Hvordan sover en baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2011

Frøken J.

Madam Blå skriver:

Jo, jeg er lidt pyller Hun klynker jo ikke længe inden jeg ser til hende, eller ender med at tage hende op. Det er vistmin uvane

Har det sådan, at hun skal have lov til at sige noget. Det kan ikke skade at hun bliver lidt sur til tider. Men hun er lige begyndt at kunne få tårer i øjnene, og det kan jeg ikke klare. Synes hun ser så sørgelig ud, når hun ligger der helt alene med tårer i øjnene

Har fået for vane at tage hende op her på det sidste, fordi når hun bliver hysterisk, så taget det en krig at få hende rolig igen.. Så det var faktisk noget jeg begyndte på, for at se om jeg kunne få hende rolig og til at sove hurtigere og bedre. For det duer ikke at det tager flere timer at få hende til at sove. Ikke hjemme hos mig i hvert fald

I dag har jeg prøvet at følge sussies rytme. Og indtilvidere virker det! Hun har nu sovet i over to timer Jeg lod hende klynke/græde lidt mere end jeg plejer, og vi overlevede begge! Var lige henne og give sutten, putte hende igen, og så gik jeg ellers igen. Helt vildt Håber det virker igen senere
Og på den måde nåede jeg at komme hende i forkøbet - inden hun blev overtræt, og intet ville. So far - so good

Men der er jo også forskel på at lade hende pylre lidt og så at lade hende direkte græde sig i søvn, som Sussie advokerer for Det kommer der så absolut ikke noget godt ud af. For self. må de gerne brokke sig lidt uden man kommer hoppende og springende, men det med at de direkte skal græde sig i søvn uden trøst, det er ikke særlig godt. Men det er jo heller ikke det du praktiserer  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2011

Madam Blå

Angelspot skriver:

SÅ enig!! Der er altid en grund til at baby græder, det kan være noget du umiddelbart opdager med det samme, eller noget du ikke har mulighed for at vide, men der er altid en grund! Bebser i den alder har ikke nogen som helst ide om hvad det vil sige at manipulere eller snyde dig, de har udelukkende et behov om mad, søvn og nærhed, der skal opfyldes og bliver det ikke det, så græder de fordi det er deres måde at udtrykke sig på! Så jeg er uenig med Sussie (som jeg ellers tit er enig med) og vil bestemt ikke råde dig til at lade din baby græde sig i søvn.

Når det er sagt kan jeg godt følge din frustration, men tænker at du evt kan læse lidt om tigerspring. Som en anden skriver her, så er der jo det tigerspring omkring de 5 uger, som kan være med til at forstyrre din babys søvnmønster. Så det kunne være en mulighed at skærme af for udsynet, når du har besluttet dig for at baby skal sove. Lad hende få 10 min til at sunde sig efter en aktivitet så hun lige 'falder ned' inden putning. Vi andre kan heller ikke sove med det samme hvis vi lige har hoppet i trampolin Hav tillid til at du godt kan læse din baby og put hende efter de tegn du kan aflæse. Oliver er nu 9½ mdr og sover stadig op til 15-16 timer i døgnet, mens hans fætter på 10 mdr kun sover 12. Så det kan ikke rigtig sammenlignes med andre babyer, for dit barn har det søvnbehov hun har og det lærer i efterhånden som tiden går

Ja, tror det har været tigerspringet, der har forstyrret søvnen. Og så skulle hun lige lære at sove på ny.
Synes heller ikke hun skal græde sig i søvn - men hun må gerne give lidt lyd fra sig, er min holdning. Hun skal lære at når hun har brug for mig, så kommer jeg.

Men ja, jeg må have tillid til, at jeg gør det rigtige og kan aflæse hendes signaler Du har ret, man skal passe på med at sammenligne. Vores piges søvnmønster er ikke nødvendigvis det samme som andres.

I dag har jeg ladet hende ligge i liften, og har givet hende sutten, puttet hende og sagt godnat hver gang hun har klynket. Og nu sover hun som en sten Det var vist lige så meget mor her, der ødelagde det, som det var tigerspringet Jeg skulle jo bare værelidt mere tålmodig, og lade hende ligge i svøbet, og kommet hen og beroliget hende - og ikke skynde mig at tage hende op for at undgå at hun græd. Det fungerede ikke for os.

Anmeld

8. december 2011

Camillakn

Madam Blå skriver:

Det lyder som en rigtig dejlig rytme

Problemet for mig er at jeg ikke kan få hende til at falde i søvn for tiden. I dag har hun sovet da jeg gik tur i barnevognen, og jeg satte hende ud på altanen da vi kom hjem. Men jeg kan ikke få hende til at falde i søvn uden at gå med hende - enten i vognen eller i mine arme. Og selv der vågner hun når jeg efter en time lægger hende fra mig..

Hvordan fik du dine til at falde i søvn - og blive sovende?

Synes hun endnu er for lille til at græde sig i søvn. Lidt lyde må hun gerne lave, men hun skal ikke græde søvn.

Heej søde..

