Aflastningsfamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2012

Father

Desuden skal det jo understreges, at der skal være en sag i dit lokale børnefamiliecenter for, at aflastningsfamilie kan blive en mulighed.

Og det vil jo sige, at der skal have været lavet en underretning, en § 50 undersøgelse og en handleplan på dit barn.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage dit private netværk i brug, eller som tidligere foreslået, spørge i vuggestue.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2012

Laulund87

mor:) skriver:

det er bestemt ikke et nederlag og det vil sikkert give dig en masse energi...

men det er ikke sådan at man bare kan gå hen og få en aflastningsfamilie, da aflastning er til for barnets skyld og ikke for forældrenes. Kommunen går ikke ind og støtter hvis der ikke er en sag...desværre.

Det passer nu ikke helt..

Vi blev tilbudt noget aflastning til vores datter da hun var lille. Jeg fik en fødselsdepression og hun har en sygdom hvor vi tit var indlagt, så det var rigtig hårdt. Det skulle udelukkende have været for VORES skyld, hvis vi havde sagt ja.

Anmeld

20. januar 2012

Tin

Profilbillede for Tin

En aflastningsfamilie er ikke aflastning for forældre men for børn. Derfor tror jeg ikke du vil komme langt med at søge om det.

Men som de andre skriver..barnepige, reserve bedster osv.

Måske du kan lave aftaler med en forælder i vuggestuen, hvor i kan aflaste hinanden nogle weekender?

Det er så ikke helt korrekt! Vores handicappede søn er i aflastning 1 gang pr mdr, og det er for at aflaste os som forældre, da vi har 4 øvrige børn!

Jeg ser bestemt ikke ned på dig, men mener ikke at aflastnings korpset skal bruges til helt almindelige familier, da der er så mange på venteliste dertil, og som har et reelt meget størrer behov!

Tilgengæld synes jeg også, som de andre nævner, at du skal prøve med en barnepige eller reserve bedste.  På den anden side er det jo hårdt at have børn, og du burde være lykkelig fordi du rent faktisk har 1 der kan tage over engang imellem. Vi har ingen og har ikke haft "fri" i over 10 år nu. Men jeg vidste jo hvad jeg gik ind til da jeg fik børnene.......så se positivt på det, alt hvad du yder nu kommer 10foldigt igen og fri......det får du når dine børn bliver størrer (Og lad nu vær med at tro jeg gokker dig i nøden, det er bestemt ikke ment sådan! Mere som et lille kærligt spark)

Anmeld

20. januar 2012

Ansemusen

Jeg synes det er helt fint at du bliver aflastet lidt. Men jeg ville IKKE have kommunen ind over. Så ideen med reserve-bedster er god synes jeg

Anmeld

20. januar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Laulund87 skriver:

Det passer nu ikke helt..

Vi blev tilbudt noget aflastning til vores datter da hun var lille. Jeg fik en fødselsdepression og hun har en sygdom hvor vi tit var indlagt, så det var rigtig hårdt. Det skulle udelukkende have været for VORES skyld, hvis vi havde sagt ja.

Det er så også et særligt tilfælde. Men som udgangspunkt er det til for børnene. Det kan du slå op i serviceloven.

Samtidig vil jeg også sige at en ganske "almindelig" familie ikke vil nå langt i kommunen, for så skal kommunen til at være babyitter for alle der synes det.

Anmeld

20. januar 2012

Tin

Profilbillede for Tin

Det er så også et særligt tilfælde. Men som udgangspunkt er det til for børnene. Det kan du slå op i serviceloven.

Samtidig vil jeg også sige at en ganske "almindelig" familie ikke vil nå langt i kommunen, for så skal kommunen til at være babyitter for alle der synes det.

Nja...det er vist et fortolkningsspørgsmål! Vi har aflastning for vores og de øvrige børns skyld. Vores handicappet søn er ret ligeglad.

I de beslastede familier er det helt sikkert for børnenes skyld, men inden for handicap-området er det oftest netop for at aflaste de hårdtprøvede forældre og søskende, så de kan gøre ting, man ikke kan gøre i hverdagen med et handicappet barn.

Anmeld

20. januar 2012

katrine26

Anonym skriver:

Hvordan ser i på det?

Er alene med min datter på 2. Hendes far er ikkr deltagende eller tilstede. Kunne godt bruge et break engang imellem sådan en fri weekend en gang pr md. Hun blivet passet engang imellem hos min mor, men hun vil ikke have hende en hel weekend.

Hvad ville i tænke hvis jeg søgte en sådan? Det er selvfølgelig ikke fordi jeg ikke selv vil have min datter, men hligaer aldrig rigtig det break som de fleste alene forældre har

Jeg syntes du skal søge om en hos kommune.

Det er godt at du for et pusterum. og for din datter så hun for en mor med mere overskud.

Man er ikke en dårlig forælder fordi man har brug for en pause. Selvom vi er to herhjemme til vores dreng trænger vi også nogle gange til tid til os selv.

Katrine26

Anmeld

20. januar 2012

Den kommende far

Father skriver:

Praksis kan selvfølgelig skifte fra kommune til kommune, men der hvor jeg arbejder som sagsbehandler, er aflastningsfamilier til for børnene. Netværksaflastning, kan dog også være til at aflaste forældrene, men som udgangspunkt er aflastningsfamilier til for børnene.

Det står også ganske tydeligt beskrevet i Servicelovens § 52.

Man kan vel atlid finde en vinkel så det passer på at det er for barnets skyld at aflastning er aktuel. 

Men det er bestemt primært for børnenes skyld men som jeg skriver forekommer der også tilfælde hvor det er for forældrenes skyld. Om det så sagsbehandlerne der går på kompromis med lovgivningen skal jeg lade være usagt.

Anmeld

20. januar 2012

Father

Den kommende far skriver:

Man kan vel atlid finde en vinkel så det passer på at det er for barnets skyld at aflastning er aktuel. 

Men det er bestemt primært for børnenes skyld men som jeg skriver forekommer der også tilfælde hvor det er for forældrenes skyld. Om det så sagsbehandlerne der går på kompromis med lovgivningen skal jeg lade være usagt.

Enig i alle betragtninger.

Anmeld

20. januar 2012

Anonym trådstarter

QueDee skriver:

Kan du ikke finde en barnepige?

hvis jeg skal have hende passet i en hel weekend eks, bliver det jo lidt dyrt og er på su.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.