Lade baby spise selv..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2012

Sitrani

LunaLykke skriver:

Jeg har nemlig heller ikke hørt det før, men det er en del af blw. Først og fremmest at de intet andet end mælk får, de første 6 mdr. Mellem 6 og 9 mdr træner man dem så, ved selv at lade dem spise og egentlig springe grød og mos over

Men jeg fik anbefalet denne af en bruger herinde, den beskriver det virkelig godt: 

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Får din pige forresten kun mælk udover smagsprøver af "almindelig" mad...? har lige læst nogel tråde omkring SP'er som er bekymrede for børn, som kun får brydt til de er 9 mdr. Og så ville jeg lige høre dig....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2012

2721

STN skriver:

Har lige læst en tråd igennem om BLW, og blev SÅ meget klogere.... Er helt klart den metode jeg vil bruge fra nu af.... Det virker så dejlig naturligt!

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm
Hvis det skulle have interesse

Tak Den vil jeg kigge på

Anmeld

7. januar 2012

Pige2009

STN skriver:

Ok, tak Jeg tror også jeg køber noget bondebrød eller noget lyst rugbrød uden kerner, næste gang vi køber ind, så hun kan få mere fuldkorn.. Det blev bare lidt toast idag, fordi vi ikke havde andet uden kerner

Hvordan gjorde du i starten..? Her tænker jeg på hvad du serverede til henholdsvis morgenmad, middag, aftensmad og mellemmåltider.. Jeg tænker at jeg vil tilbyde hende havregrød eller øllebrød til morgen, rugbrød med påløg til middag og grøntsager i små stykker til aften - men hvad så med kød til aftensmaden? Hvordan gør man det? Kan de godt bare sidde med et lille stykke kød af en art og gumle på...? Jeg mener, hun har jo ingen tænder endnu... Og så noget frugt og en grov skorpe (de der "tørre" hårde nogen man kan købe) eller knækbrød til mellemmåltiderne.. Og selvfølgelig bryst "on the side"
Bliver modermælk egentlig ikke den primære føde i starten, indtil de finder ud af at indtage maden selv..? Noget skal hun jo have at spise, tænker jeg, og hun er ikke så god til at putte det i munden endnu, da det meste lander inde i hendes håndflade, og hun derfor ikke kan komme det i munden..... Sorry, det blev ret langt...

Køb det, der hedder Mørkt rugbrød. Det er helt uden kerner og indeholder masser af fuldkorn. Laura har altid elsker havregrød, så det fik hun hver morgen med lidt æble, pære, banan eller hvad jeg nu lige havde af frugt. Om formiddagen fik hun en hjemmebagt bolle at gnaske på og bryst. Frokost: rugbrød med f.eks. leverpostej, fiskepålæg eller avokado- eller ærtemos Eftermiddag: Bryst og en bolle med lidt frugt. Aften: Kartofler med grøntsager og lidt kød. Hvad angik kød, lavede jeg små kødboller af hk. okse- og svinekød eller fisk, som jeg frøs ned. Dermed var kødbollerne lige til at tage op fra fryseren og komme i gryden med kartoflerne og grøntsagerne Det var super nemt og Laura synes kødet var godt Du kan med fordel komme lidt krydderier i kødet, når hun først har vænnet sig til smagen og konsistensen, så hun får nye smagsindtryk

Mit svar blev vist også lidt langt

Anmeld

7. januar 2012

Kay

har ikke læst hele tråde så noget af det jeg skriver er måske skrevet af en anden allerede

jeg arbejder i en vuggestue, og her lader vi børnene spise selv... og selv sidde med skeen... og så har vi det vi kalder en "hjælpe-ske" hvor i så hjælper dem lidt med at få en mundfuld i ny og næ.. for al begyndelse er jo svær...

vi har tit foældre der spørg hvordan vi får deresbarn til at spise for der hjemme er det en kamp... og vi forklare dem at de skal tage det roligt... spise sammen som en familie så barnet har nogle at "spejle" sig i og så lade barnet prøve selv

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

Baagøe skriver:

Køb det, der hedder Mørkt rugbrød. Det er helt uden kerner og indeholder masser af fuldkorn. Laura har altid elsker havregrød, så det fik hun hver morgen med lidt æble, pære, banan eller hvad jeg nu lige havde af frugt. Om formiddagen fik hun en hjemmebagt bolle at gnaske på og bryst. Frokost: rugbrød med f.eks. leverpostej, fiskepålæg eller avokado- eller ærtemos Eftermiddag: Bryst og en bolle med lidt frugt. Aften: Kartofler med grøntsager og lidt kød. Hvad angik kød, lavede jeg små kødboller af hk. okse- og svinekød eller fisk, som jeg frøs ned. Dermed var kødbollerne lige til at tage op fra fryseren og komme i gryden med kartoflerne og grøntsagerne Det var super nemt og Laura synes kødet var godt Du kan med fordel komme lidt krydderier i kødet, når hun først har vænnet sig til smagen og konsistensen, så hun får nye smagsindtryk

Mit svar blev vist også lidt langt

Ok... Det var nogenlunde også sådan jeg havde tænkt det i mit hoved

Hvis jeg må stille et spørgsmål til: Hvad gjorde du, da din pige skulle starte i vuggestue/dagpleje...?

