Spisnings drama!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2012

Thalia

MaleneS2011baby<3 skriver:

okay, tak for svar, er glad for og høre at det er helt normalt, så jeg skal ikke være bange for hun ikke for nok?
Men tænker at grunden til hun vågner hver nat er fordi hun er sulten, for vand hjælper ikke..

Hvad med svineriet med hun kaster med maden, er det bare og lade hende gøre det, eller fortsætte med og sige fra?

Herhjemme får børnene lov at lege med maden når de er den alder. Der er ingen krav om at spise med bestik og ingen krav om at spise pænt.

Først og fremmest fordi leg med maden er børns måde at udforske på. Det handler ikke kun om at blive mæt, det handler om at lugte, mærke og opleve konsistensen - og det er efter min mening rigtigt vigtigt at man giver plads til det.

Dernæst har vi valgt at prioritere at vores børn bliver mætte, frem for at de spiser pænt. Mætte børn sover bedre, og når børnene sover kan vi andre også få vores nattesøvn. Da Victor var omkring 1 år gammel var især aftensmaden en stor kamp, for han var træt efter en dag i vuggestue og slet ikke i stand til at rumme et rigtigt måltid. Derfor endte vi ofte med at tre af os sad ved bordet og spiste, mens Victor sad på gulvet og spiste havregrød med fingrene - igen fordi det var vigtigere at han blev mæt end at han sad ved bordet.

I perioder har vi også skippet måltider helt og bare sørger for fx at stille en tallerken rugbrødshapser ind på sofabordet når han var i gang med en leg. På den måde kunne han spise og lege på samme tid og vi slap for at aftenen og spisesituationen blev en kamp.

Han er 3 år gammel nu og det har overhovedet ikke været et problem at indføre gode bordmanerer sidenhen. I takt med at han blev ældre kunne han jo godt selv se at det var sjovt og hyggeligt at vi spiser sammen som familie og det vil han gerne være med til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2012

Prinsessens'Mor<3

Thalia skriver:

Herhjemme får børnene lov at lege med maden når de er den alder. Der er ingen krav om at spise med bestik og ingen krav om at spise pænt.

Først og fremmest fordi leg med maden er børns måde at udforske på. Det handler ikke kun om at blive mæt, det handler om at lugte, mærke og opleve konsistensen - og det er efter min mening rigtigt vigtigt at man giver plads til det.

Dernæst har vi valgt at prioritere at vores børn bliver mætte, frem for at de spiser pænt. Mætte børn sover bedre, og når børnene sover kan vi andre også få vores nattesøvn. Da Victor var omkring 1 år gammel var især aftensmaden en stor kamp, for han var træt efter en dag i vuggestue og slet ikke i stand til at rumme et rigtigt måltid. Derfor endte vi ofte med at tre af os sad ved bordet og spiste, mens Victor sad på gulvet og spiste havregrød med fingrene - igen fordi det var vigtigere at han blev mæt end at han sad ved bordet.

I perioder har vi også skippet måltider helt og bare sørger for fx at stille en tallerken rugbrødshapser ind på sofabordet når han var i gang med en leg. På den måde kunne han spise og lege på samme tid og vi slap for at aftenen og spisesituationen blev en kamp.

Han er 3 år gammel nu og det har overhovedet ikke været et problem at indføre gode bordmanerer sidenhen. I takt med at han blev ældre kunne han jo godt selv se at det var sjovt og hyggeligt at vi spiser sammen som familie og det vil han gerne være med til.

så jeg skal lade hende spise som hun nu vil, men så kan jeg jo ikke være sikker på hun bliver mæt, det er jo derfor hun for flaske 1-3 gange om natten..

Anmeld

9. februar 2012

Thalia

så jeg skal lade hende spise som hun nu vil, men så kan jeg jo ikke være sikker på hun bliver mæt, det er jo derfor hun for flaske 1-3 gange om natten..

Jeg tror du vil opleve at hun spiser mere hvis du lader være med at gøre måltidet til en kamp.

Hvis hun ikke vil mades så lad hende spise selv, og hvis hun ikke vil spise med bestik så lad hende bruge fingrene.

Og hvis du endelig er bekymret for hendes madindtag, så sørg for at der er gode mættende snacks tilgængelige for hende efter måltidet.

De fleste børn mister meget hurtigt interessen for at spise hvis måltidet primært udvikler sig til en kamp med forældrene. Det er sådan set uanset alder. Ydermere er der en god sansynlighed for at hun ikke spiser meget om aftenen fx fordi hun har spist meget om dagen.

Anmeld

9. februar 2012

Den lykkelige

Min datter begyndte med at være præcis sådan for nogle måneder siden.. Nu får hun KUN ting hun kan spise selv og med hænderne..
Om aftenen tager jeg en baby gaffel og sætter lidt mad på ind imellem.. men jeg tager den aldrig ud af hånden på hende.. men hvis hun smider den eller taber den sætter jeg nyt stykke mad på, lægger den på tallerknen også tager hun den for det meste igen..
Det har lettet vores spisesituation SÅ meget!!

