At spise usundt lidt for ofte?! (Børn)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2012

MinNoah

Laulund87 skriver:

Vi er ret afslappede omkring sukker

Men vi har så en pige der ikke kan lide kage.. Det eneste hun er vild med er vingummi, chips og cola Alt andet slik og søde sager er FOR sødt til hende, så hun begrænser det selv og det er jo nemt.

Så chips, vingummi og cola får hun måske én gang om ugen i små mængder.. Altså én af delene

Her kan sønnen ikke lide vingummi, slikkepinde, lakrids osv. Han kan faktisk "kun" lide is, chokolade, chips og kage ( ja og sodavand - men det blander vi op i vand stadigvæk).

Han får det dog lidt mere end en gang om ugen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2012

Linsi

Vi har altid en slikskål/bolcher stående. Hvis min kærestes datter kommer hver anden weekend, spiser hun da også løs på en fornuftig måde. Jeg er selv blevet opvokset med at mine søskende og jeg, altid havde fri adgang til slik og kager.. hvilket gjorde vi slet ikke havde lyst til al den stads. Vi glædede os over "rigtig" mad, grønsager, kød osv. når vi havde venner med hjem blev de elle vilde fordi man bare kunne tage. De var som regel vant til "fredagsslik", og blev fuldstændig hyper fordi de aldrig fik slik. Hos os er fredagsslik og de der udtryk nærmest forbudte, for tror at man som barn kan få et dumt syn på at hygge skal forbindes med slik/usunde sager. Tror vores nye meeeget sunde samfund er al for skrab mod vores børn synes ikke du skal bekymre dig om i hygger for meget, så længe ungerne også vil have sund mad.

Anmeld

18. februar 2012

Zeus

MinNoah skriver:

Rart at høre

Vi er nogen værre nogen

Anmeld

18. februar 2012

LR85

Kan slet ikke se problemet. Jeg ville først og fremmest spørge familie og venner (når man var ude) om man kunne vente med kage og dessert til han var lagt i seng.

Derhjemme ville jeg blankt afvise a han fik noget. 

Vores søn på 2 år får kun noget én gang om måneden eller lign. 

Anmeld

18. februar 2012

Laulund87

MinNoah skriver:

Her kan sønnen ikke lide vingummi, slikkepinde, lakrids osv. Han kan faktisk "kun" lide is, chokolade, chips og kage ( ja og sodavand - men det blander vi op i vand stadigvæk).

Han får det dog lidt mere end en gang om ugen

Vi blander også sodavand med vand som regel (hun er 2 år)

Jeg snyes at bare man selv føler at man gør det med måde, er det som det skal være. For man kan bestemt også blive for fanatisk i min verden

Anmeld

18. februar 2012

Toshiba

MinNoah skriver:

Er jeg den eneste der synes det er utrolig svært at holde børn fra slik, kage, is, andet usundt ?

Vi har en søn på 2,5 år - og ja han spiser usundt lidt for ofte! HVertfald 2-3 gange om ugen... Men hvordan pokker mindsker vi det!?

Vi er stort set altid ude i weekenden, enten ved vennepar, familie osv. og der serveres jo altid kage, slik, is o lign. til dessert, og når vi spiser det skal drengen selvfølgelig også have lov at have det. Han ved jo udemærket godt hvad det er.

Derudover så er der traditioner hele tiden, så er det fastelavn - så kommer der slik ud af tønden, man får fastelavnsris og fastelavnsboller m. kakao. Snart er det påske, så er der påskefrokoster m. diverse kage ved bordet + påskeæg, så er der alle fødselsdagene, julen, is om sommeren - ja jeg kunne blive ved... Hvad gør i andre - får jeres også meget usundt?

Vi begrænser det selvfølgelig og siger fx "et stykke kage" og så er det slut - men alligevel, jeg synes han får usundt temmelig tit!

Selvfølgelig og heldigvis får han jo "normal" kost i hverdagen, havregryn (med lidt sukker) til morgenmad, rugbrød m diverse pålæg  til frokost, en bolle + frugt til eftermiddags mad, alm. aftensmad.