Min pige skal starte om ca. 4 mdr (hvis alt går som planlagt, er på dagpenge, så hvis jeg ikke har fået et job, så kommer hun jo ikke i vuggestue så meget, når jeg alligevel går herhjemme og søger job), og hvis hun først begynder at spise maden sådan rigtig, så hun blier møt, når hun er ca. 9 mdr. så får hun vel stadig bryst når hun skal starte i VS.... Hvordan gjorde du der, hvis du altså fulgte det der BLW....?

Anmeld

7. januar 2012

Pige2009

STN skriver:

Ok... Det var nogenlunde også sådan jeg havde tænkt det i mit hoved

Hvis jeg må stille et spørgsmål til: Hvad gjorde du, da din pige skulle starte i vuggestue/dagpleje...?

Min pige skal starte om ca. 4 mdr (hvis alt går som planlagt, er på dagpenge, så hvis jeg ikke har fået et job, så kommer hun jo ikke i vuggestue så meget, når jeg alligevel går herhjemme og søger job), og hvis hun først begynder at spise maden sådan rigtig, så hun blier møt, når hun er ca. 9 mdr. så får hun vel stadig bryst når hun skal starte i VS.... Hvordan gjorde du der, hvis du altså fulgte det der BLW....?

Jeg kender ikke til BLW Fulgte min egen linie. Men for at taget noget op i dit andet svar, vil jeg tilføje, at Laura primært fik bryst, da hun var 6 mdr., men vores "madplan" var som jeg tidligere beskrev, hvor hun fik det pågældende som smagsprøver.

Da hun var 9½ md. fik hun kun bryst 1 gang dagligt, så da jeg skulle på ferie sydpå besluttede jeg at tage kold tyrker inden ferien mht. bryst, og det gik bare super

Hun startede i DP som 10 mdr. og kun kort tid hver dag (9-15), da jeg heller ikke havde job. Så det var intet problem med maden, da hun startede

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

Baagøe skriver:

Jeg kender ikke til BLW Fulgte min egen linie. Men for at taget noget op i dit andet svar, vil jeg tilføje, at Laura primært fik bryst, da hun var 6 mdr., men vores "madplan" var som jeg tidligere beskrev, hvor hun fik det pågældende som smagsprøver.

Da hun var 9½ md. fik hun kun bryst 1 gang dagligt, så da jeg skulle på ferie sydpå besluttede jeg at tage kold tyrker inden ferien mht. bryst, og det gik bare super

Hun startede i DP som 10 mdr. og kun kort tid hver dag (9-15), da jeg heller ikke havde job. Så det var intet problem med maden, da hun startede

Ok... Så kan det være min pige også kun får bryst 1 gang om dagen til den tid tak for de mange svar...

BLW er princippet i, at børn spiser selv fra ca. 6 mdrs alderen, hvor de prøversmager, og selv tager al den mad de får serveret, men primært får bryst, som er det der gør dem mætte. Efter deres 9. måned spiser de fleste så alm. mad så de bliver mætte af det, og får bryst ved siden af.. altså at man ikke "tvinger" grød og mos i dem, men at de begynder selv at spise almindelig mad af sig selv, når de er klar   http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm her er et link hvis det skulle have interesse Troede du kendte til det, for det lyder meget som det samme som du har gjort... i hvert fald lidt....

Anmeld

7. januar 2012

Pige2009

STN skriver:

Ok... Så kan det være min pige også kun får bryst 1 gang om dagen til den tid tak for de mange svar...

BLW er princippet i, at børn spiser selv fra ca. 6 mdrs alderen, hvor de prøversmager, og selv tager al den mad de får serveret, men primært får bryst, som er det der gør dem mætte. Efter deres 9. måned spiser de fleste så alm. mad så de bliver mætte af det, og får bryst ved siden af.. altså at man ikke "tvinger" grød og mos i dem, men at de begynder selv at spise almindelig mad af sig selv, når de er klar   http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm her er et link hvis det skulle have interesse Troede du kendte til det, for det lyder meget som det samme som du har gjort... i hvert fald lidt....

Tak for link Har aldrig hørt om, at der var en sådan nedskrevet metode Nå, men jeg synes vores måde virkede super og princippet er jo lidt det samme

Lyder som om I vil have held med det også. Børn elsker jo at udforske og stoppe i munden, så det er rent slaraffenland!

Anmeld

7. januar 2012

Mamalou

Hvor er jeg glad for at høre, at det ikke kun er min knægt, der nægter at spise, hvis han ikke må hjælpe til. Her hjælper det, at Villads får en skorpe, gulerod, argurk eller andet i hånden, så må jeg gerne give ham med skeen. Faktisk har vi også set, at Villads ikke vil spise når far gir, men spiser fint hvis jeg prøver. Underligt barn

Anmeld

8. januar 2012

Sitrani

Mamalou skriver:

Hvor er jeg glad for at høre, at det ikke kun er min knægt, der nægter at spise, hvis han ikke må hjælpe til. Her hjælper det, at Villads får en skorpe, gulerod, argurk eller andet i hånden, så må jeg gerne give ham med skeen. Faktisk har vi også set, at Villads ikke vil spise når far gir, men spiser fint hvis jeg prøver. Underligt barn

Ja... Jeg tror simpelthen det er et form for naturinstinkt nogle børn har, pga. deres utrolige nysgerrighed - og så har jeg det sådan lidt - hvorfor så ikke udnytte sig af det, og bare lade dem styre det selv... Næring skal de nok få fra modermælken/MME...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.