Lade baby spise selv..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.348 visninger
47 svar
0 synes godt om
7. januar 2012

Sitrani

Ja, jeg har tidl. skrevet en tråd om at min datter "grødstrejker", og har derefter søgt lidt på emnet..

Har fundet noget der hedder "baby led weaning", som i bund og grund går ud på, at lade barnet spise selv, som egentlig lyder som noget kunne virke for min datter..

Hver gang hun skal spise, så brokker hun sig meget, og tager ud efter skeen, og vil ikke, hvis jeg giver hende grød/mos.. Da jeg så læste om BLW prøvede jeg her til aften at give hende små bitte stykker toastbrød med smør og leverpostej på, samt et par agurkestave at gnave i.. Og SIKKE dog min pige nød selv at kunne putte i munden osv.

Er der nogen der har erfaring med dette..? Og hvad er jeres bedste råd og mening om det..?

Min undren er så - Får de virkelig nok at spise på den måde?? Jeg synes der landede mere på gulvet, end der blev indtaget i hvert fald.. Og skal vi så bare helt droppe grød og mos, og begynde at give hende fast føde i form af bondebrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager hun selv sidder og nipper til osv...?

Håber der er nogel kloge hoveder herinde der ved lidt om det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2012

2721

vi har altid brugt en kombi, Charlie spiser selv, med hjælp i form af at jeg en gang i ny og næ giver nogle bidder og det får jeg netop lov til fordi han selv er med.
Har altid brugt denne metode, da han ellers slet slet ikke gider at spise, 1 ske/gaffel til mor og 1 ske/gaffel til Charlie

Anmeld

7. januar 2012

Molly8

Det lyder som om vi er lidt længere i processen end jer: Johan er 10 mdr. Efter han selv kan putte i munden, er det halvt om halvt med at spise selv. Han undersøger maden mere og spyttere mere mad ud. Jeg starter med at fodre ham med ske/gaffel, men han spiser ikke meget sådan. Herefter lægger jeg hapsere frem til ham én ad gangen, så han selv kan spise og huhej, hvor det går. Grød og mos er han netop begyndt at prøve selv med ske. Jeg hjælper ham med at få lidt på skeen, så klarer han resten selv. Nogle ting er lettere for ham at spise selv, som samtidig mætter mere: Rugbrødshapsere (evt dyb i mælk i starten, så de er bløde), kartofler, kogte grove grøntsager og brød. Det svinger meget, hvor meget han spiser og jo mere sulten han er, jo mere får jeg lov at fodre ham, for det går hurtigere.

Anmeld

7. januar 2012

nissen

Køb bogen!

Jeg har for nylig købt bogen på saxo.com til sølle 125 kr. inkl. fragt - det har virkelig ændret mit syn på mad til babyer!!

Knægten her er 6 mdr. og får stadig grød på "almindelig" vis om morgenen. Til frokost og aften hvor han for nogle uger siden kun fik grød/mos får han nu altid også noget at sidde med selv - og han elsker det!

Anmeld

7. januar 2012

K&S

Puslingen skriver:

vi har altid brugt en kombi, Charlie spiser selv, med hjælp i form af at jeg en gang i ny og næ giver nogle bidder og det får jeg netop lov til fordi han selv er med.
Har altid brugt denne metode, da han ellers slet slet ikke gider at spise, 1 ske/gaffel til mor og 1 ske/gaffel til Charlie

Den metode har vi også brugt til Anton, for han ville KUN spise selv - han blev sur, hvis vi madede ham

Anmeld

7. januar 2012

Benjamins'mor

Min søn er godtnok 1 år, men siden han var 10 mdr, har han tit fået lov til at spise selv, både morgenmad, aftensmad og middagsmad.

Han gratter self. lidt mere, og får heller ikke helt så meget mad ind som ellers, men det er bedre de spiser selv og får noget ned, end at blive maddet og ingenting får.

Anmeld

7. januar 2012

MortilCilas

Min søn har næsten altid været med, han begyndte at spise brød selv, omkring 6-7 måneders alderen, og hvis jeg var i tvivl om han var mere sulten, fik han mere. Ang havregrød, den ene morgen skreg han og flytted hovedt, hver gang jeg ville give ham med, så gav jeg ham skeen og han spiste med stor velbehag, så han får lov at spise selv, og en gang imellem giver jeg ham noget i munden, hvis jeg synes han leger for meget

De har godt af at mærke og føle maden.
Så du den udesendelse der hed "børn på fastfood" vidst ?

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

MortilCilas skriver:

Min søn har næsten altid været med, han begyndte at spise brød selv, omkring 6-7 måneders alderen, og hvis jeg var i tvivl om han var mere sulten, fik han mere. Ang havregrød, den ene morgen skreg han og flytted hovedt, hver gang jeg ville give ham med, så gav jeg ham skeen og han spiste med stor velbehag, så han får lov at spise selv, og en gang imellem giver jeg ham noget i munden, hvis jeg synes han leger for meget

De har godt af at mærke og føle maden.
Så du den udesendelse der hed "børn på fastfood" vidst ?

Nej desværre, glemte at den kom, så nåede ikke at se den
Børn i 10mdrs alderen spiser meget selv, men min pige er jo kun 6 mdr. så lige til at starte med virkede det bare helt skørt, at hun skulle kunne spise selv, og jeg synes godt nok ikke, at hun får så meget ned, og hun vil heller ikke have at jeg giver hende det, kun i starten, når hun skal smage hvad det er... så tror vi må prøve os frem Men tak for svar..

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

Benjamins'mor skriver:

Min søn er godtnok 1 år, men siden han var 10 mdr, har han tit fået lov til at spise selv, både morgenmad, aftensmad og middagsmad.

Han gratter self. lidt mere, og får heller ikke helt så meget mad ind som ellers, men det er bedre de spiser selv og får noget ned, end at blive maddet og ingenting får.

Ja, præcis.. og min pige har ikke ville spise noget grød/mos i snart 2 uger, så jeg synes jo det var lidt underligt, men måske er det her løsningen.. vi må prøve os frem

Anmeld

7. januar 2012

2721

K&S skriver:

Den metode har vi også brugt til Anton, for han ville KUN spise selv - han blev sur, hvis vi madede ham

Det gjorde charlie også
sikke temprament de små kan have

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.