Hjælp hjælp. Dagpleje eller vuggestue + andet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2011

Mira0911

Julie er i dagpleje, det er jeg godt tilfreds med.... Vuggestue bliver for meget for Julie... Hun er en pige der kan bedst med få børn omkring hende... Hvis vores dagplejer er syg, er her en fast dagplejer i distriktet som kun tager gæstebørn når det er, så lækkert fordi de kender hende i forvejen...

Dagplejerne er ude af huset hver dag stort set herude... Så er de i legestue, i kirke, i skoven, rund t ved andre dagplejere og hygge der... Og i Aqua af og til...

Lina skal i den samme dagplejer... Så det kan ikke være mere fantastisk...

Vælg det du har det bedst med og er tryg ved...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2011

Thalia

Lise skriver:

Man kan være heldig og få verdens bedste dagplejemor, der aldrig har sygedage, men man kan også være uheldig.

Jeg har valgt vuggestue til begge mine unger. Jeg er meget tryg ved, at lige meget hvem der holder ferie eller hvem der er syge, så afleverer jeg altid mit barn det samme sted, og der er altid nogle kendte ansigter. Og jeg tror faktisk ikke at det larmer i løbet af dagen. Selvfølgelig gør det nogle gange, men ikke altid.

Jeg ville til enhver tid vælge vuggestuen igen. Vi har nu prøvet to forskellige, og jeg har været og er stadig en meget tilfreds vuggestuebarnsmor

Jeg er helt enig her

I øvrigt er en af de store fordele ved en vuggestue at børnene typisk ikke er på tur ret ofte. Ture er fine for børn i børnehavealderen, men jeg ville personligt fravælge enhver DP der var væk hjemmefra mere end 1 dag om ugen.

For så små børn er den slags slet ikke nødvendigt, og kan tvært imod tangere til overstimulering. Jeg ser hellere at mine børn passes i et trygt miljø hvor de kan udforske ting i ro og mag.

Anmeld

27. december 2011

louise8723

Frøken J. skriver:

Har været inde og læse om det på kommunens hjemmeside, og der står, at hvis barnet skal i gæstepleje, vil den ligge i samme distrikt som dagplejeren, og så er der en masse initiativ så barnet også lærer gæsteplejeren at kende, så det ikke er fremmed ved sygdom. Det synes jeg egentlig var meget rart!

Rose er jo ikke så gammel, så kan jo ikke sige alt om hendes personlighed endnu. Men mit indtryk er, at hun er meget nysgerrig og vil en masse, men så får hun til gengæld også hurtigt for meget, fordi hun ikke lige kan finde ud af at lukke af, og det kunne nok være et problem i vuggestue, tænker jeg. Ih det er svært!

Elias går i dagpleje og hvor onsdag holder de legestue med de andre dp'er i hans gruppe.. Så han kender dem alle.. MEn barnet kommer som regel hos den samme gæste dp.. Medmindre der er ferie eller sygdom der

Anmeld

27. december 2011

Gaia

Nomineringen altså antal børn pr voksen er vist det samme uanset om du er i dp eller vs. 3-5 børn pr voksen. Så kun det samlet antal af børn der er forskelligt. 

Fordel ved vs: flere børn og flere voksne. Uddannet personale. Ingen påvirkning hvis en voksen er syg altså minus gæste dp. Mulighed for integreret institution, dvs rose skal ikke flyttes når hun begynder i børnehave. Minus stor udskiftning af børn. Flere små blebørn.

Fordel ved dp: en voksen og kun 4-5 børn. Minus få børn. Stor påvirkning hvis den voksne er syg. Minus uddannet personale. fordel: mindre udskiftning. 

Tror du skal se på hvad du tror rose vil trives bedst med. Er hun socialog meget udadvendt vil vs måske være hittet, hvorimod er hun til mere rolige omgivelser vil dp være hittet. Vores datter går i vs og det har for hende og os været det helt rigtige. Da hun tror jeg møder større udfordringer i vs og kan have kontakt til børnehave børn som hun kan lære en masse af. I hendes vs kan børnehave børnene nemlig i små mængder. Dvs. 2-3 af gange komme på " besøg" i vs så grem pæd. Har tid osv. Det vinder både de små og store på. X så vi et glade 

Anmeld

29. december 2011

Frøken J.

