Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg lader min datter på knap 2,5 bestemme utrolig meget inden for rimelighedens grænser. Hun vælger det det tøj, hun skal have på i DP - jeg bestemmer antal lag, hun tager selv al det på, hun selv kan (tøj, sko osv), of hun er medbestemmende til, hvad vi skal spise til aften. ( vi er kun os to, så hvorfor skal jeg bestemme alt

) På den måde undgår vi en masse konflikter og hun tager del i vores hverdag. Jeg prøver derudover at fjerne ting, hun ikke må lege med, så vi ikke skal have en diskusion over dem. Selvfølgelig har vi stadig masser af konflikter, men jeg vælger mine kampe med omhu, og når hun bliver helt hysterisk, prøver jeg først at tale fornuft med hende på hendes niveau. Hvis det ikke går, og hun bliver helt urimelig, så giver jeg hende en advarsel, og hvis det fortsætter, kommer hun i skammekrogen. Hun prøver virkelig grænser af, men jeg er meget konsekvent i mine handlinger, hvilket betyder et nej er et nej, og du kan skrige i en time - det bliver stadig ikke til et ja. Hun forstår det efterhånden, men prøver selvfølgelig stadig at få sin vilje gennemtrumfet gang på gang. Beklager de manglende linieafstande men skriver fra Mobilen.

Anmeld