Lade baby spise selv..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2012

Sitrani

nissen skriver:

Køb bogen!

Jeg har for nylig købt bogen på saxo.com til sølle 125 kr. inkl. fragt - det har virkelig ændret mit syn på mad til babyer!!

Knægten her er 6 mdr. og får stadig grød på "almindelig" vis om morgenen. Til frokost og aften hvor han for nogle uger siden kun fik grød/mos får han nu altid også noget at sidde med selv - og han elsker det!

Ja, samme her.. Min pige vil bare ikke have havregrød eller øllebrød eller noget om morgenen, kun bryst...
Men tror bare vi må prøve os frem, som jeg også skrev til de andre...
Der ryger godt nok ikke meget ned, når hun selv spiser, for hun skal nok lige finde ud af det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2012

Sitrani

Puslingen skriver:

vi har altid brugt en kombi, Charlie spiser selv, med hjælp i form af at jeg en gang i ny og næ giver nogle bidder og det får jeg netop lov til fordi han selv er med.
Har altid brugt denne metode, da han ellers slet slet ikke gider at spise, 1 ske/gaffel til mor og 1 ske/gaffel til Charlie

Ok...
Hvor gammel er han?
For der er jo stor forskel på en baby på 6 mdr og en på 10 mdr. fx.
Hvordan gjorde du i starten? Min pige vil slet ikke have at jeg madder hende.. Så jeg kan ikke få noget i hende om morgenen i form af havregrød eller øllebrød, og det kan de jo ikke spise selv..? Tror i hvert fald ikke der kommer meget ned i maven, men mere på hænder og gulv Haha.. Det er også okay med mig, at det bliver et griseri, for det er jo nødvendigt, når de undersøger maden, men tror bare ikke hun selv kan putte grød osv. i munden..? Eller hvad?

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

Molly8 skriver:

Det lyder som om vi er lidt længere i processen end jer: Johan er 10 mdr. Efter han selv kan putte i munden, er det halvt om halvt med at spise selv. Han undersøger maden mere og spyttere mere mad ud. Jeg starter med at fodre ham med ske/gaffel, men han spiser ikke meget sådan. Herefter lægger jeg hapsere frem til ham én ad gangen, så han selv kan spise og huhej, hvor det går. Grød og mos er han netop begyndt at prøve selv med ske. Jeg hjælper ham med at få lidt på skeen, så klarer han resten selv. Nogle ting er lettere for ham at spise selv, som samtidig mætter mere: Rugbrødshapsere (evt dyb i mælk i starten, så de er bløde), kartofler, kogte grove grøntsager og brød. Det svinger meget, hvor meget han spiser og jo mere sulten han er, jo mere får jeg lov at fodre ham, for det går hurtigere.

Ok..
Ja, der er jo lidt aldersforskel, og det er nok nemmere at få en baby på 10 mdr til at spise selv, end én på 6 mdr, som min pige er.. Så hvordan gjorde du i starten..?

Anmeld

7. januar 2012

Pige2009

STN skriver:

Ja, jeg har tidl. skrevet en tråd om at min datter "grødstrejker", og har derefter søgt lidt på emnet..

Har fundet noget der hedder "baby led weaning", som i bund og grund går ud på, at lade barnet spise selv, som egentlig lyder som noget kunne virke for min datter..

Hver gang hun skal spise, så brokker hun sig meget, og tager ud efter skeen, og vil ikke, hvis jeg giver hende grød/mos.. Da jeg så læste om BLW prøvede jeg her til aften at give hende små bitte stykker toastbrød med smør og leverpostej på, samt et par agurkestave at gnave i.. Og SIKKE dog min pige nød selv at kunne putte i munden osv.

Er der nogen der har erfaring med dette..? Og hvad er jeres bedste råd og mening om det..?

Min undren er så - Får de virkelig nok at spise på den måde?? Jeg synes der landede mere på gulvet, end der blev indtaget i hvert fald.. Og skal vi så bare helt droppe grød og mos, og begynde at give hende fast føde i form af bondebrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager hun selv sidder og nipper til osv...?

Håber der er nogel kloge hoveder herinde der ved lidt om det

Børn elsker selv at føle på det de spiser, så du kan roligt lade hende prøve selv med både grød og brød Du kan evt. lade være med at mose kartofler og grøntsager også lade hende spise det i små stykker - det virkede i hvert fald her, som jeg også skrev i den anden tråd Dejligt, at hun ville spise rugbrødet Jeg købte det mørke rugbrød til Laura, da der var noget mere fuldkorn i

Anmeld

7. januar 2012

K&S

Puslingen skriver:

Det gjorde charlie også
sikke temprament de små kan have

Jaaaaa og jeg ved slet ikke, hvor han dog har det temperament fra  jeg har det jo endnu...!

