Hjælp hjælp. Dagpleje eller vuggestue + andet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2011

Jonatansmor

Vi valgte bevidst vuggestuen fra, lige på det tidspunkt var der meget tale om besparelser på området (hvornår er der ikke det?) og jeg kunne ikke se min kærlige dreng kræve sin ret til opmærksomhed i sådan et stort miljø.

Jeg elsker min dp'er, hun er noget af det sødeste, mest kærlige jeg længe er stødt på. Jubelhvinet når vi drejer ind af indkørslen, tyder på at drengen er ligeså vild med hende. Hun har 3 andre børn, kommer fast hos de 3 forskellige gæstedagplejere, har faste rutiner ud af huset, gymnastikdage med motoriske udfordringer og vi får 1 stks dreng hjem der er noget så træt og lykkelig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2011

MortilCilas

Jeg har vuggestue og elsker det. Han er altid det samme sted, og det bliver ikke en kæmpe omvæltning når han skal i børnehave, og det har INGEN faste sove tider, hvert barn har sin rytme, og det er vigtigt i mit tilfælde, da min ikke kan sove mellem 12 og 15

Anmeld

27. december 2011

Mette.

Frøken J. skriver:

Nu er ROse snart 3 måneder, og stressen melder sig, for vi har endnu ikke søgt om pasning. Men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad vi skal!! Vi skal nok nå det, hvis vi søger garantiplads, for så er vi garanteret plads i distriktet indenfor 3 måneder, men vil jo også gerne have noget indflydelse.

Først: Dagpleje eller vuggestue! Fordele og ulempe ved dem begge? Jeg ved jo, at hvis dagplejeren er syg, skal barnet i gæstedagpleje et andet sted... Men i vuggeren er der mange børn til få voksne. Hvad synes i?

Min kæreste var i dagpleje, og synes godt om det. Jeg havde, før fødslen, tænkt vuggestue, men nu hvor jeg har Rose, har jeg det ikke godt med at forestille mig hende i sådan et MEGA larmende miijø med børn over det hele osv. Så er det trods alt lidt mere fredeligt i dagpleje for min lille pige..

Og hvad så ellers.. Kan man normalt godt komme ud og besøge de forskellige vuggestuer og dagplejer?? Tænker vi kan gøre det før min kærestes ferie slutter her i januar, så vi både kan søge ønskeplads og garantiplads..

Kom med jeres råd!

Jeg eller nærmere vi, havde det præcis som dig inden Emilie blev født. Vi var 100 % ind for VG, men efter Emilie kom, blev vi mere og mere i tvivl om nu er hun i dp.

Jeg har ikke et sekund fortrudt vores valg. Det passer perfekt til Emilie og hun er så glad for det og hele det miljø de er i. 1 gang om ugen er de i legestue, hvor de er sammen med mange andre børn, så det er rigtig fint. Vi har heldigvis en dp mor som aldrig er syg, men hvis hun er, er der jo gæste dp og som regel kommer hele børneflokken i gæste dp det samme sted, så de har hinanden.

Ellers har vi hvertfald som studerende mulighed for selv at tage fridag når det kniber. Du kan sagtens tage ud og besøge både vg og dp mødre, du skal bare ringe og aftale det med dem.

Anmeld

27. december 2011

Zeus

Frøken J. skriver:

Nu er ROse snart 3 måneder, og stressen melder sig, for vi har endnu ikke søgt om pasning. Men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad vi skal!! Vi skal nok nå det, hvis vi søger garantiplads, for så er vi garanteret plads i distriktet indenfor 3 måneder, men vil jo også gerne have noget indflydelse.

Først: Dagpleje eller vuggestue! Fordele og ulempe ved dem begge? Jeg ved jo, at hvis dagplejeren er syg, skal barnet i gæstedagpleje et andet sted... Men i vuggeren er der mange børn til få voksne. Hvad synes i?

Min kæreste var i dagpleje, og synes godt om det. Jeg havde, før fødslen, tænkt vuggestue, men nu hvor jeg har Rose, har jeg det ikke godt med at forestille mig hende i sådan et MEGA larmende miijø med børn over det hele osv. Så er det trods alt lidt mere fredeligt i dagpleje for min lille pige..

Og hvad så ellers.. Kan man normalt godt komme ud og besøge de forskellige vuggestuer og dagplejer?? Tænker vi kan gøre det før min kærestes ferie slutter her i januar, så vi både kan søge ønskeplads og garantiplads..

Kom med jeres råd!

Cajsa er i Dp, og det er vi godt tilfredse med

Jeg ville under ingen omstændigheder have Cajsa i vuggestue, tingene bliver nemt for meget for hende, og hun kan godt gå og stresse over det, så vi mente hun ville have bedre af et lille begrænset miljø.. Da vi skulle skifte dp'er pga distancen, var hun også rigtig glad for at høre, at vi fortsatte i dp, og ikke skiftede til vs, for det mente hun slet ikke Cajsa kunne klare, så tror vi har valgt det rigtige

Det største problem er, når vores dp'er er syg, eller hun skal have et par fridage.. Vi forsøger at få Cajsa passet hos den samme gæstedp, hos én hun også kender fra legestuen, og hvis hun også er syg eller lign, så bliver vi næsten nødt til at holde Cajsa hjemme, så hun ikke skal et tredje sted hen. Det problem har man ikke i en vuggestue.. Men det er faktisk også det eneste.. Nu har Cajsa efterhånden været i dp i 7 mdr, hun startede op i maj, og vi har kun haft hende i gæstedp 2 gange, og det er inden for de sidste 2 mdr. De andre gange har vi bare beholdt hende hjemme, men vi har også haft muligheden for det