Meeeen så kommer mormor og morfar fx forbi om eftermiddagen og har lidt kage med, så hygger vi lidt fredag aften med et stykke chokolade....osv.

Men vi er SLET ikke "sukker-forskrækkede" - men ville bare høre om i andre også "Hygger" ligeså meget som os

jeg har lavet "børne-chips" som Liva (1 år) - får når der er guf på bordet med den store (12 år)

hun må godt smage - men hun skal ikke smæske sig i det.

Børnechipsene består af 2 forskellige "smage"
1 med øllebrød og 1 slags af havdregrød - der er smurt tyndt ud på bagepapir og bagt i oven til de er sprøde - så skåret ud...

hun elsker dem (ja selv voksne på besøg her i huset - spiser "børne-chips"

Anmeld

18. februar 2012

MinNoah

louiseandersen85 skriver:

Kan slet ikke se problemet. Jeg ville først og fremmest spørge familie og venner (når man var ude) om man kunne vente med kage og dessert til han var lagt i seng.

Derhjemme ville jeg blankt afvise a han fik noget. 

Vores søn på 2 år får kun noget én gang om måneden eller lign. 

Synes ikke man kan bede folk om at vente... Ofte kommer han først i seng kl. 21 når vi er ude... Eller vi tager hjem kl. 21 så han kan sove hjemme...

Anmeld

18. februar 2012

MinNoah

Toshiba skriver:

jeg har lavet "børne-chips" som Liva (1 år) - får når der er guf på bordet med den store (12 år)

hun må godt smage - men hun skal ikke smæske sig i det.

Børnechipsene består af 2 forskellige "smage"
1 med øllebrød og 1 slags af havdregrød - der er smurt tyndt ud på bagepapir og bagt i oven til de er sprøde - så skåret ud...

hun elsker dem (ja selv voksne på besøg her i huset - spiser "børne-chips"

Hmm det lyder meget smart - ku være man sku prøve det

Anmeld

18. februar 2012

Valle81

MinNoah skriver:

Er jeg den eneste der synes det er utrolig svært at holde børn fra slik, kage, is, andet usundt ?

Vi har en søn på 2,5 år - og ja han spiser usundt lidt for ofte! HVertfald 2-3 gange om ugen... Men hvordan pokker mindsker vi det!?

Vi er stort set altid ude i weekenden, enten ved vennepar, familie osv. og der serveres jo altid kage, slik, is o lign. til dessert, og når vi spiser det skal drengen selvfølgelig også have lov at have det. Han ved jo udemærket godt hvad det er.

Derudover så er der traditioner hele tiden, så er det fastelavn - så kommer der slik ud af tønden, man får fastelavnsris og fastelavnsboller m. kakao. Snart er det påske, så er der påskefrokoster m. diverse kage ved bordet + påskeæg, så er der alle fødselsdagene, julen, is om sommeren - ja jeg kunne blive ved... Hvad gør i andre - får jeres også meget usundt?

Vi begrænser det selvfølgelig og siger fx "et stykke kage" og så er det slut - men alligevel, jeg synes han får usundt temmelig tit!

Selvfølgelig og heldigvis får han jo "normal" kost i hverdagen, havregryn (med lidt sukker) til morgenmad, rugbrød m diverse pålæg  til frokost, en bolle + frugt til eftermiddags mad, alm. aftensmad.

Meeeen så kommer mormor og morfar fx forbi om eftermiddagen og har lidt kage med, så hygger vi lidt fredag aften med et stykke chokolade....osv.

Men vi er SLET ikke "sukker-forskrækkede" - men ville bare høre om i andre også "Hygger" ligeså meget som os

Her hygges ligesom du beskriver det og det er uden dårlig samvittighed. Vores børn spiser så sundt og varieret til måltider osv og er samtidig meget aktive.

Anmeld

18. februar 2012

MelikkazMoar

MinNoah skriver:

sådan havde vi det også med mikkel han fik altmuligt hele tiden..

men ved faktisk ikke hvad der skete. men pludselig begyndte han selv at sige fra. så nu det kun fredags slik og hvis vi er ude hos nogle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.