Jeg vuggede Oliver i barnevognen til han kun lige var faldet i søvn og så gik jeg ind igen, og så sov han fint videre.

Jeg havde det samme problem med at hvis jeg vuggede ham i mine arme og pludselig stoppede eller lagde ham i vuggen vågnede han. Fik af vide af sundsplejersken at det simpelthen er fordi at hvis du vugger dem ind i den dybe søvn og man pludselig stopper så sker der en forandring de skal til at tage stilling til og så vågner de. 

Nu ligger jeg ham ud i vognen bare med sutten uden at vugge ham og så falder han i søvn af sig selv .

Anmeld

8. december 2011

Madam Blå

Frøken J. skriver:

Men der er jo også forskel på at lade hende pylre lidt og så at lade hende direkte græde sig i søvn, som Sussie advokerer for Det kommer der så absolut ikke noget godt ud af. For self. må de gerne brokke sig lidt uden man kommer hoppende og springende, men det med at de direkte skal græde sig i søvn uden trøst, det er ikke særlig godt. Men det er jo heller ikke det du praktiserer  

Nej, det gør jeg ikke - og er heller ikke helt enig med Sussie. Men er enig i, at hvis jeg i forvejen havde et barn at tage mig af, så ville jeg slet ikke vade rundt med betten, som jeg har gjort. Og synes også de gerne må sige lidt, de små. Det kan ikke skade, synes jeg

Men jeg vil være "kold" eller hvad man skal sige, og lade hende klynke, og bare give hende sutten, et lille nus og et godnat. Hun skal nok sige til, hvis det ikke er nok til hende Den brøl der kommer, når hun er tydeligt utilfreds er ikke til at tage fejl af!

(Det er nok bare mig, der ikke skal være bange for det brøl, hun kan lave. Men måske hellere se det som en god ting, at hun kan sige fra, og ikke som en ting der viser, hvor dårlig jeg er til at passe hende...)

Anmeld

8. december 2011

Frøken J.

Madam Blå skriver:

Nej, det gør jeg ikke - og er heller ikke helt enig med Sussie. Men er enig i, at hvis jeg i forvejen havde et barn at tage mig af, så ville jeg slet ikke vade rundt med betten, som jeg har gjort. Og synes også de gerne må sige lidt, de små. Det kan ikke skade, synes jeg

Men jeg vil være "kold" eller hvad man skal sige, og lade hende klynke, og bare give hende sutten, et lille nus og et godnat. Hun skal nok sige til, hvis det ikke er nok til hende Den brøl der kommer, når hun er tydeligt utilfreds er ikke til at tage fejl af!

(Det er nok bare mig, der ikke skal være bange for det brøl, hun kan lave. Men måske hellere se det som en god ting, at hun kan sige fra, og ikke som en ting der viser, hvor dårlig jeg er til at passe hende...)

Hm ja, der ser vi nok forskelligt på tingene. Hehe Jeg tænker, at når de er helt små, er det vigtigt at opfylde det tryghedsbehov, som de eventuelt må have, og kan vokse fra. Rose var også ekstremt tryghedssøgende i starten og ville være på arm, og jeg ville ikke have tvunget hende til ikke at få det opfyldt.. Men hun er så vokset fra det Self. hvis man har et andet barn, må man så finde lidt alternative metoder. Evt. slyngen som du selv har..

Men jo, de må da som sagt gerne klynke lidt. Jeg mener bare, at hvis de direkte skriger og græder, så er det jo deres måde at sige på, at noget er i vejen, og så synes jeg ikke man bare skal lade dem ligge. Ikke i den alder  

Anmeld

8. december 2011

Madam Blå

Camillakn skriver:

Heej søde..

Jeg vuggede Oliver i barnevognen til han kun lige var faldet i søvn og så gik jeg ind igen, og så sov han fint videre.

Jeg havde det samme problem med at hvis jeg vuggede ham i mine arme og pludselig stoppede eller lagde ham i vuggen vågnede han. Fik af vide af sundsplejersken at det simpelthen er fordi at hvis du vugger dem ind i den dybe søvn og man pludselig stopper så sker der en forandring de skal til at tage stilling til og så vågner de. 

Nu ligger jeg ham ud i vognen bare med sutten uden at vugge ham og så falder han i søvn af sig selv .

Dygtige Oliver!

Ja, hun vågnede nemlig altid lige efter hun var lagt i liften, hvis jeg havde siddet med hende.. Øv det føltes som spildte armkræfter at vugge hende i søvn, når hun vågende med det samme igen.

Men lad os håbe at det bliver bedre nu

Anmeld

8. december 2011

Madam Blå

Frøken J. skriver:

Hm ja, der ser vi nok forskelligt på tingene. Hehe Jeg tænker, at når de er helt små, er det vigtigt at opfylde det tryghedsbehov, som de eventuelt må have, og kan vokse fra. Rose var også ekstremt tryghedssøgende i starten og ville være på arm, og jeg ville ikke have tvunget hende til ikke at få det opfyldt.. Men hun er så vokset fra det Self. hvis man har et andet barn, må man så finde lidt alternative metoder. Evt. slyngen som du selv har..