Haha, men med alle de sygdomme hun hiver med hjem, både til sig selv, men også til os, tror jeg kun hun har været i dp halvdelen af tiden

Anmeld

27. december 2011

FrkLarsen

Frøken J. skriver:

Tak for svar

Ved du om man også kan få friplads i dagpleje, eller er det kun for vuggestuer?? Må indrømme, at jeg faktisk nok er mest hooked på dagpleje lige nu, men kan jo også sagtens se, at det har sine ulemper. Men hvis man læser vuggestuernes "smileyordning', mener forældrene alle steder, at nomeringen er rigtig dårlig, og det bekymrer mig også. Jeg ved godt, at hos en dagplejer er der kun én, så hvis 2 børn græder, kan hun kun tage sig af en af gangen, men jeg synes bare stadig, at det føles mere trygt for mig

Jeg har friplads til min datter i dagplejen, så det kan man godt. 

Ja, der er ulemper og fordele ved begge dele, så det kan være svært at vælge!! 

Synes da at du skal gå efter dagplejen når det er det du føler dig mest tryg ved. 

Anmeld

27. december 2011

BellaT

I kan også være så heldige at jeres distrikt har en fast gæstedagplejer. Altså en dagplejer der kun er ansat til at tage imod gæstebørn. Så det altid er den samme barnet kommer hen til under den faste dagplejers sygdom eller fridage. DET er smart nemlig.

Og ellers vil barnet så vidt muligt komme i gæstedagpleje hos nogen det kender fra legestuen. Sådan kører det ihvertfald her.

Bare lige et lille skub hen imod dagplejen..

Anmeld

27. december 2011

LinLin

For det første: ingen stress! I Aarhus kommune er det efter alder og ikke efter hvornår man er skrevet op

Til spørgsmålet: vil sige det kommer helt an på dit barn! Min første kom i DP, selvom jeg havde ønsket VS som 1. prioritet. Det endte med at være SUPER. Vi havde simpelthen verdenens bedste DP. Hun havde 1 barn da David startede, så han havde en utroligt stille indkøring. Senere fik hun så to mere, så hun havde 4. Men jeg er sikker på at han sagtens ville have kunnet klare at gå i VS!

Lillebror Adam går i VS i samme inst. som David går i BHV. Han er klart VS-barn fuld at gåpåmod! Hvis den førstes DP stadig var DP (og vi stadig boede i det distrikt ) ville jeg dog formentlig have valgt hende - fordi vi havde en helt unik kemi og den er altså det vigtigste hvis du spørger mig

SÅ: hvis din mavefornemmelse siger DP så gå efter det!

Hov.. og mht normering er det vist stort set det samme... Vi er 2 pæd og en medhj. til 10 børn hvor jeg arbejder (faktisk er vi 3 pæd på min stue...)og en DP er 1 til 4 børn...

Anmeld

27. december 2011

Lise

Man kan være heldig og få verdens bedste dagplejemor, der aldrig har sygedage, men man kan også være uheldig.

Jeg har valgt vuggestue til begge mine unger. Jeg er meget tryg ved, at lige meget hvem der holder ferie eller hvem der er syge, så afleverer jeg altid mit barn det samme sted, og der er altid nogle kendte ansigter. Og jeg tror faktisk ikke at det larmer i løbet af dagen. Selvfølgelig gør det nogle gange, men ikke altid.

Jeg ville til enhver tid vælge vuggestuen igen. Vi har nu prøvet to forskellige, og jeg har været og er stadig en meget tilfreds vuggestuebarnsmor

Anmeld

27. december 2011

Maja_4000

Tag ud og kig !

Vi valgte vuggestue af den simple grund at den ligger 200 meter herfra :b Og så spurgte vi min mor til råds , hun har været dp-mor og er nu i en vs .. Hun ville selv vælge vs til sit barn , hvis hun altså skulle have et nu

Vi er super glade for vuggestuen ! Men vi er så også HELDIGE .. Der er nemlig ikke nok børn til at fylde stuerne .. Så tit er de 8 børn til 3 - 4 voksne Men det svinger jo rigtig meget .. 

Anmeld

27. december 2011

Thalia

Jeg har haft børn i både vuggestue og DP, og kunne jeg vælge frit ville jeg til enhver tid sende mine børn i vuggestue.

Jeg er helt overbevist om at der findes fantastiske DP'er alle steder i landet, men der findes altså også rigtigt mange elendige, og det er i bund og grund et lotteri om man får en man kan samarbejde med. Ofte er det første indtryk rigtigt godt, og problemerne opstår derned først når barnet er indkørt og man egentlig har en hverdag der fungerer. Så er problemet at hvis samarbejdet går helt i hårknude, så er barnet nødt til at flytte DP, hvor man i vuggestuen kan nøjes med at få en ny primærpædagog, og dermed ikke forstyrre barnets hverdag mere end nødvendigt.

Endelig ser jeg det som en stor fordel at man i vuggestuer har med uddannet personale at gøre. Jeg venter mit 4. barn nu, men jeg er på ingen måde ekspert i børns udvikling, og jeg har ad flere omgang prist mig lykkelig for samarbejdet med uddannet fagpersonale som har set ting ved mine børn som jeg slet ikke selv havde bemærket.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.