i byen og der er kage på bordet, får hun et meget lille stykke, så her er det yderst begrænset og hun har faktisk kun smagt kage og chokolade af søde sager - aldrig vingummi, lakrids osv. Jeg synes godt, vi kan hygge uden slik på bordet

I min omgangskreds og i familien kender og respekterer de min holdning, så de serverer ikke noget specielt slik til hende og vi venter som regel med lækkerierne til hun er kommet i seng om aftenen.

Du kan jo starte med at fjerne sukkeret fra havregrøden - det er et lille skridt i den rigtige retning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2012

MinNoah

Baagøe skriver:

Laura på 2 år og 4 mdr. får aldrig noget medmindre vi er nogen steder. Herhjemme hygger vi med frugt, rosiner og nogle gange popcorn, som jeg selv laver fra bunden. Laura får ikke påskeæg, ej heller ekstra slik til jul i form af f.eks. chokoladekalender.

Hvis vi er i byen og der er kage på bordet, får hun et meget lille stykke, så her er det yderst begrænset og hun har faktisk kun smagt kage og chokolade af søde sager - aldrig vingummi, lakrids osv. Jeg synes godt, vi kan hygge uden slik på bordet

I min omgangskreds og i familien kender og respekterer de min holdning, så de serverer ikke noget specielt slik til hende og vi venter som regel med lækkerierne til hun er kommet i seng om aftenen.

Du kan jo starte med at fjerne sukkeret fra havregrøden - det er et lille skridt i den rigtige retning

Uha det tror jeg ikke vil blive populært at gøre (moren synes også selv at havregryn er noget så kedeligt uden sukker!)

Nogle gange får han youghurt m havregryn (ved godt der er sukker i youghurt).

Men tak for dit svar

Anmeld

18. februar 2012

Pige2009

louiseandersen85 skriver:

Kan slet ikke se problemet. Jeg ville først og fremmest spørge familie og venner (når man var ude) om man kunne vente med kage og dessert til han var lagt i seng.

Derhjemme ville jeg blankt afvise a han fik noget. 

Vores søn på 2 år får kun noget én gang om måneden eller lign. 

Lige præcis Laura på 2 år og 4 mdr. har f.eks. aldrig smagt sodavand, og hvis vi er nogen steder, spørger hun efter mælk

Anmeld

18. februar 2012

Mira0911

Synes det er meget nemt at holde min datter fra alt det usunde i hverdagen, det har aldrig været et problem her... Hun ved at Fredag er den aften hver uge at hun får lidt slik til disney sjov og lidt sodavand... 

Når vi er ude til fødselsdage osv får hun selvfølgelig også der... 

Anmeld

18. februar 2012

MinNoah

Mira0911 skriver:

Synes det er meget nemt at holde min datter fra alt det usunde i hverdagen, det har aldrig været et problem her... Hun ved at Fredag er den aften hver uge at hun får lidt slik til disney sjov og lidt sodavand... 

Når vi er ude til fødselsdage osv får hun selvfølgelig også der... 

problemet opstår også der - man kan jo rende til fødselsdage osv. hele tiden, det gør vi hvertfald........ 

Anmeld

18. februar 2012

Mira0911

MinNoah skriver:

problemet opstår også der - man kan jo rende til fødselsdage osv. hele tiden, det gør vi hvertfald........ 

Så tit er vi så ikke til fødselsdage... 

Anmeld

18. februar 2012

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Åh ja,har det nøjagtigt som dig.Er heller ikke sukkerforskrækket meeen synes godt det alligevel kan blive for meget,selvom det "kun" er i weekenden,når vi får gæster osv....det kan jo hurtigt blive til rigtig meget på 1 uge.

Anmeld

19. februar 2012

Pige2009

MinNoah skriver:

Uha det tror jeg ikke vil blive populært at gøre (moren synes også selv at havregryn er noget så kedeligt uden sukker!)

Nogle gange får han youghurt m havregryn (ved godt der er sukker i youghurt).

Men tak for dit svar

Her kommer vi kanel på, hvis det skal være anderledes - eller revet æble Nu siger du populært, men det er vel jer som forældre, der bestemmer og ikke barnet - eller?

Anmeld

19. februar 2012

kirsti

Vi får også tit usunde ting! 

Jeg går ikke ind for slik dag da jeg har oplevet hos andre at det har den modsatte effekt! 

Noah beder ofte om frugt og grønt når han er lækker sulten og får han f.eks en skål med slik til Disney spiser han måske 3-5stykker. Er vi ude og spise takker han selv nej til dessert hvis han er mæt fra maden så jeg oplever det ikke som et problem at han får søde sager i løbet af ugen. 

Tilgengæld så drikker vi kun vand og mælk (vi voksne drikker cola når han er kommet i seng). Ikke fordi han ik må få saft men fordi vi aldrig selv har drukket saft og han er fint tilfreds med mælk og vand så køber vi saft ender det meste i afløbet og det gider jeg ik betale for

Anmeld

19. februar 2012

LR85

MinNoah skriver:

Synes ikke man kan bede folk om at vente... Ofte kommer han først i seng kl. 21 når vi er ude... Eller vi tager hjem kl. 21 så han kan sove hjemme...

Nej okay, men du har da ret. Sys da ofte det lyder som om i liiiige får noget her og der. 

Jeg er aldrig startet på a give min dreng sukker på morgenmaden, så han ved jo ikke a det kan smage anderledes. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.