Men jo, de må da som sagt gerne klynke lidt. Jeg mener bare, at hvis de direkte skriger og græder, så er det jo deres måde at sige på, at noget er i vejen, og så synes jeg ikke man bare skal lade dem ligge. Ikke i den alder  

Jeg tror ikke vi ser så forskelligt på det Selvfølgelig skal hun da have al den tryghed hun har brug for

Ja, netop, når de skriger eller græder har de et behov, som ikke er opfyldt. Og når de er så små så handler det kun om at opfylde deres behov. Jeg har bare set hendes klynken som et tegn på, at nu skulle jeg tage hende op. Og det var altså ikke rigtigt for hende. For hun var dødtræt, og havde bare lidt svært ved at falde i søvn (kunne jeg så se i dag, da jeg ikke tog hende op, men ladge en hånd ned til hende, gav sutten og nussede hende)

Hun skal nok sige til, når jeg skal tage hende op

Men nej, jeg lader hende hverken skrige eller græde. Der tager jeg hende op, og som regel så putter jeg hende i slyngen Den er hun rigtig glad for - og det er jeg også

Fik du egentlig fat på en slynge, eller er behovet der ikke længere?

Anmeld

8. december 2011

Camillakn

Madam Blå skriver:

Dygtige Oliver!

Ja, hun vågnede nemlig altid lige efter hun var lagt i liften, hvis jeg havde siddet med hende.. Øv det føltes som spildte armkræfter at vugge hende i søvn, når hun vågende med det samme igen.

Men lad os håbe at det bliver bedre nu

Det er en helt ny frihed man får.

Men ja, kan godt huske det. Man blev helt irreteret til sidst for man følte sig nærmest fanget. Gjorde jeg i den grad. 

Det blir da helt sikkert bedre når i får jer en rytme,
Men du skal slet ik være bange for det med at læse signalerne, man bliver klogere og klogere på sit barn uge for uge, det er jo et helt nyt lille menneske med en anden personlighed end din egen. I skal lige lære hinanden at kende jo. Så om man dømmer lidt forkert nogle gange er jeg overbevidst om at alle har prøvet. Så du skal ik være bange for at fejldømme hendes signaler nogle gange  

Anmeld

8. december 2011

Madam Blå

Camillakn skriver:

Det er en helt ny frihed man får.

Men ja, kan godt huske det. Man blev helt irreteret til sidst for man følte sig nærmest fanget. Gjorde jeg i den grad. 

Det blir da helt sikkert bedre når i får jer en rytme,
Men du skal slet ik være bange for det med at læse signalerne, man bliver klogere og klogere på sit barn uge for uge, det er jo et helt nyt lille menneske med en anden personlighed end din egen. I skal lige lære hinanden at kende jo. Så om man dømmer lidt forkert nogle gange er jeg overbevidst om at alle har prøvet. Så du skal ik være bange for at fejldømme hendes signaler nogle gange  

Ja, det er helt vildt! Kanikke huske hvornår jeg sidst har haft tid til at sidde på baby.dk sådan rigtigt Vildt dejligt

Ja, glæder mig til vi får en rytme. Vil forsøge at begynde på det nu. Dog ikke med faste tidspunkter, men hun skal have en lur i løbet af formiddagen og om eftermiddagen.. Og så må vi se hvordan aftenerne går For hun sover næsten hele natten. Vågner bare til en flaske, og sover så videre igen

Anmeld

8. december 2011

Frøken J.

Madam Blå skriver:

Jeg tror ikke vi ser så forskelligt på det Selvfølgelig skal hun da have al den tryghed hun har brug for

Ja, netop, når de skriger eller græder har de et behov, som ikke er opfyldt. Og når de er så små så handler det kun om at opfylde deres behov. Jeg har bare set hendes klynken som et tegn på, at nu skulle jeg tage hende op. Og det var altså ikke rigtigt for hende. For hun var dødtræt, og havde bare lidt svært ved at falde i søvn (kunne jeg så se i dag, da jeg ikke tog hende op, men ladge en hånd ned til hende, gav sutten og nussede hende)

Hun skal nok sige til, når jeg skal tage hende op

Men nej, jeg lader hende hverken skrige eller græde. Der tager jeg hende op, og som regel så putter jeg hende i slyngen Den er hun rigtig glad for - og det er jeg også

Fik du egentlig fat på en slynge, eller er behovet der ikke længere?

Den har jeg også været slem til - bare at tage hende op ved det mindste! Men det er nok naturligt den første tid hvor man skal lære at aflæse dem. Man synes jo det er så synd, og det er helt sikkert fordi de vil have mor! Hehe :-D men ja, ved Rose er det tit fordi hun har tabt sutten og vil have den :-)

Jeg har ikke råd til en. Har nul kroner til overs i december! Men har lånt en meitei af hende der hedder Tanja. Herinde, som jeg bruger. Må dog kun bruges 30 min af gangen :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.