Anmeld

9. februar 2012

Den lykkelige

Forresten så tror jeg ikke de gange hun vågner om natten fordi hun er sulten.. men bare vane.. med min datter der vågnede hun også som din 1-3 gange og jeg stod op og tilbød først vand, hvis det ikke hjalp så flaske.. der var en som fortalte at hun troede det bare var en vane at hun vidste vi kom og vidste at hvis hun skreg længe nok fik hun flaske.. men at vi skulle tage en kold tyrker.. det gjorde vi så.. første nat var HÅRD.. Men siden da har hun sovet igennem hver nat siden midt december.. altså hvor hun var 9,5 mdr.. nu er hun 11,5 mdr og det kan tælles på en hånd hvor mange gange hun er vågnet.. så skønt.. så nu får jeg også min natte søvn.. dejligt!!

Anmeld

9. februar 2012

Prinsessens'Mor<3

Den lykkelige skriver:

Forresten så tror jeg ikke de gange hun vågner om natten fordi hun er sulten.. men bare vane.. med min datter der vågnede hun også som din 1-3 gange og jeg stod op og tilbød først vand, hvis det ikke hjalp så flaske.. der var en som fortalte at hun troede det bare var en vane at hun vidste vi kom og vidste at hvis hun skreg længe nok fik hun flaske.. men at vi skulle tage en kold tyrker.. det gjorde vi så.. første nat var HÅRD.. Men siden da har hun sovet igennem hver nat siden midt december.. altså hvor hun var 9,5 mdr.. nu er hun 11,5 mdr og det kan tælles på en hånd hvor mange gange hun er vågnet.. så skønt.. så nu får jeg også min natte søvn.. dejligt!!

Her bliver Maja nemlig hys hvis jeg bare går ind for og give hende en tår vand og putter hende og går igen.. Så er der kamp, men skal jeg bare lade være med og gå ind til hende når hun vågner, elller hvordan?

Hvad gør du så når hun vågner nu?

Vi har også haft en god periode hvor jeg bare lige kunne ligge og lytte hvor hun kun ige sagde lidt, og så sov hun videre, men så er vi nu kommet ind i den her periode igen.. Hvordan gjorde i med koldtyrker?

Anmeld

9. februar 2012

2babygirls

Hej piger..
Jeg håber i kan hjælpe mig med min meget selvstændige datter..
Maja bliver 1 her om en uges tid, og hun har de sidste par måneder gjort hvert måltid til et marreridt..  
Hun vil selv, kan selv og skal selv, jeg må ikke længere fodre hende for så bliver hun hysterisk, men hvis jeg sidder med tallerknen og en ske/gaffel og hun for lov og sidde med en selv også så går det lidt bedre, indtil hun skal have mere på skeen/gaflen, tager jeg den for og tage noget på bliver hun igen hys, hun vil selv tage maden på skeen/gaflen..
Har prøvet og give hende lov og sidde med tallerknen selv, men så smider hun skeen/gaflen på gulvet og går igang med hænderne, og hun spiser da en smule en gang i mellem, ellers sidder hun og smider og kaster med maden.. Har prøvet og sige 'nej du skal spise pænt' når hun gør det, men hun griner og fortsætter, har også prøvet at for hver gang hun gjorde det, tog jeg tallerknen fra hende, og så er der skrig og helved, prøver og fortælle hende at hun skal spise pænt og giver hende tallerknen, men hun gør det igen mens hun kigger på mig og griner.. Og sådan kan vi blive ved..  

Hun for ikke noget ordentlig og spise ud af det, og om aftnen prøver jeg og få så meget mad i hende som  muligt, prøver med rugbrød, kiks frugt og alt muligt for hun bliver mæt.. Så kommer hun i seng med en natflaske, men hun vågner hver nat mellem 1-3 gange for og få en flaske til..

Nogen der har fundet en mirakel kur på disse øjeblikke?

-Malene&Maja

Sådan var Madeleine også. Vi måtte på INGEN måde hjælpe, SUUUUK!!!

Men nu er hun næsten 16 mdr, og kan alt selv, så det er bare at lade hende.
Min SP siger at så længe de leger med maden viser de interesse, og der må godt leges med maden, til en vis grænse, ellers kan de godt miste interessen.
Så du må bare have tålmodighed. Lige om lidt kan hun med gafel og ske, og inden længe drikker hun også selv af koppen.

Anmeld

9. februar 2012

Prinsessens'Mor<3

Tina&Martin skriver:

Sådan var Madeleine også. Vi måtte på INGEN måde hjælpe, SUUUUK!!!

Men nu er hun næsten 16 mdr, og kan alt selv, så det er bare at lade hende.
Min SP siger at så længe de leger med maden viser de interesse, og der må godt leges med maden, til en vis grænse, ellers kan de godt miste interessen.
Så du må bare have tålmodighed. Lige om lidt kan hun med gafel og ske, og inden længe drikker hun også selv af koppen.

til en vis grænse?

Anmeld

9. februar 2012

2babygirls

til en vis grænse?

Her siger vi nej hvis det er ned på gulvet, men hun må godt lægge det på hendes dækkeserviet og tilbage på tallerknen.

Madeleine er småt spisende, så vi skælder mindre ud nu, end i starten, hvor hun prøvede os af, for at de ikke skal være surt at spise

Anmeld

9. februar 2012

Prinsessens'Mor<3

Tina&Martin skriver:

Her siger vi nej hvis det er ned på gulvet, men hun må godt lægge det på hendes dækkeserviet og tilbage på tallerknen.

Madeleine er småt spisende, så vi skælder mindre ud nu, end i starten, hvor hun prøvede os af, for at de ikke skal være surt at spise

Jamen her kommer lidt af maden i munden og ellers resten på gulvet.. Hvad siger/gør man der?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.