Tak for alle jeres svar! Er stadig lige meget i tvivl, men vi tager ud og besøger nogle steder her efter nytår og ser, hvad der føles bedst

Anmeld

30. december 2011

Nessie

Daniel var i DP de første 4 mdr., det var en stor privat DP, med 2 DP'ere og vi var opverhovedet ikke trygge ved at efterlade ham dér. I starten gik det selvfølgelig godt, men lige så stille kom alle de dårlige ting snigende.

Vi var lykkelige da der blev plads i prio. 2 VS, og vi har aldrig på noget tidspunkt fortrudt at han kom i VS.
Ja, der er meget uro og mange børn og få voksne, men han er så i det mindste vant til uroen når han skal starte i BH, og han bliver faktisk passet bedre og med mere omsorg i VS end han blev i DP.

Skulle vi få et barn mere, bliver det skrevet op til samme VS/BH (den er integreret), men vi ved at barnet vil komme i DP først, det gør de altid i Kolding, men næste gang vil vi så prøve en kommunal DP

Anmeld

30. december 2011

Christina.78

Kender ikke VS, da Cecilie kun har været i DP..hende har vi været og er stadig meget glade for..hun er kommunal og har erfaringen, uddannelsen og ekstra uddannelser indenfor motorik, som vores pige har haft behov for..de er samlet 5 daplejere som mødes hver 14 dag i heldagslegestue så børnene læ´rer de foskellige dp'ere at kende da de også bruges til gæstedagplejere..

Vi har været heldige at få en dagplejer der næsten aldrig er syg, som føler på hvert barn og ser hvad det magter..prøver at komme udenfor de fleste dage, afpasser ture efter børnene og bare er obs på hvert enkelt barn, dets problemer og hvordan det kan hjælpes..

Cecilie har haft stort behov for at få en fast person at knytte sig til i starten og dette tror jeg ikke ville være muligt i den vuggestue der hører til vores børnehave..

Når Cecilie stopper i dp, er der desværre sprerunder i vores kommune, så hun er desværre en ud af mange dp'ere som er er blevet fyret i vores område..tror at kommunen vil presse alle kommende børn ind i store børnehave og det er jeg slet ikke tilfreds med , men en stemme iblandt mange gør nok ikke en stor forskel..

Vi planlægger et barn mere og håber og beder til at det kommer til at gå godt og at vores kommende barn evt vil være stærk nok til en vuggestue hvis andet ikke findes til den tid

du skal gøre hvad dit hjerte siger..

Anmeld

30. december 2011

Rsa

Min første blev passet i dagpleje, havde jeg haft et valg, var han blevet passet i vuggestue. Min datter starter i vuggestue d.2 januar, 1 År gammel - det var ikke muligt at få plads før! 

Problemet i Aarhus kommune er, at pladserne er så få og det ofte er de samme institutioner der er rift om, da det jo gerne er dem med et godt man vælger fremfor andet.

må indrømme jeg nok er lidt farvet af mit fag, er selv pædagog og er derfor størst tilhænger af vuggestue. I vuggestuen er der brede muligheder for venskaber samt flere voksne at låne sig op ad, spejle sig i osv. Da de jo alle besidder forskellige kommpetenceområde og bidrager med noget forskelligt. I de er der kun den ene voksen, som måske ikke besidder den viden jeg mener er nødvendig i arbejdet med små børn. I vuggestuen er der også mulighed for daglig sparring med det andet personale, der er altid en voksen barnet kender.

Der er selvfølgelig også vuggestuer hvor det ikke fungerer, så any Way, synes jeg at I skal tage ud at besøge nogle institutioner, da ens mavefornemmelse ofte aldrig tager fejl.