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

Baagøe skriver:

Børn elsker selv at føle på det de spiser, så du kan roligt lade hende prøve selv med både grød og brød Du kan evt. lade være med at mose kartofler og grøntsager også lade hende spise det i små stykker - det virkede i hvert fald her, som jeg også skrev i den anden tråd Dejligt, at hun ville spise rugbrødet Jeg købte det mørke rugbrød til Laura, da der var noget mere fuldkorn i

Ok, tak Jeg tror også jeg køber noget bondebrød eller noget lyst rugbrød uden kerner, næste gang vi køber ind, så hun kan få mere fuldkorn.. Det blev bare lidt toast idag, fordi vi ikke havde andet uden kerner

Hvordan gjorde du i starten..? Her tænker jeg på hvad du serverede til henholdsvis morgenmad, middag, aftensmad og mellemmåltider.. Jeg tænker at jeg vil tilbyde hende havregrød eller øllebrød til morgen, rugbrød med påløg til middag og grøntsager i små stykker til aften - men hvad så med kød til aftensmaden? Hvordan gør man det? Kan de godt bare sidde med et lille stykke kød af en art og gumle på...? Jeg mener, hun har jo ingen tænder endnu... Og så noget frugt og en grov skorpe (de der "tørre" hårde nogen man kan købe) eller knækbrød til mellemmåltiderne.. Og selvfølgelig bryst "on the side"
Bliver modermælk egentlig ikke den primære føde i starten, indtil de finder ud af at indtage maden selv..? Noget skal hun jo have at spise, tænker jeg, og hun er ikke så god til at putte det i munden endnu, da det meste lander inde i hendes håndflade, og hun derfor ikke kan komme det i munden..... Sorry, det blev ret langt...

Anmeld

7. januar 2012

lycly

STN skriver:

Ja, jeg har tidl. skrevet en tråd om at min datter "grødstrejker", og har derefter søgt lidt på emnet..

Har fundet noget der hedder "baby led weaning", som i bund og grund går ud på, at lade barnet spise selv, som egentlig lyder som noget kunne virke for min datter..

Hver gang hun skal spise, så brokker hun sig meget, og tager ud efter skeen, og vil ikke, hvis jeg giver hende grød/mos.. Da jeg så læste om BLW prøvede jeg her til aften at give hende små bitte stykker toastbrød med smør og leverpostej på, samt et par agurkestave at gnave i.. Og SIKKE dog min pige nød selv at kunne putte i munden osv.

Er der nogen der har erfaring med dette..? Og hvad er jeres bedste råd og mening om det..?

Min undren er så - Får de virkelig nok at spise på den måde?? Jeg synes der landede mere på gulvet, end der blev indtaget i hvert fald.. Og skal vi så bare helt droppe grød og mos, og begynde at give hende fast føde i form af bondebrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager hun selv sidder og nipper til osv...?

Håber der er nogel kloge hoveder herinde der ved lidt om det

Hvor sjovt, jeg lavede præcis samme tråd igår! Som jeg skrev til dig, så gider min pige heller ikke spise grød. Jeg prøvede så at give hende gulerødder og agurker hun selv kunne sidde med, og det var bare et HIT! Hun er ikke 6 mdr endnu, så kan ikke helt starte op med blw, men det gør jeg helt sikkert når hun bliver de 6 mdr. Jeg har skrevet lidt om det på min blog, hvis du vil læse lidt mere om det, forkortet lidt ned

Anmeld

7. januar 2012

2721

STN skriver:

Ok...
Hvor gammel er han?
For der er jo stor forskel på en baby på 6 mdr og en på 10 mdr. fx.
Hvordan gjorde du i starten? Min pige vil slet ikke have at jeg madder hende.. Så jeg kan ikke få noget i hende om morgenen i form af havregrød eller øllebrød, og det kan de jo ikke spise selv..? Tror i hvert fald ikke der kommer meget ned i maven, men mere på hænder og gulv Haha.. Det er også okay med mig, at det bliver et griseri, for det er jo nødvendigt, når de undersøger maden, men tror bare ikke hun selv kan putte grød osv. i munden..? Eller hvad?

Jeg tog udgangspunkt i den gang han var 6 mdr, nu er han snart 19 mdr.

Jamen jeg gav ham en ske i hånden og så lavede jeg en god klæbrig grød og den ene styrede han selv og den anden fyldte jeg på og lagde til ham og så tog han den ofte og fik ramt munden og andre gange når han åbnede munden og ikke ramte med skeen var jeg klar med en som jeg så smuttede ind og han var så optagede af at "spise" at han ikke opdagde min hjælp.

Er lidt svært at forklare på skrift, men håber du forstår

Anmeld

7. januar 2012

2721

K&S skriver:

Jaaaaa og jeg ved slet ikke, hvor han dog har det temperament fra  jeg har det jo endnu...!

Hehe jeg ved intet om noget temperament er blidt som et lam

Anmeld

7. januar 2012

Sitrani

LunaLykke skriver:

Hvor sjovt, jeg lavede præcis samme tråd igår! Som jeg skrev til dig, så gider min pige heller ikke spise grød. Jeg prøvede så at give hende gulerødder og agurker hun selv kunne sidde med, og det var bare et HIT! Hun er ikke 6 mdr endnu, så kan ikke helt starte op med blw, men det gør jeg helt sikkert når hun bliver de 6 mdr. Jeg har skrevet lidt om det på min blog, hvis du vil læse lidt mere om det, forkortet lidt ned

Hehe.. skægt Samme problem..

Ok.. Min pige fik også lidt agurkestave at sidde med ved siden af brød-hapserne, og det var også en succes... Men synes bare ikke hun får noget meget ned på den måde..? Havde du kogt gulerødderne da du gav hende dem..? Ellers kan hun vel kun sutte lidt på dem..?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.