Og så er det jo jeres valg i sidste ende og I kender jeres barn bedst 

Anmeld

30. december 2011

Malene76

Rsa skriver:

Min første blev passet i dagpleje, havde jeg haft et valg, var han blevet passet i vuggestue. Min datter starter i vuggestue d.2 januar, 1 År gammel - det var ikke muligt at få plads før! 

Problemet i Aarhus kommune er, at pladserne er så få og det ofte er de samme institutioner der er rift om, da det jo gerne er dem med et godt man vælger fremfor andet.

må indrømme jeg nok er lidt farvet af mit fag, er selv pædagog og er derfor størst tilhænger af vuggestue. I vuggestuen er der brede muligheder for venskaber samt flere voksne at låne sig op ad, spejle sig i osv. Da de jo alle besidder forskellige kommpetenceområde og bidrager med noget forskelligt. I de er der kun den ene voksen, som måske ikke besidder den viden jeg mener er nødvendig i arbejdet med små børn. I vuggestuen er der også mulighed for daglig sparring med det andet personale, der er altid en voksen barnet kender.

Der er selvfølgelig også vuggestuer hvor det ikke fungerer, så any Way, synes jeg at I skal tage ud at besøge nogle institutioner, da ens mavefornemmelse ofte aldrig tager fejl.

Og så er det jo jeres valg i sidste ende og I kender jeres barn bedst 

Jeg er simpelthen SÅ enig med dig.  Jeg er også pædagog og har de samme overvejselser som dig. Jeg har dog først termin den 15 januar, så vi behøver ikke bestemme os endnu. Jeg er dog overbevist om at vi vælger VS. Det der gjorde forskellen for mig, var at i en DP er der kun en voksen der går hele dagen alene og det er jeg faktisk ikke så begejstret for.

KH Malene

Anmeld

30. december 2011

-Sigrid-

Frøken J. skriver:

Nu er ROse snart 3 måneder, og stressen melder sig, for vi har endnu ikke søgt om pasning. Men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad vi skal!! Vi skal nok nå det, hvis vi søger garantiplads, for så er vi garanteret plads i distriktet indenfor 3 måneder, men vil jo også gerne have noget indflydelse.

Først: Dagpleje eller vuggestue! Fordele og ulempe ved dem begge? Jeg ved jo, at hvis dagplejeren er syg, skal barnet i gæstedagpleje et andet sted... Men i vuggeren er der mange børn til få voksne. Hvad synes i?

Min kæreste var i dagpleje, og synes godt om det. Jeg havde, før fødslen, tænkt vuggestue, men nu hvor jeg har Rose, har jeg det ikke godt med at forestille mig hende i sådan et MEGA larmende miijø med børn over det hele osv. Så er det trods alt lidt mere fredeligt i dagpleje for min lille pige..

Og hvad så ellers.. Kan man normalt godt komme ud og besøge de forskellige vuggestuer og dagplejer?? Tænker vi kan gøre det før min kærestes ferie slutter her i januar, så vi både kan søge ønskeplads og garantiplads..

Kom med jeres råd!

Tja, jeg har lige været i praktik i en vs, og jeg syntes ikke det passer det der med at der er for få voksne - den jeg var i var der 5 voksne og 22 børn, så det er ligesom i en dagpleje. Men der kan børnene så blive skiftet el l. uden at de andre børn er alene. Og jeg syntes heller ikke larmen var slem, og der er jo større sandsynlighed for at der er nogle jævnaldrene som din datter kan lege med Og når der kommer en "lille" (under et år) har de jo brug for mere opmærksomhed, men så er der jo en anden som kan holde øje med den lille 

Der hvor jeg var var det ikke sådan at børnene "gik på omgang", det var ligesom i en dp (næsten), hvor de spiser, bliver puttet osv af den samme, så syntes heller ikke de manglede "omsorg"

Jeg har heletiden troet at min lille pige skulle i dp, men nu kan jeg virkelig se de store fordele ved vs 

Men det koster jo ca 500 mere i måneden

Held og lykke med valget 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.